Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Om man tar delar av Göteborg
..så var det när jag bodde där i modernare tid (typ från 1986 till 2017) ett uttalat problem med dofter/lukter på vissa spårvagnslinjer..vitlöksexpressen var ett reelt fenomen...dito rökelselukt (anekdotisk bevisning: min styvdotter jobbade som personlig assistent i norra biskopsgården och när hon kom hem stank hennes kläder av rökelsedoft).

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är märkligt att det finns skillnader mellan könen om man har mätt något relevant tänker jag. Vi vet ju att kvinnor och män skiljer sig åt gällande t ex stressjukdomar och liknande psykiskt/socialt betingade diagnoser och känsligheter.
😂 Könsskillnader: Mystik eller hysteri?

Det regnar mer på kvinnor, för män har paraply.

Hmm 😉

D djungelkatt skrev:
Vedröken är inte enbart en störning utan även en hälsorisk. Hälsorisken finns även för de som inte blir störda. Ingen av störningarna du nämner är lika omfattande skulle jag påstå. En gräsklippning är över efter någon timme. Eldröken kan ligga över ett område mer eller mindre konstant över flera månader.
Bodde nära jästfabriken förut och det luktade jämt när vinden låg åt vårat håll men man kan ju inte klaga då får man ju inget bröd ,vedeldning beror i många fall på att husen inte är byggda på 40 50 talet inte jättebra isolerade och folk har inte råd att riva och bygga nytt jag har 3 glasfönster ,men 2 luftvärmepumpar och elelement behöver stöd eldning när temperaturen går under - 10 dessutom tror jag det är dom som eldar som dödar dom 700 eftersom dom är närmast källan (hellre det än frysa hela vintrarna )

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag håller på att är mer av en livsstil att elda. Iallafall i tätbefolkade områden där veden är relativt dyr.
Själv köper jag min ek o björk för 650 kr/m3. Transport tillkommer. Så någon pengagruva är det inte

Intet Intet skrev:
Jag håller på att är mer av en livsstil att elda. Iallafall i tätbefolkade områden där veden är relativt dyr.
Själv köper jag min ek o björk för 650 kr/m3. Transport tillkommer. Så någon pengagruva är det inte
En hobby alltså.

D djungelkatt skrev:
En hobby alltså.
Nej för när man använder bara rena elelement blir luften väldigt torr och det blir ingen bra luft inomhus det går bra när luftvärmepumparna klarar temperaturen men efter 10-12 minus känns luften bättre om man stödeldar istället för att elelement bränner luften.

SWEBMA SWEBMA skrev:
Nej för när man använder bara rena elelement blir luften väldigt torr och det blir ingen bra luft inomhus det går bra när luftvärmepumparna klarar temperaturen men efter 10-12 minus känns luften bättre om man stödeldar istället för att elelement bränner luften.
Vart tar vattnet i luften vägen när man värmer med element?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?

[länk]

[länk]

[länk]
Nej, centralisera all uppvärming, det är Statens rätt att bestämma när jag är varm!

• Wow
Peter787
  • Laddar…
S
Håller ni fortfarande på och föder trollet djungelkatt?

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
En hobby alltså.
Ungefär. Fast en hobby som genererar en rejäl nytta. En del spelar golf medans andra renoverar hus. Hobby båda två men slutresultatet är helt olika.

• Gilla
lunqur och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ungefär. Fast en hobby som genererar en rejäl nytta. En del spelar golf medans andra renoverar hus. Hobby båda två men slutresultatet är helt olika.
En hobby som påverkar luftkvaliteten i ett helt kvarter. Klart olämplig att bruka i boendemiljö.

• Gilla
Rättoslätt
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
En hobby som påverkar luftkvaliteten i ett helt kvarter. Klart olämplig att bruka i boendemiljö.
Tja! Det är som all annan "klart olämplig" aktivitet. Jag står ut med mina grannars mopedåkande, gräsklippare, studsmattestudsande, grillos, musikspelare osv osv.
Det är en del av att bo i ett bostadsområde.

• Gilla
Workingclasshero och 11 till
  • Laddar…
S
men nu är det djungelkatt som blir störd, det är en helt annan sak…

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I Sverige dödförklaras väl folk inte hemma?
Jag tycker det vore intressantare att veta hur mångas liv vedeldning förbättrar eller räddar årligen.
Vilket skämt "I Sverige dödförklaras väl folk inte hemma?".
Nu handlade det om var folk dör, det är inte samma sak som var folk dödförklaras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.