D djungelkatt skrev:
Så vad gör man då om taket börjar läcka?
Går upp och lagar taket.
Det finns massor av händiga människor som kan saker i det här landet, även om de blir allt färre.

Alla tak behöver inte bytas bara för en läcka eller att en besiktningsman (som i forumtrådar höjs till skyarna för att med juridisk precision bestäms livslängden på tak utan att ens gå upp på taket) sagt att takets tekniska livslängd är överskriden.

Ofta är det småfel från byggtiden som visar sig efter 35 år.

Det behöver heller inte vara någon skillnad på ett besiktningsprotokoll på ett helt gammalt tak och ett tak med trasig papp som behöver åtgärdas så inte taket förstörs mera.

Det spelar ingen roll om du anlitar besiktningsmän, hantverkare, ringer Skatteverket eller går till doktorn. Alla är inte så bra på sitt jobb nu för tiden. Det är inte alltid att de alltid ger rätt råd.

Samhället har ett informationsöverflöd och Kunskapsbrist, så det är svårt att navigera rätt i vardagen.

• Gilla
  • Haha
OramaC och 11 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Ja bergvärme och frånluftsvärmepump är jättebra. Isolera o byta fönster med. Då kan man fokusera på annat.

Hur löser man med låg budget om man bor i ett hus man inte riktigt har råd med om det börjar läcka genom taket tex. Tätar med tidningspapper eller? En uppriktig undran.
Min syn på husägande är att ibland tvingas man investera. Och gör man det ordentligt så blir det ofta billigare på sikt.
Vedrök luktar jättegott!

• Älska
  • Gilla
Eld och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Hur löser man med låg budget om man bor i ett hus man inte riktigt har råd med om det börjar läcka genom taket tex. Tätar med tidningspapper eller? En uppriktig undran.
Man byter underlagspapp och lägger om taket, jag rekomenderar att man tar en sida åt gången när man gör jobbet själv.

Värmepumpar är ofta bra på att värma bostäder och ekonomiska i drift, men man är oftast hänvisad till att köpa in såväl pumpen, installationen och elektriciteten att driva pumpen med vilket inte alltid passar privatekonomiskt.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Så vad gör man då om taket börjar läcka?
Jag hörde om en gubbe i närheten av mitt torp han flyttade sängen dit det inte läckte huset numera förstört gubben någon annan stans

J
M Mathias Sigtuna skrev:
Jag fattar inte att du @https://www.byggahus.se/forum/members/fribygg.54886/ orkar skriva så många meningslösa.

Många som skriver här är tyvärr lika patetiska. Tramsar, överdriver, förlöjligar och förnekar uppenbara problem, korrumperade av sin egennytta.

Jag har tröttnat på er och ni vill inte heller höra någonting som känns obekvämt även om ni innerst inne förstår att det är sant.

Fortsätt för all del att elda. Rök tobak också. Sup! Och varför ska cannabis vara förbjudet? De som får psykoser kanske hade fått det ändå. Och tänk hur många eländiga individer som cannabisen kan skänka en gnutta livsglädje. Eller de arma satar som är beroende av vedeldningen.

Jag har själv inget problem med vedrök och om ni blir dementa av ert eldande drabbar det inte mig annat än på marginalen genom att det belastar det allmännas resurser. Och dör ni sparar vi pensionsutgifter. Så varsågoda.
@fribygg ☝️

D djungelkatt skrev:
Ja bergvärme och frånluftsvärmepump är jättebra. Isolera o byta fönster med. Då kan man fokusera på annat.

Min syn på husägande är att ibland tvingas man investera. Och gör man det ordentligt så blir det ofta billigare på sikt.
Titta - katten som inte uppskattar rök vaknade igen.

Du får ha din antipati för dig själv och bry dig inte om s k förtida dödsfall. Det är helt hypotetiskt och det är mycket i luften som helst inte ska inandas. Du projicerar. Vedeldning är bra. Jag tycker det doftar härligt. Det är ljus, värme och trygghet. Något primalt. De som skulle avlida utan brasor lägger jag inte någon tankemöda på. De är såklart att beklaga. Cigarrdoft älskas inte av alla heller. Annan farlig rök där. Eller ljudet av dunka-dunka. Dålig musiksmak kanske inte är skadlig. Troligen? Ylet från en japansk plastraket på 12000 varv gillar inte alla, men garanterat den som kör. Och att åka hoj är farligt. Osv, etc, uzw.

Uppvärmning. Idealt har man centralvärme/värmepump/FTX e d, men att kunna stötta med en brasa är en god sak. Lägg märke till preppingtrenden häromåret. Många trivseleldar säkert också förstås - och jag gör både och: Värmer mig och huset, njuter och lagar kvällsmat. Spar någon kilowattimme el. Bonus: Vedhanteringen är en fantastiskt trevlig sak! Samla, såga, hugga, trava, bära... ja, vi har det bra numer - förr var det en ren överlevnadssak.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
Jag fattar inte att du @https://www.byggahus.se/forum/members/fribygg.54886/ orkar skriva så många meningslösa.

Många som skriver här är tyvärr lika patetiska. Tramsar, överdriver, förlöjligar och förnekar uppenbara problem, korrumperade av sin egennytta.

Jag har tröttnat på er och ni vill inte heller höra någonting som känns obekvämt även om ni innerst inne förstår att det är sant.

Fortsätt för all del att elda. Rök tobak också. Sup! Och varför ska cannabis vara förbjudet? De som får psykoser kanske hade fått det ändå. Och tänk hur många eländiga individer som cannabisen kan skänka en gnutta livsglädje. Eller de arma satar som är beroende av vedeldningen.

Jag har själv inget problem med vedrök och om ni blir dementa av ert eldande drabbar det inte mig annat än på marginalen genom att det belastar det allmännas resurser. Och dör ni sparar vi pensionsutgifter. Så varsågoda.
Betyder det att du @Mathias Sigtuna inte ens bemödar dig om att läsa den relevanta avhandlingen och lämnar tråden nu?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:

Man reparerar. Eller lägger om taket själv. Genom att man har eldat med ved och sparat pengar kan man sannolikt ha råd att köpa ny plåt. Annars lägger man begagnad plåt från någon rivning.

Ingenting annat som man kan fokusera på lagligt ger bättre timpenning än vedarbetet.
Ja det skulle i så fall vara om man börjar rånmörda rikt folk........ då skulle det bli bättre timlön än i vedaskogen så då skulle man ha råd att leva som du förespråkar! Låter det bra!
Problemet löst genom att de 700 förtida dödsfallen i året som du talar om går till ett annat endamål! Rånmördade för att finansiera fattigas värmepumpar. Tänk vad bra.......

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:

Man löser det läckande taket med ved. Då får du loss pengar till att fixa taket. Många har inte råd att lägga om taket utan de får lyfta lite pannor och läkt och limma på bitar av tjärpapp och så tväta av pannorna för att få de rimligt tätt.

Den här kategorin husägare får elda med det de får tag i, som t ex spillvirke, lastpallar och vindfällen. Också ett sätt att leva som du inte verkar känna till.

Du kanske tycker att deras hus skall rivas och ägarna flytta in till lägenhet, men detta finns ofta inte på mindre orter eller så är det helt nedgånget.

Många hus är av typen att det inte lönar sig med några reparationer men de fyller fortfarande en funktion för de med låg inkomst.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Om man är en samhällsklass högre än den som Anders-Nislsson beskriver så hugger man ett traktorlass stockar när man endå är i skogen och hugger ved, får dem sågade på svart, tar hem virket och stabbar upp det på tork, anlitar en byggkunnig kusin som arbetsledare/yrkeslärare på svart en kväll i veckan och gör en riktigt ordentlig takrenovering.

Nu kommer ju någon säker att hävda att det är ju bara att sälja skogen så har man takrenoveringen finansierad....... men sanningen är att all betalning som man får för några hektar skog går åt till att betala en takrenovering och när hösten kommer har man varken pengar till uppvärmning eller framtida reparationer.

Därav betydelsen av att försöka skaffa sig någon eller några hektar skog ifall man någon gång under livet har en slant över. För att efter det har man råd med virke att reparera huset med och åtminstone en del riktig ved att blanda med gratisveden.
Skit i om man går i lappade fläckiga kläder och tillbringar veckosluten under ett halvt års tid med att reparera frugans bil så hon skall kunna ta sig till arbetet på dagis och under det andra halvåret med att hugga ved..... om det innebär att man har kunnat bli ägare till 4 hektar skog!

Rikas ekonomiska råd till fattiga är ofta direkt jämförbara med en kamikazepilotutbildning.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nu kommer ju någon säker att hävda att det är ju bara att sälja skogen så har man takrenoveringen finansierad.......
Att sälja en virkespost är väl en sak, det kan i bland rädda situationen för ägaren som är ofärdig och inte förmår att hugga i skogen eller laga det trasiga taket.
Det riktigt olyckliga är ju de som säljer fastigheten och avhänder sej ägandet till marken, då har varken man själv, barnen eller de eventuella framtida barnbarnen nått att hugga hemved i (eller att i framtiden hämta byggmtrl ur)

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om man är en samhällsklass högre än den som Anders-Nislsson beskriver så hugger man ett traktorlass stockar när man endå är i skogen och hugger ved, får dem sågade på svart, tar hem virket och stabbar upp det på tork, anlitar en byggkunnig kusin som arbetsledare/yrkeslärare på svart en kväll i veckan och gör en riktigt ordentlig takrenovering.

Nu kommer ju någon säker att hävda att det är ju bara att sälja skogen så har man takrenoveringen finansierad....... men sanningen är att all betalning som man får för några hektar skog går åt till att betala en takrenovering och när hösten kommer har man varken pengar till uppvärmning eller framtida reparationer.

Därav betydelsen av att försöka skaffa sig någon eller några hektar skog ifall man någon gång under livet har en slant över. För att efter det har man råd med virke att reparera huset med och åtminstone en del riktig ved att blanda med gratisveden.
Skit i om man går i lappade fläckiga kläder och tillbringar veckosluten under ett halvt års tid med att reparera frugans bil så hon skall kunna ta sig till arbetet på dagis och under det andra halvåret med att hugga ved..... om det innebär att man har kunnat bli ägare till 4 hektar skog!

Rikas ekonomiska råd till fattiga är ofta direkt jämförbara med en kamikazepilotutbildning.
Kan du inte äta bröd. Ät kakor.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Kan du inte äta bröd. Ät kakor.
Bakelser var det väl Marie-Antoinette skulle ha sagt. Fast det var en påhittad historia.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Annars lägger man begagnad plåt från någon rivning.
Begagnad plåt fungerar väldigt dåligt. Alla hål sitter på fel ställe så det läcker. Been there done that.

E Eld skrev:
Bakelser var det väl Marie-Antoinette skulle ha sagt. Fast det var en påhittad historia.
Ja. Det finns många varianter på den skrönan. Beror säkert på hur man definierar kaka/bakelse i olika språk/kulturer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.