Jag har sett några fall där barn som aldrig fick göra någonting för att allt ansågs vara för farligt har blivit fullkomligt livsfarliga vuxna. Rena kamikazepiloterna. För att de aldrig lärde sig att identifiera och undvika risker.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har sett några fall där barn som aldrig fick göra någonting för att allt ansågs vara för farligt har blivit fullkomligt livsfarliga vuxna. Rena kamikazepiloterna. För att de aldrig lärde sig att identifiera och undvika risker.
Ja, de brukar få kämpa med körkort men får ju det oftast till sist.
Sen, börjar det...

S steffo_b skrev:
Jag har för mig att Folkhälsomyndigheten definierar förtida död som att man dör mellan 25 och 64 års ålder.
Så om man dör som femtonåring är det inte förtida? Hmm.... 🤔

S
Alfredo Alfredo skrev:
Så om man dör som femtonåring är det inte förtida? Hmm.... 🤔
Den delen kan man ju absolut fundera över.
Personligen tycker jag ju att det borde räkna som förtida död om man dör före 25 års ålder också.
Men jag vet inte varför dom sorteras bort ur begreppet.
Det enda jag kan tänka mig som orsak till att göra det är att om man dör före 25 års ålder så är det inte i samma grad pga livsstil, föroreningar eller liknande utan betydligt mer akuta förlopp. typ olyckor, akuta sjukdomar och liknande.
Men jag vet inte och jag håller med dig. Det känns spontant inte vettigt att räkna bort de före 25 års ålder från förtida dödsfall.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Det känns spontant inte vettigt att räkna bort de före 25 års ålder från förtida dödsfall.
De kanske kallar dess "extremt förtida dödsfall" 😱, vad vet jag...

S
K karlmb skrev:
Ja, de brukar få kämpa med körkort men får ju det oftast till sist.
Sen, börjar det...
Skulle nog säga att de värsta av dessa avarter inte tar körkort alls

J
S Saelen skrev:
Skulle nog säga att de värsta av dessa avarter inte tar körkort alls
Självklart inte dom kör utan lika bra😉

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Kan du inte äta bröd. Ät kakor.
som Antoinette sa inför franska revolutionen

E Eld skrev:
Bakelser var det väl Marie-Antoinette skulle ha sagt. Fast det var en påhittad historia.
va du med?

"Har inte man bröd äter man limpa"

Hampus Furuhjelm, den förhatlige "greven i Öja" som väl egentligen satt på Tottesund i Maxmo men hade besittningar också i Öja.

Citatet enligt min farmorsmor som växte upp i Öja i slutet på 1800-talet.

returen returen skrev:
va du med?
Jag har läst tillräckligt mycket historia för att veta att det inte finns några som helst tillförlitliga källor som säger att hon skulle sagt det.

E Eld skrev:
Jag har läst tillräckligt mycket historia för att veta att det inte finns några som helst tillförlitliga källor som säger att hon skulle sagt det.
Samma då som nu. Trumps påstådda stormningsuppmaning av Kapitolium, är ett bra exempel där ett fantasifullt hopklipp/skröna/sägen blev en "sanning" många gick på.

Men Trump och Marie har lite att göra med vedeldning. Åtminstone i Svenska villaområden.😁

• Gilla
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
S
lugn bara, kommer säkert inlägg i tråden som kommer att peka på det, att det är regeringens fel, norrskenet, fan, och hans moster..

• Gilla
  • Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
va inte du med så är det ju jättesvårt att hitta någon så här långt efter som kan vittna om vad som egentligen sades under revolutionen från hovet
definitivt inte tillförlitliga som vände kappan efter vinden för att få behålla huvudet

Intet Intet skrev:
Samma då som nu. Trumps påstådda stormningsuppmaning av Kapitolium, är ett bra exempel där ett fantasifullt hopklipp/skröna/sägen blev en "sanning" många gick på.

Men Trump och Marie har lite att göra med vedeldning. Åtminstone i Svenska villaområden.😁
Där tror jag att du har lite fel...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.