Det jag saknar är en meta-studie i vilken typ av ved man blir mest död av och mest dement. Är det bok eller kanske gran? Blir det bättre om man slänger in några förgätmigej i brasan?

Claes Sörmland
Och nu har vi inte ens talat om riskerna med stekoset i våra hem. Grillning har i alla fall kommit upp men det sker ju inte inomhus.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
En bra sammanfattning.
Rapporter om att vedeldning ger demens är inte värda pappret ens. Men vi har alla fått betala för "forskningen".
Röken är nog i själva verket bra för din hjärna. Jag tycker du ska fortsätta med vedeldningen.

I många indiska och kinesiska storstäder ligger halterna för PM 2,5 skyhögt, Bihar med 119 i årsmedelvärde mot WHO:s gränsvärde på 5 och där blir det självklart svåra effekter på hälsan. I Sverige ligger vi i de flesta fall långt under gränsvärdet och vedeldning är endast en av orsakerna till luftföroreningar.
Vore intressant med demensstatistik för engelska storstäder under nittonhundratalet då smogen låg tung och det inte var någon ide att ha ljusa kläder då de blev nedsotade och röken låg så tung att solen skymdes.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
Röken är nog i själva verket bra för din hjärna. Jag tycker du ska fortsätta med vedeldningen.
Definiera rök då. Jag sitter sällan på taket när det eldas.🤣

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
I många indiska och kinesiska storstäder ligger halterna för PM 2,5 skyhögt, Bihar med 119 i årsmedelvärde mot WHO:s gränsvärde på 5 och där blir det självklart svåra effekter på hälsan. I Sverige ligger vi i de flesta fall långt under gränsvärdet och vedeldning är endast en av orsakerna till luftföroreningar.
Vore intressant med demensstatistik för engelska storstäder under nittonhundratalet då smogen låg tung och det inte var någon ide att ha ljusa kläder då de blev nedsotade och röken låg så tung att solen skymdes.
Nej nu drar du alldeles för långa växlar på detta med rök!

M Mathias Sigtuna skrev:
att ni inte kan skriva som jag. Surt sade räven...
Nej hur jag än försöker klarar jag numera inte av att besudla löpande brödtext med den mängd fetstil som du förmår. På 80-talet, när desktop publishing började bli ett begrepp, hade det nog gått, men numera tar det tvärstopp. 😉

• Haha
Saelen och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Är det bok eller kanske gran?
Det kvittar helt. Är trädet stort nog blir du stendöd av alla trädslag om du fäller trädet över dig.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kvittar helt. Är trädet stort nog blir du stendöd av alla trädslag om du fäller trädet över dig.
Det måste vara en speciell gen i Björk där uppe.

M Mathias Sigtuna skrev:
Jag har läst artiklarna men inte studien. Har aldrig påstått att jag läst den. Jag skrev att jag snubblade över den, eftersom den var länkad i en artikel.
Tycker du att det är en god och konstruktiv debatteknik att argumentera för att resultatet i en studie som du inte ens läst*, är någon sorts sanning?
M Mathias Sigtuna skrev:
Jag tycker du ska bojkotta forumet och fortsätta elda. Mig spelar det ingen roll om du blir dement.
Såna som jag, som hävdar en motsatt uppfattning mot dig, borde alltså lämna forumet? Dina argument har förbättringspotential, om man säger så.

Jag vill minnas att en av de absolut största riskfaktorerna för att utveckla demens är hög ålder. Ju äldre jag blir, ju större risk för demens. Att dö ung är alltså ett mer statistiskt säkert sätt att undvika demens än att sälja vedspisen till Stena.

*Du ser, jag kan tala med bönder på bönders vis - och med olärda män i fet stil!

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
Oj det verkar vara känsligt... Jag försöker uppväga mängden av meningslösa, tramsiga och bagatelliserande inlägg. Om det räddar en enda människa från demens är det värt det.

Mot bakgrund av det bryr jag mig inte vad du önskar. Du skriver som du har förstånd till. Du kan ju sluta läsa här eftersom du ändå inte är ute efter att lära dig någonting.
Snälla, skriv inte med fetstil så mycket. Det blir svårläst då många av oss ”gubbar och tanter” känner att skribenten gallskriker.

På den tiden jag var moderator på ett annat av Sveriges största internetforum var det i hela ”forumvärlden” generellt likställt med ”jag skriker lungorna ur mig”.

Mvh

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Allvarligt talat, vi kan nog avfärda de här vedeldningsvarningarna som rena tramset.
Jag är nu ännu mer övertygad om att den här typen av "forskning" har sitt ursprung i försåtliga uppdragsgivare som beställer ett resultat av sysslolösa sk forskare som tar lätt på de akademiska principerna och glatt säljer ett önskat resultat inlindat i en så ogenomtränglig (för dagens obildade journalister) rapport som möjligt.
Det är samma mönster här som med dubbdäck och microplaster från trafiken.
När man till sin förvåning ser att bilar blir renare och renare så söker man febrilt efter nya problem med bilism och vägtrafik.

• Gilla
Mats_R
  • Laddar…
Sedan av en händelse så kommer ett par skribenter i tråden (TS inberäknad) som maniskt bombarderar med sin tes. Ingen som ser mönstret och det professionella trollandet från en viss politisk sida som gärna använder höjd röst för att försöka få fram sina ’argument’ ?

• Gilla
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
Jag ser för min egen del ett mönster av någon variant, om det är frågan om mani eller någon annan bakomliggande agenda låter jag vara osagt.

Det förefaller en smula mystiskt att det poppar upp skribenter som helt plötsligt fått ett ”halleluja moment” i just detta ämne, tv frågeställningarna i tråden…

Mvh

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J Jansson69 skrev:
Att du vart hårig men vacker och att @Alfredo är lite blyg i samtal med dig, vad kan det bero på😉😁
Jag tror du är något på spåren.
Tror du han ville göra mig sotis med det där dirty snacket om katterna? 😉

• Ledsen
  • Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.