Intet Intet skrev:
Jag skulle leta upp illbattingen som startade detta sidoskutt .Från vedeldningens faror till Trumps avsiktligt felciterade tal via Marie Antoanette!
För att ge honom en lavett. Och så såg jag att det var jag själv 😁.
bra spanat....

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du tänker att ditt villaområde är en avskärmad lokal??
Eh, det är ju i ett sådant fall väldigt enkelt att räkna storlek av utsläpp när man känner volymen.

När luften står still och vid inversion så är likheterna stora mellan en lokal och ett villakvarter. Eller vart menar du att röken tar vägen?

• Gilla
Rättoslätt
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Här är TS inget undantag. Ett flertal, mycket flitiga skribenter i forumet, närmas skryter över hur oförberedda och naiva de är på en sammhällskris. -"Jag vet inte ens hur pengar ser ut. -"Det var minst tio år sedan jag använde kontanter. Etc".
Vad vet du om min krisberedskap?
Jag kan både elda och veva radio - men eftersom det finns mycket modernare lösningar så håller jag mig till dem så länge de funkar.

Men du tycker inte det är naivt att skryta om att man fullständigt skiter i frisk luft, grannars livskvalitet och hälsa, samt pågående och kommande klimatproblem? Märkligt!!

D djungelkatt skrev:
Eh, det är ju i ett sådant fall väldigt enkelt att räkna storlek av utsläpp när man känner volymen.

När luften står still och vid inversion så är likheterna stora mellan en lokal och ett villakvarter. Eller vart menar du att röken tar vägen?
Nej. Det är en väldig skillnad på en stängd volym i en lokal. Du eldar något och producerar avgaser. I lokalen kan de inte ta vägen ngnstans utan ansamlas i lokalen, i det fria så kan de expandera utåt och blandas ut med luft efterhand.
Du lär inte klara många minuter i ett stängt garage med en bilmotor igång som producerar CO.
Oavsett väderförhållanden så garanterar jag att du skulle kunna tälta utan hälsoeffekter intill en bil med påslagen motor hur länge som helst, iaf så länge du inte leder in avgaserna i tältet med en slang.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Jag kan både elda och veva radio - men eftersom det finns mycket modernare lösningar så håller jag mig till dem så länge de funkar.
Men reservlösningarna mår bra av att användas regelbundet. Så de verkligen är kuranta när din moderna lösning inte längre fungerar.

D djungelkatt skrev:
Men du tycker inte det är naivt att skryta om att man fullständigt skiter i frisk luft, grannars livskvalitet och hälsa,
jo, det tycker jag. Men, är det någon här som gjort det?
D djungelkatt skrev:
samt pågående och kommande klimatproblem? Märkligt!!
Det beror faktiskt på hur man eldar. Inte, att man eldar.

D djungelkatt skrev:

Men du tycker inte det är naivt att skryta om att man fullständigt skiter i frisk luft, grannars livskvalitet och hälsa, samt pågående och kommande klimatproblem? Märkligt!!
Har du två års ved hemma?
Har du egen vedproduktion hela vägen från skog till panna?
Har du eldstäder som kan hålla huset varmt i några år oberoende av väder?

I så fall kanske du kan redovisa vad den beredskapen kostar att upprätthålla när man bara har den passiv och inte använder den?

K karlmb skrev:
Nej. Det är en väldig skillnad på en stängd volym i en lokal. Du eldar något och producerar avgaser. I lokalen kan de inte ta vägen ngnstans utan ansamlas i lokalen, i det fria så kan de expandera utåt och blandas ut med luft efterhand.
Du lär inte klara många minuter i ett stängt garage med en bilmotor igång som producerar CO.
Oavsett väderförhållanden så garanterar jag att du skulle kunna tälta utan hälsoeffekter intill en bil med påslagen motor hur länge som helst, iaf så länge du inte leder in avgaserna i tältet med en slang.
Vid stillastående luft så sprids föroreningarna ganska långsamt. Har du dessutom grannar som eldar åt alla håll, dvs flera källor som ger lika stort inflöde som utflöde så kan det bli ungefär samma sak som en mycket stor lokal.
Smog.

djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
Hur är det då med storskalig vedeldning? Många värmer ju kåken året runt med ved eller pellets.
I slutet av 1800-talet och en bra bit in på 1900-talet, värmdes i stort sett alla lägenheter i Stockholms innerstad av vedeldade kakelugnar och omoderna kaminer. Samma i flertalet andra äldre stadskärnor.
Så om 700 dödas av småskalig vedeldning idag, borde knappast någon ha överlevt för hundra år sedan.

StigPeter StigPeter skrev:
borde knappast någon ha överlevt för hundra år sedan.
Stämmer, de flesta är döda.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
MrDizzy och 7 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Vid stillastående luft så sprids föroreningarna ganska långsamt. Har du dessutom grannar som eldar åt alla håll, dvs flera källor som ger lika stort inflöde som utflöde så kan det bli ungefär samma sak som en mycket stor lokal.
Smog.
Det blir värre med flera källor, men aldrig så illa som i en sluten lokal.

R
@djungelkatt är ett troll som bara besvarar de frågor som passar han/hon.

Att personen hängt upp sig på vedeldningen är för att personen troligtvis har en granne som eldar sur ved och är för feg för att konfrontera.

Istället försöker man driva nån tafatt tes på ett forum för att försöka bilda nån form av opinion om att förbjuda vedeldning bland villaägare.

Att vi ens matar trollet är endast för tidsfördriv/trigga, inget annat känns det som…

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Istället försöker man driva nån tafatt tes på ett forum för att försöka bilda nån form av opinion om att förbjuda vedeldning bland villaägare.
Själv vill jag slå ett slag för ökad användning av lokalproducerat biobränsle, en vedtrave skapar inga krig, orsakar inga underskott i handelsbalansen och värmer sin ägare många gånger.
Däremot kan ju användande av moderna effektiva värmepumpar många gånger vara både bekvämt och klokt, kombinerar man värmepumpen med en effektiv eldstad när man vill och orkar får man ju sas det bästa av två världar.

• Gilla
  • Älska
Eld och 11 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Själv vill jag slå ett slag för ökad användning av lokalproducerat biobränsle, en vedtrave skapar inga krig, orsakar inga underskott i handelsbalansen och värmer sin ägare många gånger.
Däremot kan ju användande av moderna effektiva värmepumpar många gånger vara både bekvämt och klokt, kombinerar man värmepumpen med en effektiv eldstad när man vill och orkar får man ju sas det bästa av två världar.
Ja när det är kallt behöver luftvärmepumparna lite tillskotts värme för att kunna avfrosta

SWEBMA SWEBMA skrev:
Ja när det är kallt behöver luftvärmepumparna lite tillskotts värme för att kunna avfrosta
När det är kallt kommer ingen värme alls ur en luftvärmepump och då fryser vattenrören hemma hos luftvärmepumpsfantasterna.

P
F fribygg skrev:
Påstår du att 700pers om året dör pga trivsel brasor i Sverige?
Näe, det är ju Naturvårdsverket som påstår det?
Har jag dödat den här tråden nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.