M Mathias Sigtuna skrev:
Man kan konstatera förhöjd dödlighet som står i korrelation till vedeldandets omfattning i tätbebyggda områden. Det är inte små siffror.
Vem var man nu igen?

• Gilla
Mats_R och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mathias Sigtuna skrev:
Du väljer att problematisera överdrivet. Så kan man bortse från problemet som egentligen är självklart. Vedrök i tätbebyggda områden dödar många i förtid. Och röken anses också orsaka demens.
Man kan konstatera förhöjd dödlighet som står i korrelation till vedeldandets omfattning i tätbebyggda områden. Det är inte små siffror. Försiktighetsprincipen ger att vi bör acceptera sambandet.
Var hittar du dessa studier? Jag (och andra) läser gärna!

• Gilla
Mats_R och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hade helt glömt det.
Jag däremot har bortsett från risken för demens när jag själv eldar med ved eller förser min snart 90 åriga mor med ved, det väsentliga är strålnings värmen och trevnaden en daglig eld skapar såhär års.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vad bör vi lära oss om vedeldning?

RISKEN FÖR DEMENS
borde vara en ny varningsklocka.
  • Boende i områden med de högsta halterna av rök från vedeldning hade en 30-procentig ökning av risk att drabbas av demenssjukdomar.
  • I hushåll med egen kamin eller vedpanna var ökningen ytterligare dubbelt så stor. De löpte mer än 70 procents ökad risk att bli dementa.
  • Lungorna påverkas, men även hjärta och hjärna.
  • Ungefär 1000 människor i Sverige dör i förtid på grund av vedrök.
  • Forskning har också visat att barn är särskilt känsliga för vedrök. Om barn ofta andas in rök utvecklas deras lungor sämre och det är vanligt att de insjuknar i lunginflammation.
  • Vid fuktigt väder sjunker partiklarna mot marken och hamnar i inandningsluften. Om många eldar med ved i ett område kan luftkvaliteten vissa vinterdagar vara lika dålig som vid en hårt trafikerad väg.
  • Vi accepterar mycket mer ohälsa från vedeldning än vi gör från andra källor, och det kan man ju fundera över. Det märks tydligt i den här tråden. Många svarar oseriöst, skämtar bort problemet, gör ovidkommande jämförelser eller skyller på att siffrorna inte är exakt bevisade och att frågan därför är så svår.
Jag har personligen inte märkt av grannars vedeldning särskilt mycket men det har inte med sakfrågan att göra. Jag är alltså inte ute efter att "gnälla" på mina grannar.

Men jag är glad att jag nu, genom att tråden gjorde mig nyfiken på frågan, upptäckt hälsofaran, särskilt den ökade risken för demens, och kommer därför själv inte att elda med ved.

Källor:

https://www.forskning.se/2018/06/14/bilavgaser-och-vedeldning-okar-risken-att-bli-dement/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/luftfororeningar-fran-mysbrasor-skordar-liv
https://allergia.se/risk-for-mer-vedrok-i-vinter/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskaren-om-vedeldning-det-ar-inte-ofarligt

• Haha
nickwest
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mathias Sigtuna skrev:

RISKEN FÖR DEMENS
  • Boende i områden med de högsta halterna av rök från vedeldning hade en 30-procentig ökning av risk att drabbas av demenssjukdomar.
  • I hushåll med egen kamin eller vedpanna var ökningen ytterligare dubbelt så stor. De löpte mer än 70 procents ökad risk att bli dementa.
  • Forskning har också visat att barn är särskilt känsliga för vedrök. Om barn ofta andas in rök utvecklas deras lungor sämre och det är vanligt att de insjuknar i lunginflammation.
  • Vid fuktigt väder sjunker partiklarna mot marken och hamnar i inandningsluften. Om många eldar med ved i ett område kan luftkvaliteten vissa vinterdagar vara lika dålig som vid en hårt trafikerad väg.
  • Vi accepterar mycket mer ohälsa från vedeldning än vi gör från andra källor, och det kan man ju fundera över. Det märks tydligt i den här tråden. Många svarar oseriöst, skämtar bort problemet, gör ovidkommande jämförelser eller skyller på att siffrorna inte är exakt bevisade och att frågan därför är så svår.
Detta ser ut som AI. Är det AI du har använt?

Om inte var är referens till den text som du har klistrat in?

M Mathias Sigtuna skrev:
Jag har personligen inte märkt av grannars vedeldning särskilt mycket men det har inte med sakfrågan att göra. Jag är alltså inte ute efter att "gnälla" på mina grannar.

Men jag är glad att jag nu, genom att tråden gjorde mig nyfiken på frågan, upptäckt hälsofaran, särskilt den ökade risken för demens, och kommer därför själv inte att elda med ved.

Källor:

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Har du några riktiga källor också, alltså vetenskapliga artiklar? Media saknar generellt helt kompetens att läsa och kritiskt granska vetenskaplig litteratur.

• Gilla
Mats_R och 6 till
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
Om barn ofta andas in rök utvecklas deras lungor sämre och det är vanligt att de insjuknar i lunginflammation.
Hur ofta händer det att barn får lunginflammation pga att de ofta andas in rök här i Sverige?

