102 400 läst ·
1 187 svar
102k läst
1,2k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
Det står dig fritt att betala uppvärmningen åt oss andra. Och bygga kraftverken som krävs för ändamålet. Och fundera ut vad kraftverken skall drivas av för att få tillräckligt med ström mitt i vintern när vindkraften står stilla och vattenmagasinen töms i rasande takt.D djungelkatt skrev:
Varför gnäller du då på oss vedeldare i stället för att betala och lösa de tekniska problemen och få det undan en gång för alla?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Vi har ingen aning. Man kan göra olika teoretiska räkneövningar och kalla vedrök för en faktor i den matematiska modellen. Men dessa modeller är ju bara servettskisser och kan aldrig testas vetenskapligt mot empiri.H Hybro skrev:
Jo. Men det frestar nog på skrötten betydligt mer genom att bo i en stad med hård trafik än att bo ute på landet och andas förhållandevis frisk luft.
Här inom typ 500 m2, så är vi tre som eldar med ved, som mest 2 ggr om dagen.
Händer aldrig att jag känner röklukt från grannarna.
Och 10 mil till närmaste stad.
Va sa vi nu... 700 som drabbades varje år?
Finns det statistik från vilka områden, eller är det bara hittepå?
Intressant vore att ta del av ett bredare perspektiv ang "dödsorsaker".
T ex matförgiftning, droger, trafikolyckor o s v.
Jag tror att den antagna siffran och en orsaken till denna är en försvinnande liten del i det hela.
Rätt många som dör av någon anledning varje år. T ex våld.
Här inom typ 500 m2, så är vi tre som eldar med ved, som mest 2 ggr om dagen.
Händer aldrig att jag känner röklukt från grannarna.
Och 10 mil till närmaste stad.
Va sa vi nu... 700 som drabbades varje år?
Finns det statistik från vilka områden, eller är det bara hittepå?
Intressant vore att ta del av ett bredare perspektiv ang "dödsorsaker".
T ex matförgiftning, droger, trafikolyckor o s v.
Jag tror att den antagna siffran och en orsaken till denna är en försvinnande liten del i det hela.
Rätt många som dör av någon anledning varje år. T ex våld.
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Ja, det är hittepå. Eftersom människor som lever ett helt liv i Sverige utsätts för ett flertal olika luftföroreningar under detta liv, är det mycket svårt att isolera en enskild föroreningskälla och sedan koppla ihop enbart den med risk för sjukdom och död i förtid.H Hybro skrev:
Ska vi vara riktigt hårda så vet vi ju inte ens om luftföroreningar alls är en källa som orsakar dödsfall i Sverige. Det finns en korrelation mellan t ex att vara skriven på en adress där en datormodell räknar fram att det finns luftföroreningar och en mängd olika sjukdomar. Men det visar ju inte att luftföroreningarna orsakar denna sjukdom. Det kan ju bara vara en samvariation p g a andra underliggande faktorer.SågspånPappspikEternit skrev:
Men det anses rimligt av vetenskapssamhället att generellt anta att luftföroreningar negativt påverkar vår hälsa på olika sätt. Att därifrån gå till kvantitativa uppskattningar av förtida död är inte vetenskapligt, det är mer en lek med datormodeller.
Globalt (förtids-)dör hundratals miljoner av rök (luftföroreningar) och tiotals miljoner av vedrök, det senare är mest matlagning och troligen en övervikt kvinnor. Det där "vet" inte jag, utan det är gissningar. I Indien dör säkert hundratusentals kvinnor i förtid av kodyngerök. Maten förkortar deras liv! Tillredningen, alltså.
Men snälla nån - vad ska vi ha dessa uppgifter till? Jo, vi ska rädda några år åt alla dessa "förtidsdöda" genom att bygga kolkraft, kärnkraft, vindkraft och centralvärme, elnät och induktionshällar. Då dör andra miljoner personer (arbetare) i förtid i gruvor och olyckor. Det är naturligtvis bättre att (avlönade) män dör, än att helt oskyldiga kvinnor ska göra det.
Alla nöjda?
Men snälla nån - vad ska vi ha dessa uppgifter till? Jo, vi ska rädda några år åt alla dessa "förtidsdöda" genom att bygga kolkraft, kärnkraft, vindkraft och centralvärme, elnät och induktionshällar. Då dör andra miljoner personer (arbetare) i förtid i gruvor och olyckor. Det är naturligtvis bättre att (avlönade) män dör, än att helt oskyldiga kvinnor ska göra det.
Alla nöjda?
Här norr om Torsby planerar Fortum att förstöra en hel bygd och många vattendrag för att bygga ett pumpkraftverk.
Säkert kommer många att dö i förtid då hembygden och annat bl a friskt vatten nedströms hela vägen till Vänern förstörs.
Livsbetingelserna förändras totalt.
Så går det när ekonomin får råda.
Ekonomisk galenskap dödar mer än rök från vedeldning.
Säkert kommer många att dö i förtid då hembygden och annat bl a friskt vatten nedströms hela vägen till Vänern förstörs.
Ordstävet: Kon dör medan gräset växer. Gör vi nu om till: Folk fryser medan veden växer.H Hybro skrev:Här norr om Torsby planerar Fortum att förstöra en hel bygd och många vattendrag för att bygga ett pumpkraftverk.
Bättre lyss till den ved som sprakade än att aldrig hugga yxan i stammen.
Den ekonomiska galenskapen i Torsby du nämnde gav jag ett megaperspektiv på i mitt inlägg nyss.
Det där gjorde ont, jag blir 70 i januari och mår bättre än när jag var 50! 😮H Hybro skrev:
Men som tur är har du fel:
Medellivslängden för män i Sverige är 82,3 år. För kvinnor är den 85,4, vilket är 3,1 år mer än för män.
Den stiger dessutom för varje år.