102 423 läst ·
1 187 svar
102k läst
1,2k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
När jag ändå snubblade över en studie som påvisar ökad risk för demens så ska jag inte missunna dig läsningen bara för att du inte förmår leta rätt på studierna själv när du fått kännedom om dem.Claes Sörmland skrev:
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0198283
Skulle ett torkat träd nerhugget i ved vara farligare än ett levande träd som brinner upp pga skogsbrand som dödar betydligt fler än 700 människor per år i världen?D djungelkatt skrev:
Hur menar du då?
Kamineldning sprider röken ut genom skorstenen, oftast placerad en bit ovanför taket just för att inte spridas i marknivå.
Finns det då kallare luft totalt utan vind så kan röken tryckas ner mot marken. Men blåser gör det jämt.
Sedan människan lärde sig kontrollera elden så har elden använts till värme matlagning osv, så utan eldning skulle människan inte ha överlevt de kallare perioderna.
Så var tacksam för att du finns tack vare elden istället.
Du har uppenbarligen inte dött av vedeldning så ....
Det blåser inte jämt. Det finns helt klart stadsdelar där det någon eller några gånger om året är olämpligt att trivselelda eftersom röken då riskerar att tryckas ner bland husen och människorna.4774 skrev:
Själv bor jag lantligt och ser risken att jag ska störa någon eller utsätta någon för nämnvärd risk med min vedeldning minimal.
Eldar jag däremot blötalöv utomhus (istället för att låta dem ligga eller kompostera dem) en sån här stilla november kväll skulle jag ju kunna störa grannen och ev utsätta honom för en onödig risk då han går kvällspromenaden med hunden.
Medlem
· Västra götaland
· 40 inlägg
Nu har jag läst referensen.M Mathias Sigtuna skrev:Risken att drabbas av demens är ganska stor. Det kan du se på nedanstående siffror.
Därför är det betydelsefullt att utsättas för 30 % ökad risk orsakad av grannars vedeldning.
De som själva eldar ökar dock sin risk för demens med 70 %.
År 2023 uppgick antalet personer med demenssjukdom till omkring 130 000–150 000.
• Varje år beräknas 20 000–25 000 personer insjukna, enligt Socialstyrelsen.
• En skattning av antalet demenssjuka år 2050 pekar mot 230 000–270 000 personer.
Källa: Demenssjukdomarnas samhällskostnader i Sverige 2023, Karolinska Institutet »
Refererat i [länk]
Man pratar främst om riskfaktorer och antal insjuknade.
Kan inte hitta någon uppgift om vad risken faktiskt är. Så saknar fortfarande den uppgiften.
Lite svårt för mig att värdera just risken för demenssjukdom bland alla andra risker utan någon sådan uppgift.
Men jag kanske missat ngt?
Demens hos 1800 invänare i Umeå. Man är inte imponerad av underlaget. Allt bygger på komplexa sannolikhetsmodeller. Så, vilken slags ved är vanlig i Umeå ? Hur mycket torkar man veden i Umeå ? Hur mycket blåser det i Umeå (så röken sprids ut i den analoga rymden) jämfört med andra delar av landet ? Hur ofta eldar man i Umeå jämfört i det varmare Ystad ? Man kan inte dra generella slutsatser baserat på en sådan tunn forskning.M Mathias Sigtuna skrev:
Med 20000-25000 insjuknade per år och födelsetal på 85000-135000 per år i de kohorter som drabbas av demens nu, så borde risken ligga någonstans i häradet 15-25% över en livstid.W WäschötaMange skrev:Nu har jag läst referensen.
Kan inte hitta någon uppgift om vad risken faktiskt är. Så saknar fortfarande den uppgiften.
Lite svårt för mig att värdera just risken för demenssjukdom bland alla andra risker utan någon sådan uppgift.
(Det här är förstås bara en höftning, men det verkar behöva skrivas ut explicit i den här tråden. Inga forskare skadades eller besvärades under produktionen av det här inlägget.)
Medlem
· Västra götaland
· 40 inlägg
Vad som är lurigt med just statistik är att om man eliminerar en riskfaktor innebär det inte nödvändigtvis att färre påverkas av för tidig död eller sjukdom. Det finns nämligen andra riskfaktorer som tar vid.W WäschötaMange skrev:Nu har jag läst referensen.
Därför behöver man värdera risken i förhållande till andra riskfaktorer för att kunna säga om det är värt att lägga energin på just detta.
Det finns troligtvis andra påverkbara riskfaktorer som har en stark, om inte starkare, koppling till förtida dödsfall i Sverige än just vedeldning (stress, rökning/snusning, allmänhälsa, blodtryck osv).
Ngt som alla kan göra i sådant fall är att cykla eller gå istället för att köra bil. - det borde ha större inverkan.
Så varför bråka om ngt som har en begränsad påverkan?
Medlem
· Västra götaland
· 40 inlägg
Just det, så kan man ju faktiskt tänka.K krfsm skrev:Med 20000-25000 insjuknade per år och födelsetal på 85000-135000 per år i de kohorter som drabbas av demens nu, så borde risken ligga någonstans i häradet 15-25% över en livstid.
(Det här är förstås bara en höftning, men det verkar behöva skrivas ut explicit i den här tråden. Inga forskare skadades eller besvärades under produktionen av det här inlägget.)
Om man läser på demensförbundets hemsida säger de att omkring 1% av de som insjuknar gör det före 65 år ålder.
Om jag tänker rätt ligger då risken att drabbas före 65 års ålder på 0,15-0,25%.
Efter 65 verkar ålder och ärftliga faktorer slå igenom rätt ordentligt.
I vilket fall som helst verkar inte just vedeldning som en faktor att oroa sig för.
För Guds skull ta inte ifrån männen det sista av deras manlighet.Självklart måste de iklädda sina egenhändigt beredda djurhudar få dansa runt lägerelden (braskaminen) utstötande samma uråldriga gutturala stön som sina förfäder samtidigt som de slår sig för sina håriga bröst stolta över att de ff kan hålla elden vid liv.😄
Redigerat: