M Mathias Sigtuna skrev:
Det är betydligt större risk att du blir dement av din egen eldning än att "ryssen kommer".
Människan har ju alltid varit beroende av eld för värme och matlagning. När uppvärmningen med ved upphörde så ersattes det med koks/kol, kallades för centralvärme. Oljan ersatte så småningom koleldningen och man grävde ner stora tankar intill huset där tankbilen med olja regelbundet kom och fyllde tanken.

Är den myseldning som vi idag sysslar med skadligare för vår hälsa än perioden med koks, kol och olja?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket ökar risken i % då om man har för högt kolesterol...😲

Claes Sörmland
O [old rusty] skrev:
Nu säger jag absolut inte att studien är felaktig, meeen det första jag reagerade på när jag läste rubriken var "borde inte vedeldning i panna på 2000-talet vara en ganska bra indirekt mätning på utbildning/inkomst och socioekonomisk status."

Som i att en stor andel av de som har råd eller driv nog att byta ut en vedpanna på 2000-talet lär ju gjort det, för det är asjobbigt att elda dagligen jämfört med en t.ex. värmepump.
Så en betydande andel som fortfarande eldar borde vara låginkomsttagare eller redan "lite efter".

Läser jag det rätt så har studien försökt kompensera för socioekonomisk status men inte sett någon påverkan (Factors related to socioeconomic status, such as education and smoking, had no influence on the observed associations)

Vilket går helt tvärt emot mycket annan data om demens (hög socioekonomisk status innebär ofta hög utbildning och/eller högre kognitiv förmåga och "högre fallhöjd" innan demens märks).

Kontentan är att det låter som dom mätt något annat än det dom ville mäta.
Också det faktum att partiklar är associerade med alla möjliga sjukdomar tyder på att man mäter något annat än man tror. Det saknas specificitet i dessa breda penseldrag av korrelationer mellan diagnoser och modeller för partikelutsläpp. Och så bristen på observerbara tröskelvärden talar också emot att man mäter något verkligt.

Studien har också varit svårpublicerad eftersom den hamnade i PLoS One. Det är lite av en dumpningsplats för forskning som de internationella kollegorna inte tycker är så väl genomförd eller övertygande.

• Gilla
Mats_R och 3 till
  • Laddar…
Kan ju också vara så att de platser som det endast mest i är stugor och hus med relativt låg närhet till grannar och att det är ensamheten som leder till demens i större utsträckning än vedeldande? Det känns väldigt konstigt om en studie säger att demens ökar men att vedeldning samtidigt minskar men att det ändå är vedeldning som är anledningen.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Jag måste nog tänka efter här.
Har en gjutjärnare i köket och en tullikivi i suterängdelen som eldas från o till.
Dessutom eldar alla grannar .
Dom flesta utav arbetskamraterna har endast vedeldning som värmekälla..måste hålla utkik efter demenstendenser.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
Den som eldar ökar sin egen risk att bli dement med 70 %.
[länk]
Är det nått man ska oroa sej över om man trots allt är 89år anser du?

Att själv kunna bära in ved och elda är positivt, det tycker jag man ska kunna unna sin förälder att fortsätta med livet ut.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
Kanske du kan bli medveten om att du ökar din egen risk att drabbas av demens med 70 % (genomsnitt) genom vedeldning.

Rädda din egen hjärna även om du struntar i grannarnas hälsa.

[länk]
Du kan hälsa ("prompta" heter det visst) AI:n du använder att vi fattade första gången.

Jag antar att du själv läst den nämnda studien som den populärvetenskapliga artikeln refererar till? Om du har svårt att hitta den finns länk lite längre upp.
Vad tycker du själv om studien, styrkor, svagheter? Förklara med egna ord!

• Gilla
Carpetos och 2 till
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
Cigarettrök är säkert också ofarlig. Du kan gott fortsätta röka och elda med ved eftersom det inte kommer gå att bevisa vad som orsakade din demens om du drabbas av det. Varför inte knarka också? Du kanske ändå dör av andra faktorer.
Är det din slutsats alltså? Att eftersom vi vet om ett antal farliga substanser som används av folk, så är det säkert just vedeldning som är den avgörande för att få demens?
Det är alltså så denna forskning går till, man antar ett visst förhållande, och att just det ger en viss påverkan.
Man vet inget, utan allt är möjligt tills någon hittar en annan anledning.
I fallet Umeå så har vi minst 4 andra möjligheter som jag kan komma på:
1. Man drabbas lättare av demens i städer än på landet, kanske mer folk som hamnar på hemmet i ett tidigare stadie och sitter understimulerade.
2. Det finns ngn genetisk koncentration i Umeå, vi vet att sådant är rätt vanligt utanför de största städerna, folk flyttar mkt lite ifall de inte tar stora steget och drar till en storstad eller annat län/land.
3. Det finns ngn annan miljöfaktor just i Umeå, tex ngt i det kommunala vattnet.
4. En okänd kombination av 2 andra kemikalier som använts tidigare i trakten, tex kvicksilver på ngt pappersbruk där just Umeåbor jobbat i stor utsträckning.

