J
D djungelkatt skrev:
Ja bland annat. Dock så anser jag det missvisande att nämna elda rätt som en lösning eftersom det endast sänker utsläppen med ca 50%. Utsläppen är fortsatt extrema - tex som ca 18 körande dieselbilar.
Vad är lösningen menar du?

• Gilla
YlvaF
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Vad ska jag då göra med min kakelugn som jag betalat dyra pengar för?
Jag kan förbarma mig gratis över den. Kan lova ett gott hem med mycket och torr ved.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Tompanell och 9 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara en kort liten fråga då. Har ska det vara med alla värmeverk som antingen eldas med olja eller sopor, för att generera el och värme. Ska dom stängas av helt då. Visserligen så renas avgaserna en del, men sammantaget med den mängden utsläpp, så överstiger dessa med råge, det som kommer från vedeldning. Så lite på fel spår är du.
Sen om du inte förlikar dig med vedelning, så flytta ut i skogen och lev OFFGRID eller med elellement som får sin el tillverkad långt bort från dig.
Småskalig vedeldning släpper ut ungefär 400 ggr mer luftföroreningar än ett avfallsverk per genererad energi.
Dvs ett veduppvärmt hushåll släpper ut ungefär lika mycket som 400 hushåll med fjärrvärme. (Källa NVs utsläppstabeller. )

Offgrid är nog mer för eldarna än för mig.

• Gilla
  • Haha
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Enl en gammal undersökning från Ume universitet dog ca 900 pers varje i förtid pga vedeldning
Hur mycket i förtid? Pratar vi om några dagar eller några decennium?

För att bara säga att folk dör i förtid säger absolut ingenting.

Och hur särskiljer man de som dör i förtid ifrån vedeldning med de som dör i förtid pga dubbade vinterdäck, bilavgaser, rökning, alkohol, mm

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 31 till
  • Laddar…
Det enda som har betydelse är hur lång total livstid som dessa 700 förtidsdöda förlorat. Är det 700 nyfödda som dör eller är det 700 gamla personer som dör något år i förtid? Någon som vet?

• Gilla
Jasen2 och 6 till
  • Laddar…
D
D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?
😂 försöker du fart på inläggen här med något eldigt inlägg?

Var har du fått tag i dessa uppgifter?

Att jämföra en trivselbrasa med en bilresa till Medelhavet är populistiskt bullshit och hör mer hemma i miljöaktivistisk propaganda.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 18 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vad är lösningen menar du?
Att avstå eller minska eldningen.
Avstår du så minskar du dina utsläpp med ca 100%.

• Haha
larssonson och 3 till
  • Laddar…
J JPW skrev:
Det enda som har betydelse är hur lång total livstid som dessa 700 förtidsdöda förlorat. Är det 700 nyfödda som dör eller är det 700 gamla personer som dör något år i förtid? Någon som vet?
Luftföroreningar kan orsaka sjukdomar som drabbar alla åldrar.
Från missfall, hjärt kärlsjukdomar, cancer, demens, stroke osv.
I snitt så förlorar de 700 ca tio år var tror jag. Men det är ett snitt, så vissa dör rejält i förtid.

• Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Med tanke på att allt möjligt potentiellt kan ha ihjäl människor så är det väl detsamma att totalförbjuda kopulerande direkt
Det vore ännu tristare än återhållsamhet.

Låt folk umgås, dansa, bygga, elda, äta och dricka som de vill. Det ska vara lätt och behagligt att leva!

• Gilla
Tompanell och 9 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Håller helt med. Förbjud småskalig vedeldning så att vi som har det som huvudsakling uppvärmning kan fortsätta med gott samvete. 🫠😉

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
J
D djungelkatt skrev:
Har inte forskat men minskar inte eldningen i Sverige?

J Jansson69 skrev:
Har inte forskat men minskar inte eldningen i Sverige?
Nyinstallationer av kaminer ökar iaf enligt kaminbranchen.

Tittar man på antal som störs av vedrök så ökar det också.

• Haha
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det vore ännu tristare än återhållsamhet.

Låt folk umgås, dansa, bygga, elda, äta och dricka som de vill. Det ska vara lätt och behagligt att leva!
Instämmer helt, men vi ”måste offra” lite för att minska dödstalen bland homo sapiens!🙂

Tack för påminnelsen att hämta in ved innan kylan kommer.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Kakelugnen566 och 20 till
  • Laddar…
RoTe
D djungelkatt skrev:
Nyinstallationer av kaminer ökar iaf enligt kaminbranchen.

Tittar man på antal som störs av vedrök så ökar det också.
Tänk om man inte lagt ner massa kärnkraftverk och gjort elen svindyr och på så vis "tvingat" folk att elda med ved för att överleva ekonomiskt... Bara en tanke.

• Gilla
Berndtan och 34 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.