111 881 läst ·
1 322 svar
112k läst
1,3k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
Dessutom är det inte svårt att gissa på att kön till den förut så avskydde, vedeldande grannen skulle bli lång vid ett längre strömavbrott.
I orostider som dessa?, vare sig det är betalda ungar med vinkelslipar, solvindar, lede fi eller bara dåliga politiker, är det ur beredskapssynpunkt synnerligen olämpligt att göra sig helt beroende av den ömtåliga elenergin.
I orostider som dessa?, vare sig det är betalda ungar med vinkelslipar, solvindar, lede fi eller bara dåliga politiker, är det ur beredskapssynpunkt synnerligen olämpligt att göra sig helt beroende av den ömtåliga elenergin.
Jag räknar inte kärnkraften som varken hållbar eller förnybar. Jag håller med om att den är mycket bättre än brunkol eller fossilgas men bra är den inte från ett miljöperspektiv.useless skrev:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Ok, vad menar du med hållbar energi som är tillgänglig även vintertid?D djungelkatt skrev:
Hur löser du detta med låg budget i alla äldre hus med lågt värde? Dyrare hus installerar ofta bergvärme.
Det skulle bli väldigt problematiskt för elnätet om alla som idag eldar och värmer med ved och träpellets, plötsligt skulle nöja sig med elpannan, som ofta redan fins installerad för grundvärme, eller plockar fram sina elelement och värmefläktar för att hålla husen varma.
under 2024 för uppvärmning av bostäder och lokaler legat på:
olja 0,68 TWh
gas 1,19 TWh
biobränsle 9,54 TWh
elvärme 20,6 TWh (ospecat av hur mycket det i sin tur 'ökas på' med tex. värmepumpar)
fjärrvärme 43,89 TWh (ospecat i vad de i sin tur drar i resurser i form av fossil energi i tex. form av att bränna sopor ( och 30% av energin antas ofta vara av fossil ursprung i form av olika plaster) och förnybart i form av skogsråvaraor).
värden tagna från naturvårdsverket.
en okänd faktor är fastigheter med uttag av ved från egen skog och näringsverksamheter med överskott av biomassa som eldas för värme
Och detta har varit relativt stabilt senaste 10 åren med någon minskning på biobränsle (exklusive vad fjärrvärmeverken tar i resurser) och någon ökning på elvärme
Mycket av träpellets som försäljs till villor för uppvärmning kommer ofta från stora verk som till huvudsak har produktion för att försörja fjärrvärme med träpellets, mycket för att det kan säckas, hantera i bulk, är skruvbart och blåsbart.
under 2024 för uppvärmning av bostäder och lokaler legat på:
olja 0,68 TWh
gas 1,19 TWh
biobränsle 9,54 TWh
elvärme 20,6 TWh (ospecat av hur mycket det i sin tur 'ökas på' med tex. värmepumpar)
fjärrvärme 43,89 TWh (ospecat i vad de i sin tur drar i resurser i form av fossil energi i tex. form av att bränna sopor ( och 30% av energin antas ofta vara av fossil ursprung i form av olika plaster) och förnybart i form av skogsråvaraor).
värden tagna från naturvårdsverket.
en okänd faktor är fastigheter med uttag av ved från egen skog och näringsverksamheter med överskott av biomassa som eldas för värme
Och detta har varit relativt stabilt senaste 10 åren med någon minskning på biobränsle (exklusive vad fjärrvärmeverken tar i resurser) och någon ökning på elvärme
Mycket av träpellets som försäljs till villor för uppvärmning kommer ofta från stora verk som till huvudsak har produktion för att försörja fjärrvärme med träpellets, mycket för att det kan säckas, hantera i bulk, är skruvbart och blåsbart.
M Mathias Sigtuna skrev:
Har du @Mathias Sigtuna läst igenom avhandlingen jag rekomenderade och hittat svaret på din fråga?M Mathias Sigtuna skrev:
Ja bergvärme och frånluftsvärmepump är jättebra. Isolera o byta fönster med. Då kan man fokusera på annat.A Anders_Nilsson skrev:
Hur löser man med låg budget om man bor i ett hus man inte riktigt har råd med om det börjar läcka genom taket tex. Tätar med tidningspapper eller? En uppriktig undran.
Min syn på husägande är att ibland tvingas man investera. Och gör man det ordentligt så blir det ofta billigare på sikt.
Vilken sorglig attityd du har! Är du så naiv att du inte förstår att för många är ett tex läckande tak en ekonomisk omöjlighet. Likadant gäller en investering i tex en värmepump. Stig ner från piedestalen och se dig omkring...D djungelkatt skrev:Ja bergvärme och frånluftsvärmepump är jättebra. Isolera o byta fönster med. Då kan man fokusera på annat.
Hur löser man med låg budget om man bor i ett hus man inte riktigt har råd med om det börjar läcka genom taket tex. Tätar med tidningspapper eller? En uppriktig undran.
Min syn på husägande är att ibland tvingas man investera. Och gör man det ordentligt så blir det ofta billigare på sikt.
Ja mycket hemskt som händer i världen. Jag håller med. 700 stackare som dör varje år av vedrök också, men dit räcker inte er empati. Så kom inte å klanka på min attityd.U UrbOls skrev:
Själv har jag levt stora delar av mitt liv utan ekonomiska möjligheter att bo i hus överhuvudtaget.
Jag fattar inte att du @https://www.byggahus.se/forum/members/fribygg.54886/ orkar skriva så många meningslösa.
Många som skriver här är tyvärr lika patetiska. Tramsar, överdriver, förlöjligar och förnekar uppenbara problem, korrumperade av sin egennytta.
Jag har tröttnat på er och ni vill inte heller höra någonting som känns obekvämt även om ni innerst inne förstår att det är sant.
Fortsätt för all del att elda. Rök tobak också. Sup! Och varför ska cannabis vara förbjudet? De som får psykoser kanske hade fått det ändå. Och tänk hur många eländiga individer som cannabisen kan skänka en gnutta livsglädje. Eller de arma satar som är beroende av vedeldningen.
Jag har själv inget problem med vedrök och om ni blir dementa av ert eldande drabbar det inte mig annat än på marginalen genom att det belastar det allmännas resurser. Och dör ni sparar vi pensionsutgifter. Så varsågoda.
Många som skriver här är tyvärr lika patetiska. Tramsar, överdriver, förlöjligar och förnekar uppenbara problem, korrumperade av sin egennytta.
Jag har tröttnat på er och ni vill inte heller höra någonting som känns obekvämt även om ni innerst inne förstår att det är sant.
Fortsätt för all del att elda. Rök tobak också. Sup! Och varför ska cannabis vara förbjudet? De som får psykoser kanske hade fått det ändå. Och tänk hur många eländiga individer som cannabisen kan skänka en gnutta livsglädje. Eller de arma satar som är beroende av vedeldningen.
Jag har själv inget problem med vedrök och om ni blir dementa av ert eldande drabbar det inte mig annat än på marginalen genom att det belastar det allmännas resurser. Och dör ni sparar vi pensionsutgifter. Så varsågoda.
Lite skillnad på prio där kanske. Att se och ngn känna att ngn i området eldar, resp att inte kunna laga taket som läcker.D djungelkatt skrev: