111 878 läst ·
1 322 svar
112k läst
1,3k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
Oj, alltså… om jag eldar två brasor en fredagkväll, kommer jag då på lördag morgon vakna med 20 år mindre livslängd och demens i förväg?D djungelkatt skrev:
För om det är såhär illa som du beskriver borde ju halva norra Sverige varit utdött vid det här laget med tanke på hur mycket vi eldat genom historien.
För egen del antar jag att vedeldningen kommer kommer korta mitt liv med 7 minuter.Pajje113 skrev:
Livskvaliten fram till döden är betydligt bättre med skogsägande, skogsarbete, vedhuggning, eldning och ett varmt och trivsamt hem.
Tex enligt dessa som Jansson69 delade ovan:Nissens skrev:
https://www.ivl.se/press/debatt/2024-11-27-elda-ratt---och-minska-utslappen.html
https://www.naturvardsverket.se/amn.../paverkan-pa-halsa-och-miljo-fran-vedeldning/
På vilket sätt trollas det? Ljuger myndigheterna när de säger att utsläpp från vedeldning orsakar sjukdomar?J jonaserik skrev:
Senast jag läste en sådan undersökning så var det dagar. Istället för att en äldre, redan sjuk person dog på torsdagen så dog denne redan på tisdagen typ.J JPW skrev:
Det var alltså inte friska individer mitt i livet som trillade av pinn till höger och vänster utan svårt sjuka äldre.
Med reservation för att jag inte läst någon på senare år.
Kan sträcka mig till 10F fribygg skrev:
Vedeldningensröken blir rätt marginell jämfört med en fet cigarr som man drar ibland...
Who wants to live forever liksom
Låter svajigt. En undersökning med upplösning att detektera för tidiga dödsfall på några dagar.Dalbotant skrev:
Senast jag läste en sådan undersökning så var det dagar. Istället för att en äldre, redan sjuk person dog på torsdagen så dog denne redan på tisdagen typ.
Det var alltså inte friska individer mitt i livet som trillade av pinn till höger och vänster utan svårt sjuka äldre.
Med reservation för att jag inte läst någon på senare år.
Ta å läs det som delats här ovan för att uppdatera dig vet ja.
Ok, men jag har känslan av att detta är så kallade mys kaminer som eldas ett fåtal gånger per år..D djungelkatt skrev:
Att folk klagar förvånas väl ingen över, dessa som påstås dö av kamineldnings rök undrar hur många av dessa röker eller har rökt?