M marikristin skrev:
För Guds skull ta inte ifrån männen det sista av deras manlighet.Självklart måste de iklädda sina egenhändigt beredda djurhudar få dansa runt lägerelden (braskaminen) utstötande samma uråldriga gutturala stön som sina förfäder samtidigt som de slår sig för sina håriga bröst stolta över att de ff kan hålla elden vid liv.😄
Varför torgför du föreställningen att vedeldning skulle vara manligt kodat, mer specifikt någon slags stenåldersklyscha-macho-manligt kodat?
TS hatar mestadels på den så kallade trivseleldningen, men inte heller den är någon exklusivt manlig syssla. Ska vi prata historia var hushållet, med tillhörande vedeldning i husets eldstäder, ett kvinnligt kodat fält. Skogen och vedhuggningen var manliga fält.
Nu mera skulle jag tro att vedhuggningens prägel av manlig uppgift består, medan själva eldningen är en praktik som (helt i enlighet med kulturella normer) utövas av både män och kvinnor. Jag kan inte säga att jag känner mig speciellt macho när jag tänder bakugnen, och @fribygg :s 90-åriga mor ingår garanterat i en stor grupp av äldre-äldre kvinnor som eldar för värme, matlagning eller trivsel. I den åldersgruppen finns dock inte så många män kvar, eftersom de har en lägre medellivslängd. Det är nog svårt för ens TS, eller någon av hens vapendragare, att hitta en vetenskaplig studie som hävdar att mäns kortare livslängd jämfört med kvinnor skulle bero på vedeldning. Även om någon garanterat kommer försöka googla. Mitt tips är www.diva-portal.org , troligen en nyhet för flera av trådens googlare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, men till skillnad från exempelvis dig är TS öppen med att han är man och inte kvinna. 😉
Ok, du menar att hen identifierar sig som man?

Då identifierar jag mig som en kvinnlig Primat. Är lite kränkt för att du inte ser vad jag är på min profilbild faktiskt. 😉

Redigerat:
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När och om uppgifterna varierar så mycket ( 700 till 1000 pers) undrar man ju om de är tillförlitliga..
Du verkar inte förstå hur studierna fungerar, så det är tyvärr ingen idé att försöka förklara.

4774 4774 skrev:
Skulle ett torkat träd nerhugget i ved vara farligare än ett levande träd som brinner upp pga skogsbrand som dödar betydligt fler än 700 människor per år i världen?

Hur menar du då?

Kamineldning sprider röken ut genom skorstenen, oftast placerad en bit ovanför taket just för att inte spridas i marknivå.

Finns det då kallare luft totalt utan vind så kan röken tryckas ner mot marken. Men blåser gör det jämt.

Sedan människan lärde sig kontrollera elden så har elden använts till värme matlagning osv, så utan eldning skulle människan inte ha överlevt de kallare perioderna.

Så var tacksam för att du finns tack vare elden istället.

Du har uppenbarligen inte dött av vedeldning så ....
Du blandar ihop helt olika fakta. Elden var viktig för människans historiska utveckling och för överlevnaden i kalla områden. Elden utrotar inte heller människan.
Däremot dödar vedeldning i tätbebyggda områden 700 - drygt 1 000 människor per år i förtid.

Vedeldning ökar också risken kraftigt att drabbas av demens,

"Boende i områden med de högsta halterna av rök från vedeldning hade en 30-procentig ökning av risk att drabbas av demenssjukdomar. I hushåll med egen kamin eller vedpanna var ökningen ytterligare dubbelt så stor. De löpte mer än 70 procents ökad risk att bli dementa."
https://www.forskning.se/2018/06/14/bilavgaser-och-vedeldning-okar-risken-att-bli-dement/

F fribygg skrev:
Det blåser inte jämt. Det finns helt klart stadsdelar där det någon eller några gånger om året är olämpligt att trivselelda eftersom röken då riskerar att tryckas ner bland husen och människorna.

Själv bor jag lantligt och ser risken att jag ska störa någon eller utsätta någon för nämnvärd risk med min vedeldning minimal.
Eldar jag däremot blötalöv utomhus (istället för att låta dem ligga eller kompostera dem) en sån här stilla november kväll skulle jag ju kunna störa grannen och ev utsätta honom för en onödig risk då han går kvällspromenaden med hunden.
Den som eldar ökar sin egen risk att bli dement med 70 %.
https://www.forskning.se/2018/06/14/bilavgaser-och-vedeldning-okar-risken-att-bli-dement/

W WäschötaMange skrev:
Just det, så kan man ju faktiskt tänka.

Om man läser på demensförbundets hemsida säger de att omkring 1% av de som insjuknar gör det före 65 år ålder.
Om jag tänker rätt ligger då risken att drabbas före 65 års ålder på 0,15-0,25%.

Efter 65 verkar ålder och ärftliga faktorer slå igenom rätt ordentligt.

I vilket fall som helst verkar inte just vedeldning som en faktor att oroa sig för.
Hur har forskarna kommit fram till att det inte är någon annan faktor som leder till ökad demens i Umeå?