Varför skulle det inte gå att bevisa problemen med vedledning med djurförsök eller på cellnivå samma sätt som det gör med cigarettrök tex?

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Kan ju också vara så att de platser som det endast mest i är stugor och hus med relativt låg närhet till grannar och att det är ensamheten som leder till demens i större utsträckning än vedeldande? Det känns väldigt konstigt om en studie säger att demens ökar men att vedeldning samtidigt minskar men att det ändå är vedeldning som är anledningen.
Eller om det är Umes centrala delar, den tidigare inläggninen på hemmet pga att man inte bor kvar i sin stuga på landet (man sitter bara i en lägenhet) som numera är det vanligaste på ålderns höst?

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur vet man att det var just 4 950 personer? Det låter som en lika bra eller dålig gissning som 700.
Bra fråga,
Tittade lite närmare, verkar vara fler personer. "7,409 – Average number of winter deaths caused by cold homes." ta en titt på https://www.endfuelpoverty.org.uk/about-fuel-poverty/

De skriver. (AI översatt till Svenska). https://www.endfuelpoverty.org.uk/about-fuel-poverty/excess-winter-deaths-and-fuel-poverty/

"Varje år beräknar Office for National Statistics skillnaden mellan antalet dödsfall under de fyra vintermånaderna (december till mars) och det genomsnittliga antalet dödsfall under föregående augusti till november samt efterföljande april till juli.

Uppskattningar tyder på att cirka 10 procent av dessa överdödsfall under vintern (EWD – Excess Winter Deaths) direkt kan tillskrivas energifattigdom, och 21,5 procent kan tillskrivas kalla bostäder (UCL / Institute of Health Equity)."

Rätt många dödsfall som de röda/gröna gärna tar för att känna sig som helgon. Tragiskt.

Mvh,
Christer

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Christer_o_Eriksson Christer_o_Eriksson skrev:
Bra fråga,
Tittade lite närmare, verkar vara fler personer. "7,409 – Average number of winter deaths caused by cold homes." ta en titt på [länk]

De skriver. (AI översatt till Svenska). [länk]

"Varje år beräknar Office for National Statistics skillnaden mellan antalet dödsfall under de fyra vintermånaderna (december till mars) och det genomsnittliga antalet dödsfall under föregående augusti till november samt efterföljande april till juli.

Uppskattningar tyder på att cirka 10 procent av dessa överdödsfall under vintern (EWD – Excess Winter Deaths) direkt kan tillskrivas energifattigdom, och 21,5 procent kan tillskrivas kalla bostäder (UCL / Institute of Health Equity)."

Rätt många dödsfall som de röda/gröna gärna tar för att känna sig som helgon. Tragiskt.

Mvh,
Christer
Har inte läst rapporten från Ume men det är Winterdeaths vi pratar om alltså?
Hur är det med depressionsgraden upp i Ume den kalla årstiden? Har man räknat bort den, jft med i varmare delar av landet, eller andra länder söderut?

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Exempelvis bensapyren som finns i vedrök beter sig likt strålning där varje molekyl har potential att orsaka dna-skador.
Ju mer exponering desto större blir risken, även om den inte behöver vara exakt linjär av olika orsaker.

Därav tidigare citat att det inte finns någon nedre gräns då det slutar vara farligt och ju mindre föroreningar ju bättre för totala folkhälsan.
Det betyder inte att det inte finns någon nedre gräns. Tvärtom, det troligaste är att det är just över en viss gräns som något händer. Allt det där är säkerligen studerat noga för att kunna bevisa att cigarettrök är mkt skadligt, varför kan vi inte använda den kunskapen här?

F fribygg skrev:
Är det nått man ska oroa sej över om man trots allt är 89år anser du?

Att själv kunna bära in ved och elda är positivt, det tycker jag man ska kunna unna sin förälder att fortsätta med livet ut.
Om man vill att ens förälder ska kunna vara kvar hemma och elda sin kamin, så skulle jag säga att demensprevention borde vara något man tar på allvar. Demens är trots allt en av del vanligaste anledningarna till att inte kunna bo kvar hemma.

Sen tycker jag inte lösningen är att sluta vedelda om det råkar vara en viktig del av livet. Då kanske det är bättre att t.ex. se till att inomhusluften är bättre rent allmänt oavsett källa till föroreningen, om man tror på att luftföroreningar bidrar till demens.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Om man vill att ens förälder ska kunna vara kvar hemma och elda sin kamin, så skulle jag säga att demensprevention borde vara något man tar på allvar. Demens är trots allt en av del vanligaste anledningarna till att inte kunna bo kvar hemma.

Sen tycker jag inte lösningen är att sluta vedelda om det råkar vara en viktig del av livet. Då kanske det är bättre att t.ex. se till att inomhusluften är bättre rent allmänt oavsett källa till föroreningen, om man tror på att luftföroreningar bidrar till demens.
Eller sluta inhalera levande ljus i kyrkan eller i hemmet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
M Mathias Sigtuna skrev:
Jag tycker du ska fortsätta elda. Jag bor inte nära och din egen hjärna drabbas. Tror du det är nyttigt med rökpartiklar är den väl ändå...
Ett svar utan att ha ett svar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.