102 422 läst ·
1 187 svar
102k läst
1,2k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
En bra sammanfattning.S steffo_b skrev:Om du har läst rapporten du länkar till så ser du att den också säger att man inte såg några effekter av rökning, utbildningsnivå, socioekonomisk status, BMI eller alkohol.
Samtliga dessa är rätt välkänt att dom har påverkan på hälsa och risk att utveckla demenssjukdomar.
Eller menar du på fullt allvar att rökning faktiskt är ofarligt som tobaksbolagen försökte hävda för ett antal år sedan?
Med tanke på att dom inte hittade några samband mellan faktorer som sedan tidigare är bevisade att öka risken för demens så är jag ytterst tveksam till värdet i studien.
Det är betydligt mer sannolikt att det är reesultatet av Bias.
Dvs att dom önskat sig ett resultat och därför mer eller mindre omedvetet kommer till den slutsatsen pga att dom inte använder datat på riktigt rätt sätt.
Rapporter om att vedeldning ger demens är inte värda pappret ens. Men vi har alla fått betala för "forskningen".
Du menar att det inte finns några samband mellan utbildningsnivå/social status samt rökning och sjukdomar som demens, cancer och en rad andra.Intet skrev:
Jag tror du har en rätt stor uppförsbacke om du ska bevisa dom som felaktiga. Där har vi ett exempel på studier som är rätt väl underbyggda. Inte bara i form av att de innehåller hyfsat lätt mätbara parametrar men dessutom har flertalet studier utförda.
Framför allt så tror jag att du får svårt att bevisa att rökning inte kan orsaka skador.
Oj oj.😀S steffo_b skrev:Du menar att det inte finns några samband mellan utbildningsnivå/social status samt rökning och sjukdomar som demens, cancer och en rad andra.
Jag tror du har en rätt stor uppförsbacke om du ska bevisa dom som felaktiga. Där har vi ett exempel på studier som är rätt väl underbyggda. Inte bara i form av att de innehåller hyfsat lätt mätbara parametrar men dessutom har flertalet studier utförda.
Framför allt så tror jag att du får svårt att bevisa att rökning inte kan orsaka skador.
Det har jag aldrig sagt.
Ok. Vad var din poäng då? Jag tolkade det faktum att du kommenterade inlägget som att du hade invändningar emot det som inlägget sade.Intet skrev:
Vad är din poäng, Jag har inget intresse av att argumentera med någon som i grunden har samma åsikt som jag. Det bygger inte någon förståelse för andra med andra ingångsvärden.
Kan du sluta upprepa samma j* skit artiklar som baserar sig på den icke-vetenskapliga forskningen som gjordes i Ume?M Mathias Sigtuna skrev:
Du låter som ett trasig skiva och uppför dig som ett troll
Här är lite fler:K karlmb skrev:
Har de tagit hänsyn till hur mycket stearin & paraffin-ljus används inne?
Använder Ume-borna mer ljus inne än de i skåne eller Tokhom?
Nä som nån påpekade är dessa "vetenskapliga" publiceringar inte speciellt vetenskapliga, utan är antingen specialbeställda jobb eller fiske-försök till att få forskningsbidrag till en riktig studie.
Jag var väldigt tydlig med att det inte var alla som eldar som inte har mycket pengar eller låg soc. status. Men många av dom som har dåligt med pengar behåller sina gamla vedpannor.Intet skrev:
Två helt olika saker men gör att det kan de ut som eldning orsakar demens.
När det antagligen är mer någon annan orsak som ökar risken för både demens och vedelning.
Tror också vedeldning är relaterat till de med lägre inkomster i samhället. Och det lär vara associerat med äldre män i hushållet. Annars är min omgivning väldigt annorlunda.
(Och nej man behöver inte känna sig kränkt som icke vedeldande äldre man eller yngre vedeldande kvinna p g a detta uttalande om populationer.)
(Och nej man behöver inte känna sig kränkt som icke vedeldande äldre man eller yngre vedeldande kvinna p g a detta uttalande om populationer.)
Men visst får man väl ändå känna sig lite smygfredagskränkt som halvgammal gubbe som ikväll inte har möjlighet att tända på något alls? Och för att förebygga kreativa kommentarer syftar jag givetvis på påtändning inom lagens råmärken. 😂Claes Sörmland skrev:
Tur att man inte är moderator och försöker sig på att städa en sån här tråd...
Jag tycker du är oförskämd som påstår att jag använder AI.SågspånPappspikEternit skrev:
Du kan hälsa ("prompta" heter det visst) AI:n du använder att vi fattade första gången.
Jag antar att du själv läst den nämnda studien som den populärvetenskapliga artikeln refererar till? Om du har svårt att hitta den finns länk lite längre upp.
Vad tycker du själv om studien, styrkor, svagheter? Förklara med egna ord!
Fast jag antar att jag istället borde känna mig smickrad.
Och det är väl ett underbetyg till er själva som påstår det, att ni inte kan skriva som jag. Surt sade räven...
Jag har läst artiklarna men inte studien. Har aldrig påstått att jag läst den. Jag skrev att jag snubblade över den, eftersom den var länkad i en artikel.
Redaktionen här på Byggahus.se har också skrivit artiklar om farorna med vedeldning.
Jag tycker du ska bojkotta forumet och fortsätta elda. Mig spelar det ingen roll om du blir dement.
Oj det verkar vara känsligt... Jag försöker uppväga mängden av meningslösa, tramsiga och bagatelliserande inlägg. Om det räddar en enda människa från demens är det värt det.M MrDizzy skrev:
Mot bakgrund av det bryr jag mig inte vad du önskar. Du skriver som du har förstånd till. Du kan ju sluta läsa här eftersom du ändå inte är ute efter att lära dig någonting.