S Snurrespratt skrev:
Demens hos 1800 invänare i Umeå. Man är inte imponerad av underlaget. Allt bygger på komplexa sannolikhetsmodeller. Så, vilken slags ved är vanlig i Umeå ? Hur mycket torkar man veden i Umeå ? Hur mycket blåser det i Umeå (så röken sprids ut i den analoga rymden) jämfört med andra delar av landet ? Hur ofta eldar man i Umeå jämfört i det varmare Ystad ? Man kan inte dra generella slutsatser baserat på en sådan tunn forskning.
Jag tycker du ska fortsätta elda. Jag bor inte nära och din egen hjärna drabbas. Tror du det är nyttigt med rökpartiklar är den väl ändå...

Allt fler unga drabbas av demens.
Demensforskare uppskattar att omkring 10.000 svenskar under 65 år har en demenssjukdom och det är en ökande trend.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hella-35-dog-av-demens

Boende i områden med de högsta halterna av rök från vedeldning hade en 30-procentig ökning av risk att drabbas av demenssjukdomar. I hushåll med egen kamin eller vedpanna var ökningen ytterligare dubbelt så stor. De löpte mer än 70 procents ökad risk att bli dementa.

M Mathias Sigtuna skrev:
När jag ändå snubblade över en studie som påvisar ökad risk för demens så ska jag inte missunna dig läsningen bara för att du inte förmår leta rätt på studierna själv när du fått kännedom om dem.
[länk]
Nu säger jag absolut inte att studien är felaktig, meeen det första jag reagerade på när jag läste rubriken var "borde inte vedeldning i panna på 2000-talet vara en ganska bra indirekt mätning på utbildning/inkomst och socioekonomisk status."

Som i att en stor andel av de som har råd eller driv nog att byta ut en vedpanna på 2000-talet lär ju gjort det, för det är asjobbigt att elda dagligen jämfört med en t.ex. värmepump.
Så en betydande andel som fortfarande eldar borde vara låginkomsttagare eller redan "lite efter".

Läser jag det rätt så har studien försökt kompensera för socioekonomisk status men inte sett någon påverkan (Factors related to socioeconomic status, such as education and smoking, had no influence on the observed associations)

Vilket går helt tvärt emot mycket annan data om demens (hög socioekonomisk status innebär ofta hög utbildning och/eller högre kognitiv förmåga och "högre fallhöjd" innan demens märks).

Kontentan är att det låter som dom mätt något annat än det dom ville mäta.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur har forskarna kommit fram till att det inte är någon annan faktor som leder till ökad demens i Umeå?
Cigarettrök är säkert också ofarlig. Du kan gott fortsätta röka och elda med ved eftersom det inte kommer gå att bevisa vad som orsakade din demens om du drabbas av det. Varför inte knarka också? Du kanske ändå dör av andra faktorer.

• Gilla
useless
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
Allt fler unga drabbas av demens.
Demensforskare uppskattar att omkring 10.000 svenskar under 65 år har en demenssjukdom och det är en ökande trend.
[länk]
Är det pga att mängden vedrök ökar så lavinartat menar du?

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
3 307an skrev:
Det du skriver stämmer säkert. Men mest troligt är att många av de 700 hade dött ändå av något annat. Troligen är det människor med nedsatt hälsa som drabbas. Vad jag är mer nyfiken på är varför du gör inlägget här, vad vill du uppnå, mer än att reta en massa människor som sitter och myser framför sin brasor. Engagera dig politiskt, där kan du kanske göra skillnad, knappts här.
Kanske du kan bli medveten om att du ökar din egen risk att drabbas av demens med 70 % (genomsnitt) genom vedeldning.

Rädda din egen hjärna även om du struntar i grannarnas hälsa.

C CaEi skrev:
Båda mina föräldrar och även deras föräldrar blev över 90 år trots att de hade vedeldad uppvärmning av sina bostäder då. Nej du som startade tråden får nog söka psykologisk hjälp för din "vedeldningsångest" eller så inser du att människosläktet har eldat i tusentals år utan att skadats särskilt mycket. Även dina förfäder har vedeldat och överlevt - annars fanns inte du heller. Sluta att vara så nojig, det är INTE sunt att gå omkring och ha "klimatångest". Basta.
Samma här, min farfar blev 91 och farmor 94 de körde med vedpanna ovan om de vid tillfällen även använde olja, oljan byttes till pellets någon gång på slutet men här eldades allt som brann tex kommer jag ihåg att mjölkkartonger alltid veks ihop för att åka ner till pannrummet. När farfar kastade in handduken så var det pga hjärtat så om hans lungor hade klarat sig några minuter kortare så hade andra delar av kroppen behövt klara sig längre för att det skulle märkas.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Är det pga att mängden vedrök ökar så lavinartat menar du?
Nej. Men man ska vara medveten om att även unga kan drabbas. Även om de är få.
Men det är knappast roligt att få demens som pensionär heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.