111 881 läst ·
1 322 svar
112k läst
1,3k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
Ca 100 om året dör väl i sverige ungefär, varierar. Sen vet man inte hur många som dör i förtid pga av köldskador och som om jag förstår rätt är alla dessa 700st som han pratar om vedeldning så handlar alla om att folk dör i förtid.F fribygg skrev:
Här kan du läsa om hur barn drabbas generellt av luftföroreningar, dock fokus på trafikutsläpp i denna artikel. (Men vedutsläpp har större negativ hälsopåverkan än trafikutsläpp. )A atomlab skrev:
Ett mycket tänkvärt citat där:
”– Tidigare studier visar att det inte finns något tröskelvärde, under vilket luftföroreningar inte påverkar hälsan negativt. Därför är det viktigt att få ner luftföroreningarna så mycket som möjligt…”
https://www.forskning.se/2025/03/25/fossilfri-stadskarna-ska-ge-battre-luft-och-farre-sjuka/
Vore det inte tänkbart att elda lite mer än vanligt? Om en större del av eldningen sker i moderna effektiva eldstäder kan man nog sänka antalet människor som dör i förtid ytterligare, år 2030 är det nog inte ens 500 människor som dör mer en en vecka tidigare än om de inte eldat alls.Nissens skrev:
Jag tänker att det är bättre att skaffa en modern effektiv ren brännande eldstad och elda för bostadsuppvärmningen med lokalproducerat torrt biobränsle än att trivselelda i tveksamma gamla eldstäder på ställen innom detaljplan där kommunerna kan förbjuda trivseleldning.NyKarin skrev:
Eldae som bäst just nu. En "brasa" håller huset varmt i tre dagar. Varmvatten med.
Köpte nyligen 20 m2 som komplement till mina 40 jag redan har. Nu nör vi drabbats av ryssnoja är det bra att ha energi för att ha det gott och varmt i flera år.
Själv "oroar" jag mig för solvindar och riktiga terrorister. Sådana som spränger en transformatorstation och begär pengar för att inte springa en till. Märkligt att ingen kommit på det ännu?
Så när TS inte ens kan koka potatis kan jag ta mig ett extra varmt bad.
Köpte nyligen 20 m2 som komplement till mina 40 jag redan har. Nu nör vi drabbats av ryssnoja är det bra att ha energi för att ha det gott och varmt i flera år.
Själv "oroar" jag mig för solvindar och riktiga terrorister. Sådana som spränger en transformatorstation och begär pengar för att inte springa en till. Märkligt att ingen kommit på det ännu?
Så när TS inte ens kan koka potatis kan jag ta mig ett extra varmt bad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju tyvärr det folk gör pga elda rätt-formuleringarna. Eldar mer. Och städer förtätas och kaminer nyinstalleras. En eventuell sänkning på 50% äts snabbt upp..F fribygg skrev:
Angående 500 dödsfall per år. Är det en lagom siffra tycker du? Ett Estonia om året i antal döda svenskar för rätten att elda pinnar hemma.
Jo absolut, luftföroreningar är farligt och det ska tas på allvar.D djungelkatt skrev:Här kan du läsa om hur barn drabbas generellt av luftföroreningar, dock fokus på trafikutsläpp i denna artikel. (Men vedutsläpp har större negativ hälsopåverkan än trafikutsläpp. )
Ett mycket tänkvärt citat där:
”– Tidigare studier visar att det inte finns något tröskelvärde, under vilket luftföroreningar inte påverkar hälsan negativt. Därför är det viktigt att få ner luftföroreningarna så mycket som möjligt…”
[länk]
Det kan vi vara överens om.
Men jag tycker det är lite lustigt att vi är mitt i en period där elnätsbolagen infört effektavgifter som gör att folk ekonomiskt knuffas till att elda mer ved vintertid för att undvika toppar i elförbrukningen…
och samtidigt ska samma folk skämmas för att de eldar ved för att klara ekonomin.
Så vem är boven?
Ved eller effektavgiftens incitament?
Man kan inte först jaga upp folk mot ved samtidigt som man gjort el så dyr i peak att folk tvingas elda mer.
Det blir enorma utsläpp av en skogsbrand. Men fler blir exponerade av vedrök och underlä längre tid så dödstalen ligger betydligt högre av vedrök av det jag sett.B b8q skrev:
Ytterligare en anledning att inte vedelda då det har väldigt hög klimatpåverkan på kortare sikt.
I Kanada luktar det eldrök halva sommaren och vedrök hela vintern nu för tiden har jag hört..
Här i Östergötland planerar länstyrelsen att avsiktligt bränna skog, jag skulle inte tro att människors hälsa påverkas speciellt mycket av vedeldning eller skogs bränder oavsett om de är planerade eller naturliga.B b8q skrev:
Jag tror mer på Ume universitet som hävdade att ca 900pers årligen dog i förtid pga vedeldning.D djungelkatt skrev:Det är ju tyvärr det folk gör pga elda rätt-formuleringarna. Eldar mer. Och städer förtätas och kaminer nyinstalleras. En eventuell sänkning på 50% äts snabbt upp..
Angående 500 dödsfall per år. Är det en lagom siffra tycker du? Ett Estonia om året i antal döda svenskar för rätten att elda pinnar hemma.
Är vi överens om att antalet som dör i förtid minskar drastiskt nu och att antalet kan vara så lågt som 500 pers innom några få år om vi fortsätter att installera moderna effektiva eldstäder?
Min kamin är inte den modernaste, jag har försökt skaffa ny. Kommer ta tag i det efter nyår igen. Även kamin är mycket att sätta sig in i, den leverantör jag bestämde mig för kunde inte efter en rejäl mailväxling hitta en ok installatör. Men kamin är nödvändig för mig, blir det strömavbrott exempelvis klarar jag mig inte utan.F fribygg skrev:
Det är väldigt bra frågeställningar som du inte borde rikta mot mig utan som vi alla gemensamt borde ta med ansvariga politiker.D Danne824 skrev:Jo absolut, luftföroreningar är farligt och det ska tas på allvar.
Det kan vi vara överens om.
Men jag tycker det är lite lustigt att vi är mitt i en period där elnätsbolagen infört effektavgifter som gör att folk ekonomiskt knuffas till att elda mer ved vintertid för att undvika toppar i elförbrukningen…
och samtidigt ska samma folk skämmas för att de eldar ved för att klara ekonomin.
Så vem är boven?
Ved eller effektavgiftens incitament?
Man kan inte först jaga upp folk mot ved samtidigt som man gjort el så dyr i peak att folk tvingas elda mer.
🙂