111 882 läst ·
1 322 svar
112k läst
1,3k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
Och hur mångas liv försämras?F fribygg skrev:
23% som störs vid fönstervädring i riket - det är ju helt otroligt att folk finner sig i det och att vi inte kan hitta lösningar så fler kan trivas och leva ett normalt liv hemma.
Och sen 700 som dör, plus all ohälsa på det.
Jag tror vi måste förbjuda fönstervädring. Då skulle 23% trivas bättre?D djungelkatt skrev:
Kanske EU kan assistera!
Mvh
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Du menar att av alla personer som någon gång öppnar fönstret för att vädra, oavsett var man bor, vilka väderförhållanden som råder och när på året det är så blir nästan 1/4 av personerna störda av att någon i närheten eldar i en kamin?D djungelkatt skrev:
Om det är det du menar skulle jag rekommendera att du själv gör en realitetsprövning.
Bara en sådan aspekt som att man oftare vädrar på sommaren och det eldas avsevärt mycket mindre på sommaren borde ge upphov till vissa funderingar….
Däremot kan man bli störd av mycket om man vädrar; ljud, vatten, pollen, torra löv, bollar, trafikbuller, avgaser från trafik etc. Är det inräknat i dina 25%
Föreningen Visor (Vi-som-ogillar-rök) frågade ett statistiskt tillräcklligt underlag (Greta och Alfred, Villavägen 19) vad de säger om rök. "Mot" sa Alfred. "Ganska mot också" sa Greta. Deras katt (Bull) verkade instämma. Detta är således bakgrunden till 23 dör i förtid för att DU eldar i kaminen. Nej, 700% är störda av undersökningar. Något sådant. Eller?Claes Sörmland skrev:
Ett hus måste ventileras. Är det rök utanför så kommer den ju in med ventilationen hur den än är konstruerad.S Stefan.o skrev:
Däremot så är luktsinnet konstruerat att framförallt reagera på snabba förändringar. Därav att de som bor i nyare hus med modern ventilation oftare störs inomhus.
Om du har självdrag finns det ju en risk att det kan komma in rök, har du däremot väl avpassad ventilation med filter och återvinning av värmen bör du inte riskera att få in nån rök (utom om du själv tänder en brasa)D djungelkatt skrev:
Den kommer från folkhälsomyndighetens undersökningar.Claes Sörmland skrev:
Du får söka på fönstervädring och välja linjediagram:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/faktablad/datavisualisering/
Jag håller med att den siffran är sjukt hög. Men det mesta med vedeldning är ju extremt.
Å andra sidan så uppger ca 4% att de upplever besvär av lukt och drygt 1% besvär av sot varje vecka under vissa delar av året. Skulle jag tillfrågas om jag besväras av bönderna trumlar sina fält som angränsar till min tomt, så skulle jag svara ja (max 2 ggr per år men bara om vinden ligger på). Huset och tomten blir helt täckt av ett tunt lager jord. Det är ju fan att dom egoisterna måste ut på fälten så att inte jag kan vistas utomhus <sarkasm>D djungelkatt skrev: