102 430 läst ·
1 187 svar
102k läst
1,2k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
En modern svensk kakelugn har över 93% effektivitet, med en sådan istället för din gamla eldstad kan du spara mycket ved. Eldar du en modern ackumulerande eldstad dagligen under vinterhalvåret kan du låta den elberoende uppvärmningen vara avstängd och vi slipper om flera gör samma val förhoppningsvis helt importera skitig el producerad med fossila bränslen.NyKarin skrev:
Min kamin är inte den modernaste, jag har försökt skaffa ny. Kommer ta tag i det efter nyår igen. Även kamin är mycket att sätta sig in i, den leverantör jag bestämde mig för kunde inte efter en rejäl mailväxling hitta en ok installatör. Men kamin är nödvändig för mig, blir det strömavbrott exempelvis klarar jag mig inte utan.
Jag anser att det är utmärkt att städerna förtätas och att folk följer rekommendationerna från Naturvårdsverket att installera och elda i moderna effektiva eldstäder.D djungelkatt skrev:
Täta städer ger dessutom goda förutsättningar för biobränsle baserad kraftvärme vilket jag anser vara vettigt om vi inte ska bygga 12 nya fullstora kärnkraftverk och på det viset trygga vår och våra barns framtida energitillgång.
Att själv beställa och betala en effektiv modern uppvärmning till sin bostad tycker jag alla forummedlemmar ska överväga, vi är ju själva ansvariga för vårt liv och vårt handlande och jag anser det lite fegt att skylla vedeldning i olämpliga eldstäder på politiker/ ansvariga eller 'nån annan'.D djungelkatt skrev:
Beundrar din kämparglöd.D djungelkatt skrev:Även om de eldas sällan så släpper de ut mycket.
2h ny kamin som eldas rätt ger motsvarande utsläpp som 36h bilkörning med dieselbil.
Sen så är det många som eldar dagligen.
Dessa undersökningar ska vara balanserade mot andra hälsofaror.
Det kommer nya undersökningar hela tiden som visar på att även låga halter luftföroreningar är skadligt för alla och genererar ohälsa och dödsfall.
Tex så ser man tydligt att barns lungor blir mindre utvecklade i områden med även måttliga halter av luftföroreningar.
De är helt klart ett hett ämne.
Jag har tyvärr inte sett röken av nån seriös forskning i ämnet?
Kan det vara så att det är vanligare att syskon trivseleldar?( tänker på att de är släckt)
Det ingår också i samhällskontraktet att våra politiker ska tillse att vi har ett fungerande elsystem och se om landets egen befolkning i första hand.NyKarin skrev:
Just nu gör man sitt bästa för att jävlas med oss
Du kan ju inte jämföra vaga antagningssiffror att det dör folk i förtid (återigen, hur långt i förtid) med att en frisk 25-årig banarbetare blir påkörd av ett tåg.D djungelkatt skrev:
Räkna på totala åren istället, så motsvara ett dödsfall av en ung människa flera hundra av de här påstådda för tidiga dödsfallen
Såhär menar du?:Pajje113 skrev:
50st * 50 år = 2500
700st * 10 år = 7000
Sen tycker jag man måste beakta meningsfullheten.
Folk behöver arbeta för att samhället ska gå runt. Självklart så säkert som möjligt.
Folk ska kunna trivas och ha värme i sina hem. Men för det behövs inte en öppen eld i de fall man bor i en tätort.
För ett tiotal år sen skrevs det i media om att 1000 människor dog i förtid pga vedeldning, nu har vi tydligen blivit betydligt bättre på att elda, skaffat bättre eldstäder osv eftersom det enl TS bara är 700 pers som dör i förtid pga vedeldning.
Hur många år tar det innan vedeldning medför färre förtida dödsfall än tex skjutningar eller trafik?
Hur många år tar det innan vedeldning medför färre förtida dödsfall än tex skjutningar eller trafik?
Trafikutsläppen minskar trots ökad trafik.F fribygg skrev:För ett tiotal år sen skrevs det i media om att 1000 människor dog i förtid pga vedeldning, nu har vi tydligen blivit betydligt bättre på att elda, skaffat bättre eldstäder osv eftersom det enl TS bara är 700 pers som dör i förtid pga vedeldning.
Vedutsläppen följer inte alls samma positiva trend.
Enligt NV så beror 1000 vs 700 inte på minskade utsläpp utan på osäkerhet i mätningarna.
Och ja det finns osäkerhet i denna typ av mätningar men det sanna talet kan lika gärna ligga högre som lägre.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Har inte läst alla inläggen, men givet att det inte är praktiskt möjligt att förbjuda vedeldning i tätbebyggt område (folk skulle ändå inte respektera förbudet), finns det tekniska lösningar för att automatiskt stänga av ventilationen när skadlig nivå av vedrök detekteras i uteluften? Ganska säker på att tillfälligt sämre ventilation är mindre skadligt än att få in vedröken i inomhusluften.
Själv tycker jag man skall jaga mer på tobaksrökare - mer 'bang for the buck' - 12000 person år med direkt tobaksrökrelaterad sjukdomar och stor belastning på sjukvården med typ hälften som får KOL och/eller luncancer och en snabbt genomslagen beslut av riksdagen att alla tobaksrökvaror skulle förbjudas att importeras och efter en generation skulle siffrorna bli betydligt bättre i det avseendet. Observera, jag jagar inte förbud på rökfria tobaksalternativ eller nikotinalternativ i det här fallet.
Att jaga på 700 pers för vedrök är bara knappt 6% av antalet som dör i förtid av tobaksrökrelaterade skador.
På det har vi en osynlig antal ofrivilliga passiva rökare vars skador kanske inte hamnar under samma rubrik som de som dör av uppenbara skador relaterat till rökning, det kanske är flertal av de 700 hundra som man klassificeras som offer för vedrök, i själva verket är offer av ofrivillig passiv rökning...
Det är bara att göra ett test på en livlig torg med torghandel att räkna hur många gånger och hur länge man känner cigarettrök gentemot att man känner rök från en vedbrasa i någon form - skillnaden i doften är distinkt så man tar inte fel här.
- skulle tro att kvoten i antal gånger gånger tid i sekunder för respektive röktyp är betydligt mer än 20 gånger mer för ciggarettröken gentemot vedröken...
med andra ord så känns det lite som att man jagar mygg och sväljer kameler i den här diskussionen.
Att jaga på 700 pers för vedrök är bara knappt 6% av antalet som dör i förtid av tobaksrökrelaterade skador.
På det har vi en osynlig antal ofrivilliga passiva rökare vars skador kanske inte hamnar under samma rubrik som de som dör av uppenbara skador relaterat till rökning, det kanske är flertal av de 700 hundra som man klassificeras som offer för vedrök, i själva verket är offer av ofrivillig passiv rökning...
Det är bara att göra ett test på en livlig torg med torghandel att räkna hur många gånger och hur länge man känner cigarettrök gentemot att man känner rök från en vedbrasa i någon form - skillnaden i doften är distinkt så man tar inte fel här.
- skulle tro att kvoten i antal gånger gånger tid i sekunder för respektive röktyp är betydligt mer än 20 gånger mer för ciggarettröken gentemot vedröken...
med andra ord så känns det lite som att man jagar mygg och sväljer kameler i den här diskussionen.