pacman42 pacman42 skrev:
15% av alla villor i Göteborg har fjärrvärme. Närmare 50% av villorna i den tättbebyggda delen av Göteborg har fjärrvärme. Första siffran fick jag från Göteborg Energi. Andra siffran har jag fått genom att själv definiera vilka stadsdelar som ingår i tättbebyggda delar av Göteborg och genom att räkna antalet villor där.
Vilka delar räknar du som tättbebygda villaområden?
De där villaområdena med 50% är på centrala Hisingen och sen finns det lite i Utby kanske. Var mer?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?

[länk]

[länk]

[länk]
Dessa 700 utgör knappt en procent av alla som avlidit i Sverige. Människor avlider av en mängd olika orsaker, ålder och kön, tycks vara avgörande för ett varför. Kvinnor drabbas med stigande ålder av tumörsjukdomar, män av hjärt- och-kärl relaterade sjukdomar.
Vårt hus, Fias stuga i skogen, hade en vedkamin, och inget annat att hålla upp värmen med, idag finns bergvärme, element, så vi fryser inte, men vi eldar ändå, för det är mysigt, värmen som sprider sig är ” som att omges av en varm filt”. Vi åker bil också, för det gör man på landet, apostlahästar och christaniacyklar är inte något för oss med mil till samhällsservice. Vi överstiger den dagliga rekommendationen av ett stycke köttbulle med råge, men till vårt köttförsvar, vi köper lokalt, direkt från en ekobonde, så håller det svenska beredskapen under ärmarna .
Och en eldaspekt till, för det är ju inte bara värmen eldandet ger oss, den är ju ” meditativt” med, jag finner iaf det mer givande att stirra på en sprakande eld, än att glo på ett , för all del fint, element

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
P
D djungelkatt skrev:
Det har jag aldrig påstått.

Ved släpper ut mer CO2 än fossila bränslen per genererad energi. Fossila bränslen släpper ut mkt mkt mer CO2 än resterande tillgängliga energialternativ.
Vedens CO2 cirkulerar på ca 100 år - därav ”på kort sikt”.

Eftersom reningen är usel vid småskalig vedeldning så släpps även mkt metan ut som har hög klimatpåverkan, samt svart sot som värmer atmosfären och bidrar relativt mkt till avsmältningen av snötäcken och glaciärer.
100 år är en VÄLDIGT kort tid i människans historia, så försök inte att blanda bort korten.
Eldning av ved tillför exakt 0.00000% CO2, eldning av ved är ett nollsummespel avseende CO2, oavsett vad du försöker inbilla oss.

• Gilla
  • Wow
djungelkatt och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
100 år är en VÄLDIGT kort tid i människans historia, så försök inte att blanda bort korten.
Eldning av ved tillför exakt 0.00000% CO2, eldning av ved är ett nollsummespel avseende CO2, oavsett vad du försöker inbilla oss.
100 år är en lång tid tycker jag när vi diskuterar klimatet och de mål som satts upp. Jag skrev dessutom ”på kort sikt”!

Att plötsligt börja prata om människans historia förstår jag inte, det känns som ett försök att blanda bort korten - då inget av du anklagat mig för hittills stämt.

V Vi och Fias stuga skrev:
Dessa 700 utgör knappt en procent av alla som avlidit i Sverige. Människor avlider av en mängd olika orsaker, ålder och kön, tycks vara avgörande för ett varför. Kvinnor drabbas med stigande ålder av tumörsjukdomar, män av hjärt- och-kärl relaterade sjukdomar.
Vårt hus, Fias stuga i skogen, hade en vedkamin, och inget annat att hålla upp värmen med, idag finns bergvärme, element, så vi fryser inte, men vi eldar ändå, för det är mysigt, värmen som sprider sig är ” som att omges av en varm filt”. Vi åker bil också, för det gör man på landet, apostlahästar och christaniacyklar är inte något för oss med mil till samhällsservice. Vi överstiger den dagliga rekommendationen av ett stycke köttbulle med råge, men till vårt köttförsvar, vi köper lokalt, direkt från en ekobonde, så håller det svenska beredskapen under ärmarna .
Och en eldaspekt till, för det är ju inte bara värmen eldandet ger oss, den är ju ” meditativt” med, jag finner iaf det mer givande att stirra på en sprakande eld, än att glo på ett , för all del fint, element
Jag skulle tycka det var mysigt att kunna öppna ett fönster och få in frisk luft i sovrummet innan jag ska sova.
Jag tycker det skulle va skönt att va hemma utan att det kommer in eldlukt utifrån.
Jag skulle vilja kunna vara på tomten eller ta en promenad i kvarteret i frisk luft.
Jag skulle uppskatta att kunna vädra ur och få in ren luft när familjen ligger hemma i vinterkräksjukan å spytt ner hela badrummet.