• Gilla
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
Det är engångsföreteelser. Och man har möjlighet att avlägsna sig medan branden rasar ifall röken är störande. Till skillnad mot när grannar eldar i tätbebyggt område.
Det går att avlägsna sig i stan också, till ett hus på landet... 🤪

S steffo_b skrev:
Jag är ju övertygad om att en mängd vedrök som inte skulle fått mer än någon enstaka person att reagera på 70 talet skulle få en rätt hyfsad mängd att klaga idag.
På samma sätt som folk beklagar sig över cigarettrök, grilrök eller andra saker som grannar kan tänkas ha för sig.
Det skrivs ju till och med trådar om huruvida det är OK att klippa gräset på helgdagar.
Så nog har folk blivit gnälligare allt.
Sedan märker man ju saker enklare ifall de blivit ovanligare.

M Mathias Sigtuna skrev:

RISKEN FÖR DEMENS

Källor:

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Ofan, är det 1000 tyska ..... nu?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
Förstår du verkligen inte att det kommer ut mer rök ur skorstenen under vedeldning än när en cigarett förbränns?
Förstår du inte heller att husen dessutom ofta är närmare varandra än 100 meter i tätbebyggda områden?
Har du aldrig känt lukten av andras vedeldning fast du inte kan känna om de röker en cigarett på samma avstånd?
Förstår du verkligen inte hur emissioner späds ut i ett område och hur det påverkar koncentrationen?
Om grannen målar om hemma med oljefärg inomhus, är det inne i hans hus man har störst risk att få hälsoproblem, eller i din trädgård?
Eller är det lika illa?

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ofan, är det 1000 tyska ..... nu?
10.000 tyska heminredare menar du?😁

• Haha
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta ser ut som AI. Är det AI du har använt?

Om inte var är referens till den text som du har klistrat in?

Har du några riktiga källor också, alltså vetenskapliga artiklar? Media saknar generellt helt kompetens att läsa och kritiskt granska vetenskaplig litteratur.
Det är tydligt att din taktik är att misstänkliggöra och problematisera.

Vadå "ser ut som AI"?
Nej jag har inte använt AI. (Men bra idé.) Du fick källorna längst ner. Där finns faktauppgifterna.

Bara för att dina inlägg ser anka ut, ska jag fråga om du föder upp ankor?

Ska du vara mer kompetent än media att granska vetenskaplig litteratur när du inte ens kan kolla fyra länkar i ett inlägg? Och inte ens kan söka fram fakta på nätet?

REFERENSERNA
Risken för demens ökar med 30 % i områden med mycket vedeldning och med 70 % för vedeldarna själva:
https://www.forskning.se/2018/06/14/bilavgaser-och-vedeldning-okar-risken-att-bli-dement/ 5:e stycket.

Lungor, hjärta och hjärna: https://allergia.se/risk-for-mer-vedrok-i-vinter/ Se de sista två meningarna i stycket Effekter på hälsan.

1 000 dör i förtid: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskaren-om-vedeldning-det-ar-inte-ofarligt.
1 000 dör i förtid, även: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/luftfororeningar-fran-mysbrasor-skordar-liv

Barn är särskilt känsliga: https://allergia.se/risk-for-mer-vedrok-i-vinter/ Stycket Effekter på hälsan.

Vid fuktigt väder sjunker partiklarna mot marken och hamnar i inandningsluften. Om många eldar med ved i ett område kan luftkvaliteten vissa vinterdagar vara lika dålig som vid en hårt trafikerad väg. https://allergia.se/risk-for-mer-vedrok-i-vinter/ Se stycket Inte hållbart.

Vi accepterar mycket mer ohälsa från vedeldning än vi gör från andra källor, och det kan man ju fundera över. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskaren-om-vedeldning-det-ar-inte-ofarligt Se stycket Stor acceptans för vedeldning.

Avslutningen är mina åsikter:
  • Det märks tydligt i den här tråden. Många svarar oseriöst, skämtar bort problemet, gör ovidkommande jämförelser eller skyller på att siffrorna inte är exakt bevisade och att frågan därför är så svår.

Riktiga källor?
Artiklarna duger gott. Det finns ännu fler. Vill du granska artiklarnas källor får du söka fram dem själv. Kontakta Umeå universitet... Sök på internet... Åk till Afrika och studera vedeldning...

• Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
Men bra idé.
Nej det är ingen bra idé då det bryter mot forumets regler att klistra in AI-svar.

• Gilla
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
1 000 dör i förtid: [länk].
Har TS fel då han påstår att vedrök dödar ca 700 pers?
S Snurrespratt skrev:
Det löser sig själv när miljömupparna vill minska konsumtion av kött.
Det spelar inte så stor roll för mig, får jag bara ett par hekto stekt fläsk till raggmunken och ordentligt med älgkött i köttgrytan kan de äta precis så lite kött de vill.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hmmm, jag får nog ta och läsa igenom den studien, jag är riktigt nyfiken på referensgruppen och hor stor den var. Undrar hur många fall av demens som diagnosticeras per tusen norrlänningar som inte eldar med ved eller utsätts för andrahandsrök det finns jämfört med de vedeldande (incidens?)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.