Karrock Karrock skrev:
På temat lögn, förbannad lögn etc. Så dör färre än hälften före medellivslängd.

Exakt hälften dör dock före medianlivslängd.
Och ibland känner man sig till hälften död. Psykologiskt halvdöd pga utmattning av konfrontationen med ansamlingen idioter, bl a de som ska förbjuda allt överallt. När föds den siste dåren? Och vad är mediala livslängden på den, tro?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S
H hovapettson skrev:
Och ibland känner man sig till hälften död. Psykologiskt halvdöd pga utmattning av konfrontationen med ansamlingen idioter, bl a de som ska förbjuda allt överallt. När föds den siste dåren? Och vad är mediala livslängden på den, tro?
Den livslängden är nog lång och dom verkar föröka sig dessutom.
Enda sättet att bli av med dom är nog att förbjuda fortplantning.
Men i praktiken så tror jag dom blir fler och fler.
Titta på Filmen Idiocracy.

• Gilla
OramaC och 7 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
På temat lögn, förbannad lögn etc. Så dör färre än hälften före medellivslängd.

Exakt hälften dör dock före medianlivslängd.
Förlåt, det var slarvigt av mej....

H heimlaga skrev:
Det står dig fritt att betala uppvärmningen åt oss andra. Och bygga kraftverken som krävs för ändamålet. Och fundera ut vad kraftverken skall drivas av för att få tillräckligt med ström mitt i vintern när vindkraften står stilla och vattenmagasinen töms i rasande takt.

Varför gnäller du då på oss vedeldare i stället för att betala och lösa de tekniska problemen och få det undan en gång för alla?
Jag har löst det utan problem i mitt eget hus, det är enkelt.
Om ni vill kan vi tillsammans driva på politikerna att bygga ut hållbar energi. Er attityd här räddar ju den misslyckade politiken.

Intet Intet skrev:
Tja! Det är som all annan "klart olämplig" aktivitet. Jag står ut med mina grannars mopedåkande, gräsklippare, studsmattestudsande, grillos, musikspelare osv osv.
Det är en del av att bo i ett bostadsområde.
Du får inte anlägga skjutbana, du får oftast inte ha tupp, gris, häst mm som var en självklarhet förr. Du får inte anlägga soptipp eller släppa ut ditt avlopp hur som helst och förorena mark och vatten, så varför ska det vara ok att förorena luften så extremt som vedeldning innebär.

Frågan är var gränsen ska dras och i ett samhälle måste det kunna ändras om vi ska ha någon utveckling överhuvudtaget.

Sen finns massa saker som redan är olagliga i ett bostadsområde som borde störa era fria själar mer. Du får inte ens bygga ett nytt hus hur och var du vill på din egen tomt. På vissa platser får du inte ens måla det i vilken färg du vill.

D djungelkatt skrev:
Jag har löst det utan problem i mitt eget hus, det är enkelt.
Om ni vill kan vi tillsammans driva på politikerna att bygga ut hållbar energi. Er attityd här räddar ju den misslyckade politiken.
Berätta hur du löste det!

Det är begränsat med älvar som går att bygga ut med tillräckligt stora vattenmagasin för att få stora mängder vattenkraft mitt i kallvintern när flödet i älvarna är litet. Vindkraft och solkraft ger praktiskt taget ingenting under kallperioder på vintern. När en liten backe eller skogskant en halvkilometer bort effektivt skärmar av allt direkt solljus de få timmarna som det överhuvudtaget är ljust, samtidigt som det vanligen är mer eller mindre vindstilla när det blir kallt.
Tidvattensströmmar med sådan kraft att de går att utvinna finns inte i Östersjön, Skagerak och Kattegat.

Nu har du alltså uppfunnit någon ny hållbar energikälla som går att utnyttja i stor skala. Och billigt dessutom. Mycket intressant. Berätta mera!

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Ett några kilometer djupt borrhål kanske?

H heimlaga skrev:
Berätta hur du löste det!

