102 388 läst ·
1 187 svar
102k läst
1,2k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
Jag bodde ute på landet i 25 år, i skogen där det inte fanns några nära grannar. Vi drabbades ofta av strömavbrott pga av nedfallna träd över ledningarna. Avbrotten varierade från några timmar till som mest ett dygn med undantaget för någon av stormarna som Dilato nämner, då var vi strömlösa i en vecka.
Det som räddade oss då (det var vinter och kallt) var vår kakelugn, en riktig kakelugn som gav värme under ett helt dygn när vi eldade en brasa.
Människor har använt eld i alla tider. jag var tio år gammal när mina föräldrar byggde hus och vi fick centralvärme dvs oljeeldning. All annan uppvärmning än ved är moderna påfund under vår tid på planeten Jorden.
Det som räddade oss då (det var vinter och kallt) var vår kakelugn, en riktig kakelugn som gav värme under ett helt dygn när vi eldade en brasa.
Människor har använt eld i alla tider. jag var tio år gammal när mina föräldrar byggde hus och vi fick centralvärme dvs oljeeldning. All annan uppvärmning än ved är moderna påfund under vår tid på planeten Jorden.
Sunda förnuftet säger väl att det kan vara skadligt att inandas rök, av det skälet avstår många numera tobaksrök och vi använder numera effektiva eldstäder med skorsten när vi eldar ved för uppvärmning och matlagning.M Mathias Sigtuna skrev:
Om man känner tveksamhet att värma med ved eller andra biobränslen när solen inte värmer är det helt tillåtet att låta bli.
Att frysa skulle jag tro är farligare för hälsan än vedeldning, ett hundratal personer dör årligen pga köld exponering ( 99pers år 2022 enl Dagens nyheter)
Ca 1000 människor lär dö i förtid varje år pga vedeldning.D djungelkatt skrev:
Kan du @djungelkatt vara vänlig och sluta sprida de felaktiga uppgifterna om att ca 700pers dör pga vedeldning?
Han eldade kanske i kaminen de gångerna.D Dilato skrev:Du har inte varit med så länge antar jag.
Ett litet urval på dom värsta
December 2011
Stormen Dagmar sveper in över Svealand och södra Norrland. Värst drabbas Hälsingland och Medelpad och som mest är 170 000 människor strömlösa varav de sista får tillbaka strömmen efter 14 dagar.
Januari 2007
Stormen Per slår till och lämnar hundratusentals hushåll i södra och västra Sverige strömlösa. För vissa håller strömavbrottet i sig i en vecka.
Januari 2005
Som mest är 730 000 människor strömlösa efter stormen Gudrun, som också orsakar rekordstora skador på skog samt el- och telenät. 20 dygn efter stormen är fortfarande 12 000 personer utan ström – och för vissa varar avbrottet i 45 dagar.
Hur många av dem var hemma när det skedde?F fribygg skrev:
Tekniskt sett så vet vi väl inte hur många som dör av rökning heller, för att ta något som rätt många i tråden verkar anse är åtminstone lite farligt. Och specifikt vet vi väl inte att en viss person dog av rökning, utan bara att hen dog av t.ex. lungcancer eller KOL.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
För att fribygg kommer med statistik som inkluderar alla som fryser ihjäl var det nu månde vara, och därför frågade jag honom hur många som fryser ihjäl av en i det här sammanhanget rimlig anledning - dvs att de frös ihjäl av att de hade det kallt hemma.Satsuki skrev:
Jag har bott med snö på golvet inomhus för att jag inte hade råd med mer köpisvärme.
Jag kan intåga att det är betydligt ohälsosammare att leva så än att elda ved i en någorlunda bra eldstad med skorsten.
Jag kan intåga att det är betydligt ohälsosammare att leva så än att elda ved i en någorlunda bra eldstad med skorsten.