Nu trollas det bra i tråden från en viss TS och andra krokar på. Kanske dags att hoppa över inlägg, för troll brukar alldrig ge sig med argument
Tack för mig och jag eldar för värme och VV.

• Gilla
Jörgen S och 6 till
  • Laddar…
D
D djungelkatt skrev:
Luftföroreningar kan orsaka sjukdomar som drabbar alla åldrar.
Från missfall, hjärt kärlsjukdomar, cancer, demens, stroke osv.
I snitt så förlorar de 700 ca tio år var tror jag. Men det är ett snitt, så vissa dör rejält i förtid.
Oj, alltså… om jag eldar två brasor en fredagkväll, kommer jag då på lördag morgon vakna med 20 år mindre livslängd och demens i förväg?

För om det är såhär illa som du beskriver borde ju halva norra Sverige varit utdött vid det här laget med tanke på hur mycket vi eldat genom historien.

• Gilla
  • Arg
perman och 13 till
  • Laddar…
Pajje113 Pajje113 skrev:
Hur mycket i förtid? Pratar vi om några dagar eller några decennium?
För egen del antar jag att vedeldningen kommer kommer korta mitt liv med 7 minuter.

Livskvaliten fram till döden är betydligt bättre med skogsägande, skogsarbete, vedhuggning, eldning och ett varmt och trivsamt hem.

• Gilla
CaEi och 12 till
  • Laddar…
Nissens
D djungelkatt skrev:
Märklig attityd att försöka tramsa bort 700 människoliv.
Du har inte funderat på att styrka dina påståenden på något sätt?

• Gilla
Fury och 13 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu trollas det bra i tråden från en viss TS och andra krokar på. Kanske dags att hoppa över inlägg, för troll brukar alldrig ge sig med argument
Oroa dig inte, det låter som storskalig eldning. 👌

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Instämmer helt, men vi ”måste offra” lite för att minska dödstalen bland homo sapiens!🙂
Nä.
Enligt min åsikt är vi för många både i landet och på planeten.

• Gilla
Svartkatta och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
På vilket sätt trollas det? Ljuger myndigheterna när de säger att utsläpp från vedeldning orsakar sjukdomar?

• Gilla
Ola.L och 2 till
  • Laddar…
J JPW skrev:
Det enda som har betydelse är hur lång total livstid som dessa 700 förtidsdöda förlorat. Är det 700 nyfödda som dör eller är det 700 gamla personer som dör något år i förtid? Någon som vet?
Senast jag läste en sådan undersökning så var det dagar. Istället för att en äldre, redan sjuk person dog på torsdagen så dog denne redan på tisdagen typ.
Det var alltså inte friska individer mitt i livet som trillade av pinn till höger och vänster utan svårt sjuka äldre.

Med reservation för att jag inte läst någon på senare år.

• Gilla
Johan Sahlin och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
För egen del antar jag att vedeldningen kommer kommer korta mitt liv med 7 minuter.

Livskvaliten fram till döden är betydligt bättre med skogsägande, skogsarbete, vedhuggning, eldning och ett varmt och trivsamt hem.
Kan sträcka mig till 10

Vedeldningensröken blir rätt marginell jämfört med en fet cigarr som man drar ibland...

Who wants to live forever liksom

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har inte funderat på att styrka dina påståenden på något sätt?
går det att göra trovärdigt?
J JPW skrev:
Är det 700 nyfödda som dör eller är det 700 gamla personer som dör något år i förtid?
Som jag förstått saken berörde undersökningen vuxna vedeldade människor i Västerbotten.

Dalbotant Dalbotant skrev:
Senast jag läste en sådan undersökning så var det dagar. Istället för att en äldre, redan sjuk person dog på torsdagen så dog denne redan på tisdagen typ.
Det var alltså inte friska individer mitt i livet som trillade av pinn till höger och vänster utan svårt sjuka äldre.

Med reservation för att jag inte läst någon på senare år.
Låter svajigt. En undersökning med upplösning att detektera för tidiga dödsfall på några dagar.

Ta å läs det som delats här ovan för att uppdatera dig vet ja.

• Haha
  • Gilla
Snnica och 1 till
  • Laddar…
J
D djungelkatt skrev:
Nyinstallationer av kaminer ökar iaf enligt kaminbranchen.

Tittar man på antal som störs av vedrök så ökar det också.
Ok, men jag har känslan av att detta är så kallade mys kaminer som eldas ett fåtal gånger per år..
Att folk klagar förvånas väl ingen över, dessa som påstås dö av kamineldnings rök undrar hur många av dessa röker eller har rökt?

F fribygg skrev:
går det att göra trovärdigt?

Som jag förstått saken berörde undersökningen vuxna vedeldade människor i Västerbotten.
Tror definitivt vedeldade människor dör i förtid

• Haha
  • Gilla
triada och 11 till
  • Laddar…
J
Pajje113 Pajje113 skrev:
Tror definitivt vedeldade människor dör i förtid
Är det han som eldar inuti sitt hus eller grannarna som berörs mest av sotet?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.