111 878 läst ·
1 322 svar
112k läst
1,3k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
Alkohol är farligt. Socker, chark, bensin, stillasittande med mycket mera. Ändå används det. Katter tar död på småfåglar.
Tror ingen av oss klarar av att leva utan påverkan på omgivningen. Vad som är värst går att diskutera.
Men så länge det är lagligt att elda i kaminen kommer jag att fortsätta.
Tror ingen av oss klarar av att leva utan påverkan på omgivningen. Vad som är värst går att diskutera.
Men så länge det är lagligt att elda i kaminen kommer jag att fortsätta.
utsläpp av vaddå?😂 Självklart är det omöjligt t.ex att 2h eldning skulle komma i närheten av 36h bilkörning när det gäller koldioxid. Så vad? Du verkar väldigt oserriös.D djungelkatt skrev:Även om de eldas sällan så släpper de ut mycket.
2h ny kamin som eldas rätt ger motsvarande utsläpp som 36h bilkörning med dieselbil.
Sen så är det många som eldar dagligen.
Dessa undersökningar ska vara balanserade mot andra hälsofaror.
Det kommer nya undersökningar hela tiden som visar på att även låga halter luftföroreningar är skadligt för alla och genererar ohälsa och dödsfall.
Tex så ser man tydligt att barns lungor blir mindre utvecklade i områden med även måttliga halter av luftföroreningar.
Jasså? Hur många fryser ihjäl i Sverige varje år? Om det är "extremt många fler" än 700 måste det vara många tusentals personer. Konstigt att myndigheterna mörkat det.T Tixwi skrev:
Du glömde rött kött för man ska bara äta ca en köttbulle om dagen för att nå den rekommenderade dosen av rött kött😉NyKarin skrev:
Bra argument för att ett förbud behövs!NyKarin skrev:
Det är väl inte så många svenskar som fryser ihjäl?T Tixwi skrev:
Jag är övertygad om att det är åtminstånde hundrafallt fler människor utan eldstad och gott om torr ved som fryser och far illa innomhus.
Bra, eftersom jag har en modern kamin så kan jag elda på som vanligt. 😊D djungelkatt skrev:
Citat:
”Att elda i öppna spisar och i äldre kaminer riskerar att släppa ut mer av skadliga ämnen, både inne och ute, medan moderna kaminer och pannor som används på rätt sätt generellt genererar mycket mindre utsläpp av luftföroreningar.”
Vore det inte bättre för folkhälsan att reglera användandet av stearinljus innomhus och lägereldar utomhus?Tomtom79 skrev:
Är det inte ca 900pers som årligen dör i förtid pga vedeldning?D djungelkatt skrev:
Nej, inte enligt din fina länk.D djungelkatt skrev:
För övrigt kommer det att dö betydligt fler människor än 700 om året i Sverige.
Det är ju inte så att fullt friska människor plötsligt trillar av pinn. Det handlar om förkortad livslängd.
Generellt kan jag säga att jag är beredd att leva 5 år kortare än vad jag kunde gjort om jag får leva ett liv jag trivs med. Hellre kortare och bra än längre och obra. 😊