111 878 läst ·
1 322 svar
112k läst
1,3k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Det är siffror ur den här rapporten från 2022, beställd av Naturvårdsverket (längst ned). Estimatet är alltså att 708 människor i Sverige dör ungefär 10 år innan de annars skulle ha dött pga vedeldning. Allt baseras på massiva antaganden om exponering av kväveoxider o dyl. Den saknar bevisvärde.
Finns det någon epidemiologisk studie som skulle antyda kortare överlevnad blandvedeldare?
Vad en sådan här rapport inte alls undersöker är vilken livsförlängande effekt vedeldning kan ha (t ex ökad motion) samt, kanske viktigare, den förenande kraften man får av att sitta tillsammans med sin familj och prata med varandra samtidigt som ögonen följer flammorna i brasan? Familjens fokus! Som bonusövning: focus är latin för härd, eldstad. Brännpunkt alltså en rätt bra svensk översättning.
Det är bättre med familjen samlad runt eldstaden än runt TV:n eller, ännu värre, splittrad runt varsin skärm.
https://ivl.diva-portal.org/smash/get/diva2:1691636/FULLTEXT02.pdf
Finns det någon epidemiologisk studie som skulle antyda kortare överlevnad blandvedeldare?
Vad en sådan här rapport inte alls undersöker är vilken livsförlängande effekt vedeldning kan ha (t ex ökad motion) samt, kanske viktigare, den förenande kraften man får av att sitta tillsammans med sin familj och prata med varandra samtidigt som ögonen följer flammorna i brasan? Familjens fokus! Som bonusövning: focus är latin för härd, eldstad. Brännpunkt alltså en rätt bra svensk översättning.
Det är bättre med familjen samlad runt eldstaden än runt TV:n eller, ännu värre, splittrad runt varsin skärm.
https://ivl.diva-portal.org/smash/get/diva2:1691636/FULLTEXT02.pdf
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hahahahaha, jäkla stolle, det finns till och med undersökningar som säger att vedrök är nyttigt!D djungelkatt skrev:
Lagom är bäst, men tyvärr gäller det inte gnäll.....
/Workingclasshero
Enligt Folkhälsomyndigheten betyder det dödsfall mellan 25 och 64 års ålder.Dalbotant skrev:
Senast jag läste en sådan undersökning så var det dagar. Istället för att en äldre, redan sjuk person dog på torsdagen så dog denne redan på tisdagen typ.
Det var alltså inte friska individer mitt i livet som trillade av pinn till höger och vänster utan svårt sjuka äldre.
Med reservation för att jag inte läst någon på senare år.
Även om de eldas sällan så släpper de ut mycket.J Jansson69 skrev:
2h ny kamin som eldas rätt ger motsvarande utsläpp som 36h bilkörning med dieselbil.
Sen så är det många som eldar dagligen.
Dessa undersökningar ska vara balanserade mot andra hälsofaror.
Det kommer nya undersökningar hela tiden som visar på att även låga halter luftföroreningar är skadligt för alla och genererar ohälsa och dödsfall.
Tex så ser man tydligt att barns lungor blir mindre utvecklade i områden med även måttliga halter av luftföroreningar.
Så det betyder alltså att varje gång jag eldar en “mysbrasa” i öppna spisen samtidigt som jag smuttar på glöggen och lyssnar på Bingolotto så kan jag i princip räkna med att bidraga till något slags klimat-skräckscenario och eventuellt förtida pensionering av mig själv och grannen?useless skrev:
Men okej enligt ILV, elda rätt, torr ved, modern kamin.
Jag fortsätter nog att elda.
Men nu gör jag det i smyg, med bättre teknik, som en illegal mys-terrorist med full braskontroll.
Lätt hänt det blir så när folk har att göra med enfrågemänniskor, lite som att många har svårt att svara seriöst på om någon skribent oroar sig att få lungcancer efter den tagit en promenad utanför grannens eternithus!J jonaserik skrev:
Själv har jag såväl vedpanna med ack i släktgården som bergvärme samt två st 90 år gamla kakelugnar i mitt eget hus och är glad och lycklig 🙂
Mvh
Vedeldning är som så många andra saker vi gör som är onödigt miljöskadligt men som ger individen en lång eller kort kick. Semester, komma hem en halvtimme tidigare med bilen istället för bussen osv.
Man behöver ju inte förlöjliga de som har en kanske ohälsosam besatthet av en specifik sak däremot, man kan argumentera sakligt och hövligt. Ett första steg tycker jag är att försöka sätta rimliga siffror på det.
Vad motsvarar myseldning en gång i veckan? Är det motsvarande en thailands-resa om året? Är det tio? Sen är det upp till var och en efter saklig diskussion att avgöra vad man anser är rimligt. Samt myndigheter att beskatta sådant som på grund av billighet orsakar orimligt stora miljöskador. Men allt faller om siffrorna är tagna ur luften och man inte ens kan enas om storleksordningen på skadligheten.
När det gäller vedeldning så är det ju faktiskt så att det orsakar en förbannad massa utsläpp, oavsett hur duktig man anser sig är på att elda. Och då är jag en person som har eldat mycket i mitt liv och verkligen njuter av en rejäl lägereld. Bara några stearinljus inomhus skapar ju högre partikelhalter än gränsvärde i stadstrafik. Så, som en medkännande samhällsmedborgare kan man ju ta sig i kragen och fixa uppvärmning på miljövänligare sätt och hålla vedeldning till när man har nytta av den, för mys och njutning.
Man behöver ju inte förlöjliga de som har en kanske ohälsosam besatthet av en specifik sak däremot, man kan argumentera sakligt och hövligt. Ett första steg tycker jag är att försöka sätta rimliga siffror på det.
Vad motsvarar myseldning en gång i veckan? Är det motsvarande en thailands-resa om året? Är det tio? Sen är det upp till var och en efter saklig diskussion att avgöra vad man anser är rimligt. Samt myndigheter att beskatta sådant som på grund av billighet orsakar orimligt stora miljöskador. Men allt faller om siffrorna är tagna ur luften och man inte ens kan enas om storleksordningen på skadligheten.
När det gäller vedeldning så är det ju faktiskt så att det orsakar en förbannad massa utsläpp, oavsett hur duktig man anser sig är på att elda. Och då är jag en person som har eldat mycket i mitt liv och verkligen njuter av en rejäl lägereld. Bara några stearinljus inomhus skapar ju högre partikelhalter än gränsvärde i stadstrafik. Så, som en medkännande samhällsmedborgare kan man ju ta sig i kragen och fixa uppvärmning på miljövänligare sätt och hålla vedeldning till när man har nytta av den, för mys och njutning.