Det är begränsat med älvar som går att bygga ut med tillräckligt stora vattenmagasin för att få stora mängder vattenkraft mitt i kallvintern när flödet i älvarna är litet. Vindkraft och solkraft ger praktiskt taget ingenting under kallperioder på vintern. När en liten backe eller skogskant en halvkilometer bort effektivt skärmar av allt direkt solljus de få timmarna som det överhuvudtaget är ljust, samtidigt som det vanligen är mer eller mindre vindstilla när det blir kallt.
Tidvattensströmmar med sådan kraft att de går att utvinna finns inte i Östersjön, Skagerak och Kattegat.

Nu har du alltså uppfunnit någon ny hållbar energikälla som går att utnyttja i stor skala. Och billigt dessutom. Mycket intressant. Berätta mera!
Hur jag löste det i mitt eget hus?
Isolering, bra fönster och frånluftsvärmepump, bergvärme eller fjärrvärme har funkat klockrent i alla de boenden jag haft. Jämn temp, inget arbete, noll driftbrott och relativt billigt och släpper ingen lukt i kvarteret.
Det är inget nytt med det, jag har levt så i sex decennier.

Pratar du politiskt så är det väl enstaka gånger per år vi importerar el in i landet. Men för att få ner priserna så behövs det byggas ut ren centraliserad energi. Jag ser ingen omöjlighet i det.

Sen kan man ju ifrågasätta om vi är redo för projekt som grönt stål som slukar enorma mängder ren el om det innebär att moderniseringen av uppvärmning av bostäder avstannar och innebär fortsatt mycket stora utsläpp från ineffektiv lokal uppvärmning i bostadsområden.

D djungelkatt skrev:
Hur jag löste det i mitt eget hus?
Isolering, bra fönster och frånluftsvärmepump, bergvärme eller fjärrvärme har funkat klockrent i alla de boenden jag haft. Jämn temp, inget arbete, noll driftbrott och relativt billigt och släpper ingen lukt i kvarteret.
Det är inget nytt med det, jag har levt så i sex decennier.

Pratar du politiskt så är det väl enstaka gånger per år vi importerar el in i landet. Men för att få ner priserna så behövs det byggas ut ren centraliserad energi. Jag ser ingen omöjlighet i det.

Sen kan man ju ifrågasätta om vi är redo för projekt som grönt stål som slukar enorma mängder ren el om det innebär att moderniseringen av uppvärmning av bostäder avstannar och innebär fortsatt mycket stora utsläpp från ineffektiv lokal uppvärmning i bostadsområden.
Du har inte berättat varifrån elektriciteten skall komma. Du bara berättar om hur den skall användas men inte hur den skall produceras. Antar du bara att den uppstår spontant någonstans?

Redan nu kommer en betydande del av elektriciteten från källor som inte på något vis är hållbara eller förnyelsebara. Nu tänker du ersätta de energikällorna och dessutom bygga ut för ytterligare ökad elkonsumtion. Du måste kunna svara på hur!

Inte heller har du någon gång velat gå in på hur du tänker dig att alla vi som har knappt om pengar skall ersättas för de ökade levnadskostnaderna när vedeldningen faller bort. I klartext: Statssubvention eller väpnade rån eller hur tänker du?

• Gilla
OramaC och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var kommer denna siffra ifrån? Har du hittat på den?
Allt är påhittat och förbjud allt!
/W

• Haha
  • Gilla
lunqur och 1 till
  • Laddar…
S
Ingen som har insett att TS antingen trollar eller tillhör begåvningsreserven som ibland drabbas av nariga handflator pga påverkan från limbaserade produkter i kombination med långvarig kontakt med asfalt på svenska motorvägar?

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du har inte berättat varifrån elektriciteten skall komma. Du bara berättar om hur den skall användas men inte hur den skall produceras. Antar du bara att den uppstår spontant någonstans?

Redan nu kommer en betydande del av elektriciteten från källor som inte på något vis är hållbara eller förnyelsebara. Nu tänker du ersätta de energikällorna och dessutom bygga ut för ytterligare ökad elkonsumtion. Du måste kunna svara på hur!

Inte heller har du någon gång velat gå in på hur du tänker dig att alla vi som har knappt om pengar skall ersättas för de ökade levnadskostnaderna när vedeldningen faller bort. I klartext: Statssubvention eller väpnade rån eller hur tänker du?
Anklaga inte mig för att inte vilja diskutera lösningar. All energi på det här forumet går till att konstatera att problemen överhuvudtaget finns!!

På individnivå ser jag inga konstigheter till att energieffektivisera sitt hus. Jag lägger mindre än tusen i månaden på total el i snitt. Det är en ickepost i min ekonomi i jämförelse med mat och allt annat. Jag förstår inte synsättet att just uppvärmning ska vara helt gratis när allt annat är skitdyrt. Ett hus i stan kostar ju 3 miljoner och mer.

Om nu alla vill sluta med vedeldning så behöver vi bygga ut elproduktionen. Hur mycket vet jag inte. Men det behöver vi oavsett.

Det kommer inte vara jag som bygger ut det utan politiker och yrkesmän.

Men för att detta ska ske - vi lever ju i en populistisk nation där politikerna böjer sig för de som skriker högst - måste ni sluta att försvara er vedeldning in absurdum.

Myndigheten har redan försökt skära ner på vedeldningen men backat.

Detta gäller även klimatfrågan. Om alla som måste åka bil till affär och jobb mfl istället sa ”ok, vi har ett problem, hur löser vi detta så att det funkar även för oss” istället för att gå all in och förneka och förlöjliga all vetenskap så skulle vi kunna gå framåt istället för bakåt.

• Gilla
Rättoslätt
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djungelkatt skrev:
Men för att detta ska ske - vi lever ju i en populistisk nation där politikerna böjer sig för de som skriker högst - måste ni sluta att försvara er vedeldning in absurdum.

Det kallas för demokrati, folkstyre.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Anklaga inte mig för att inte vilja diskutera lösningar. All energi på det här forumet går till att konstatera att problemen överhuvudtaget finns!!

På individnivå ser jag inga konstigheter till att energieffektivisera sitt hus. Jag lägger mindre än tusen i månaden på total el i snitt. Det är en ickepost i min ekonomi i jämförelse med mat och allt annat. Jag förstår inte synsättet att just uppvärmning ska vara helt gratis när allt annat är skitdyrt. Ett hus i stan kostar ju 3 miljoner och mer.

Om nu alla vill sluta med vedeldning så behöver vi bygga ut elproduktionen. Hur mycket vet jag inte. Men det behöver vi oavsett.

Detta gäller även klimatfrågan. Om alla som måste åka bil till affär och jobb mfl istället sa ”ok, vi har ett problem, hur löser vi detta så att det funkar även för oss” istället för att gå all in och förneka och förlöjliga all vetenskap så skulle vi kunna gå framåt istället för bakåt.
Även om man själv har det gott ställt är det välgörande att ta av sig skygglapparna och faktiskt inse att ALLA inte har ekonomin att kunna handla hus för 3-> +10 milj inne i stan eller på andra platser heller för den delen.

Landet vi bor i och våra grannländer är stora, här finns mängder med människor med olika ekonomiska förutsättningar och andra behov som ofta skiljer sig åt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:

Jag kallar det populism när någon försöker dra igång en folkrörelse för att få en sak till stånd utan att först har försökt räkna igenom de tekniska förutsättningarna. En politiker eller vanlig medborgare som ens är litet vuxen och ansvarstagande försöker först forska fram ungefär vilka tekniska förutsättningar som finns.
Naturligtvis vill jag också lägga om hela vår elektricitetsproduktion till förnyelsebara energikällor men till skillnad från dig så bryr jag mig om att försöka ta fram fakta och anpassa min ideologi till de fakta som jag får fram.

• Gilla
OramaC och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.