D djungelkatt skrev:
Jag skulle tycka det var mysigt att kunna öppna ett fönster och få in frisk luft i sovrummet innan jag ska sova.
Jag tycker det skulle va skönt att va hemma utan att det kommer in eldlukt utifrån.
Jag skulle vilja kunna vara på tomten eller ta en promenad i kvarteret i frisk luft.
Jag skulle uppskatta att kunna vädra ur och få in ren luft när familjen ligger hemma i vinterkräksjukan å spytt ner hela badrummet.
Det är inte första gången jag ställer den här frågan:
Har du anmält detta till din kommuns miljöförvaltning eller motsvarande? Vad blev responsen?

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte första gången jag ställer den här frågan:
Har du anmält detta till din kommuns miljöförvaltning eller motsvarande? Vad blev responsen?
Kommunerna gör ingenting.
Och de som eldar känner inte sin egen lukt och har mycket begränsad förmåga att förstå att inte alla upplever eldrök överallt som mysigt.

Redigerat:
D djungelkatt skrev:
Kommunerna gör ingenting.
Frågan gällde inte vad kommuner i allmänhet gör. Jag undrade vad din kommun gav dig för respons när du anmälde denna olägenhet till miljöförvaltningen eller motsvarande?

• Gilla
MrDizzy och 7 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Då får du definiera småskalig vedeldning bättre, det måste i så fall handla om fiseldning som ingen skall hålla på med
Ja, fiseldning är inget att rekommendera faktiskt! 😂
D djungelkatt skrev:
Jaha, så nu kom det riktiga skälet fram, det handlar inte om hälsa. Det handlar om dig.

Du får väl flytta ut i skogen där det inte finns några grannar. Det vinner nog både du och grannarna på. 😊

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Urban R och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djungelkatt skrev:
Här är jag med dig! Jag gillar heller inte lukten av röknedslag.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P
D djungelkatt skrev:
då inget av du anklagat mig för hittills stämt.
Förutom då att du påstår att vedeldning ökar CO2 halten, vilket är totalt fel globalt sett över tid.

Jag kan nog lova att detta är lika väl underbyggt som gränserna för radioaktiv strålning är. Där finns det dock forskning som visar att de är helt fel satta, men det är det ingen som vågar hantera av politiska skäl:

• Gilla
andersda
  • Laddar…
Ditt påstående tyder på den djupaste form av okunnighet jag hört talas om!
Du menar att 700 personer i Sverige dör av kaminbrasor.
Hur var det förr i tiden då genom århundradena, när den enda uppvärmningsformen var just eld, som dessutom användes för att laga sin mat?... borde ju inte en enda människa ha överlevt till vuxen ålder!
Klaga på några futtiga kaminbrasor.....! Löjligt! Åk till Medelhavet istället eftersom det är varmare där.
Du är bara avundsjuk på oss som har förmånen av att få njuta av en värmande braskamin, som eldas med egenhuggen ved!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Du har alltså en granne som inte kan elda.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Frågan gällde inte vad kommuner i allmänhet gör. Jag undrade vad din kommun gav dig för respons när du anmälde denna olägenhet till miljöförvaltningen eller motsvarande?
De gör ingenting. Än iaf. De agerar bara i riktigt extrema fall utifrån hur det ser ut idag.

Jag bor inte värre än många andra. En ren gissning men kanske 5 till 10 % av alla i landet har liknande dos av vedrök och jag antar att de flesta av dessa 700 dör bland oss. Jag tycker att det borde ändras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.