D Danne824 skrev:
lyssnar på Bingolotto
Jag tror Bingolotto medför att folk dör i förtid!

• Gilla
  • Haha
Ruffeboy och 15 till
  • Laddar…
Alkohol är farligt. Socker, chark, bensin, stillasittande med mycket mera. Ändå används det. Katter tar död på småfåglar.

Tror ingen av oss klarar av att leva utan påverkan på omgivningen. Vad som är värst går att diskutera.

Men så länge det är lagligt att elda i kaminen kommer jag att fortsätta.

• Gilla
Jörgen S och 8 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Även om de eldas sällan så släpper de ut mycket.
2h ny kamin som eldas rätt ger motsvarande utsläpp som 36h bilkörning med dieselbil.
Sen så är det många som eldar dagligen.

Dessa undersökningar ska vara balanserade mot andra hälsofaror.

Det kommer nya undersökningar hela tiden som visar på att även låga halter luftföroreningar är skadligt för alla och genererar ohälsa och dödsfall.
Tex så ser man tydligt att barns lungor blir mindre utvecklade i områden med även måttliga halter av luftföroreningar.
utsläpp av vaddå?😂 Självklart är det omöjligt t.ex att 2h eldning skulle komma i närheten av 36h bilkörning när det gäller koldioxid. Så vad? Du verkar väldigt oserriös.

• Gilla
Nissepurj och 2 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror Bingolotto medför att folk dör i förtid!
Du har så härliga tron ibland så😉❤️😆

T Tixwi skrev:
700 dör vart? I sverige? I hela världen? både låter inte troliga. Men oavsett så ska man självklart elda. Extrem många fler fryser ihjäl varje år.
Jasså? Hur många fryser ihjäl i Sverige varje år? Om det är "extremt många fler" än 700 måste det vara många tusentals personer. Konstigt att myndigheterna mörkat det.

• Gilla
Snnica
  • Laddar…
J
NyKarin NyKarin skrev:
Alkohol är farligt. Socker, chark, bensin, stillasittande med mycket mera. Ändå används det. Katter tar död på småfåglar.

Tror ingen av oss klarar av att leva utan påverkan på omgivningen. Vad som är värst går att diskutera.

Du glömde rött kött för man ska bara äta ca en köttbulle om dagen för att nå den rekommenderade dosen av rött kött😉

• Gilla
Sxper och 1 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:

Bra argument för att ett förbud behövs!

• Haha
kimmens
  • Laddar…
Men barnen då? Vem tänker på barnen!

• Haha
  • Gilla
Tompanell och 12 till
  • Laddar…
T Tixwi skrev:
700 dör vart? I sverige? I hela världen? både låter inte troliga. Men oavsett så ska man självklart elda. Extrem många fler fryser ihjäl varje år.
Det är väl inte så många svenskar som fryser ihjäl?
Jag är övertygad om att det är åtminstånde hundrafallt fler människor utan eldstad och gott om torr ved som fryser och far illa innomhus.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nissens
D djungelkatt skrev:
Tex enligt dessa som Jansson69 delade ovan:

[länk]

[länk]
Bra, eftersom jag har en modern kamin så kan jag elda på som vanligt. 😊

Citat:
”Att elda i öppna spisar och i äldre kaminer riskerar att släppa ut mer av skadliga ämnen, både inne och ute, medan moderna kaminer och pannor som används på rätt sätt generellt genererar mycket mindre utsläpp av luftföroreningar.”

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bra, eftersom jag har en modern kamin så kan jag elda på som vanligt. 😊
Då kommer det fortsätta dö ca 700 om året om alla resonerar så.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och då är jag en person som har eldat mycket i mitt liv och verkligen njuter av en rejäl lägereld. Bara några stearinljus inomhus skapar ju högre partikelhalter än gränsvärde i stadstrafik.
Vore det inte bättre för folkhälsan att reglera användandet av stearinljus innomhus och lägereldar utomhus?
D djungelkatt skrev:
Är det inte ca 900pers som årligen dör i förtid pga vedeldning?

F fribygg skrev:
Hur mycket? Om folk fryser och far illa när de lever är det i mina ögon värre än att 89 åriga vedeldare dör nån dag tidigare än icke vedeldade jämngamla.
Du missade ordvitsen tror jag...

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du glömde rött kött för man ska bara äta ca en köttbulle om dagen för att nå den rekommenderade dosen av rött kött😉
Tänkte att köttbulle ingick i "med mycket mera" men inser att jag kunde ha varit tydligare!

Nissens
D djungelkatt skrev:
Nej, inte enligt din fina länk.
För övrigt kommer det att dö betydligt fler människor än 700 om året i Sverige.

Det är ju inte så att fullt friska människor plötsligt trillar av pinn. Det handlar om förkortad livslängd.

Generellt kan jag säga att jag är beredd att leva 5 år kortare än vad jag kunde gjort om jag får leva ett liv jag trivs med. Hellre kortare och bra än längre och obra. 😊

• Gilla
Perplexus och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.