Nissens Nissens skrev:
Eller en modern eldstad.
Hellst två.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
M Mathias Sigtuna skrev:
Det du skriver är inga nyheter för forskarna. Det har de redan med i beräkningarna:
"Det naturliga är ju att tänka att det är vägtrafiken som den stora orsaken till luftföroreningar och hälsoproblem i städer med mycket bilar. Men i den här studien ser vi att vedeldningens effekter kan vara jämförbara eller till och med något större än bilavgasernas effekter i större städer. I mindre orter med mer vedeldning men mindre biltrafik är det sannolikt vedeldningen som står för det större antalet förtida dödsfall, förklarar han."
[länk]
Baserat på en studie där man inventerat eldstäder i västerbotten.
Sedan hänvisar han till en tidigare grov beräkning utan att ange källan till den siffran och kommer till slutsatsen att om man tillämpade det på hela Sverige så skulle det TROLIGEN vara i närheten av den siffran.

Det säger han utan att ha inventerat eldstäder generellt.
Dvs det är ganska lösa samband han ställer upp och utan att ange alltför mycket källhänvisningar.

för att kunna uttala sig så måste man såklart ha koll på inte bara vart eldstäderna är utan också hur mycket som används.
dom har exempelvis inte inventerat eldstäderna i mälardalen eller andra delar av Sverige vad jag kan se men drar ändå slutsaser om hur dessa icke inventerade eldstäder skulle påverka förtida död.

Vidare så är alla dessa studier så kallade metadatastudier. Det bygger på att man gör en hel del antaganden och gör man fel antaganden så får man fel slutsats. gör man felaktiga antaganden om huruvida en viss mängd lungsjukdomar kommer från partiklar från just vedeldning och inte från rökning eller andra livsstilsfaktorer så får man felaktiga resultat.
Dessutom är det extremt svårt att filtera bort data som stör analysen. Finns det exempelvis andra livsstilsfaktorer eller miljöfaktorer som man inte mätt som varierar mellan områden som kan bidra till siffrorna åt ena eller andra hållet.

Poängen är att rapporterna har ganska lågt evidensvärde pga den stora mängden icke kontrollerbara variabler. Det betyder inte att rök från vedeldning är ofarligt. Det betyder däremot att man inte vet hur skadlig den eventuellt är.
Och att slå på stora trumman pga det blir ganska ogenomtänkt.
Det finns massor med saker som man skulle kunna ge sig på istället. Men våra myndigheter har en tendens att lägga resurser på sådant som kanske inte ger bästa nyttan.
Man lägger exempelvis rätt stora summor på trafiken (dock med den uttalade avsikten att man skiter i att fortbilda förarna) Samtidigt så lägger man nästan inga resurser på psykisk ohälsa.

Man lägger ner summor motsvarande några miljoner för varje dödsfall som skall förhindras i trafik medans ett självmord pga djup depression bara är värt några tusenlappar.
Betyder det att självmord pga depression är ofarligt?

• Gilla
TommyC och 6 till
  • Laddar…
S
D djungelkatt skrev:
Det har jag aldrig påstått.

Ved släpper ut mer CO2 än fossila bränslen per genererad energi. Fossila bränslen släpper ut mkt mkt mer CO2 än resterande tillgängliga energialternativ.
Vedens CO2 cirkulerar på ca 100 år - därav ”på kort sikt”.

Eftersom reningen är usel vid småskalig vedeldning så släpps även mkt metan ut som har hög klimatpåverkan, samt svart sot som värmer atmosfären och bidrar relativt mkt till avsmältningen av snötäcken och glaciärer.
Jag vet inte vart du fått det ifrån men uppenbarligen så har du inte lyssnat på kemilektionerna.
Ved och fossila bränslen har likheten att båda ger värme genom förbränning av kolväteföreningar. förbränning av kolväteföreningar ger upphov till samma mängd CO2 för samma mängd energi oavsett vilket kolväte det är frågan om. Skillnaden är bara hur lätt dom brinner.

Den enda skillnaden är att vedeldning ger upphov till koldioxid som innehåller kol som redan är med i kretsloppet medan fossila bränslen tillför kol som sedan länge varit bundet i marken.

• Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
Ved i form av pellets. Kamin i vardagsrummet. En hel vägg täckt med bokhyllor upp till tak. Undviker atr dra ut en bok ur hyllan då överkanten är täckt av damm/sot (från nästan dagliga) uraskningen av kaminen (som går dygnet runt 6 månader/året). Jo, jag borde dammsuga böckerna oftare men det tar väldans tid ...
Och bör jag frysa istället ....?

Frisk luft ute dock, inte som på Götgatan i sthlm ...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Frisk luft ute dock, inte som på Götgatan i sthlm ...
Usch ja, alla dessa vedeldare som bor på Götgatan. De borde skämmas!

• Haha
Zevv och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Finns det tillgång till syre (vilket det normalt finns i skogen) så blir det mkt mindre metan och CO2 vid naturlig nedbrytning än vid förbränning. Mycket av kolet går direkt in i det bundna kretsloppet då det äts upp av organismer osv. Processen tar dessutom mkt längre tid - och bidrar till biologiska mångfalden.

Småskalig vedeldning är däremot en stor utsläppskälla av metan.
Då får du definiera småskalig vedeldning bättre, det måste i så fall handla om fiseldning som ingen skall hålla på med överhuvudtaget. Det som brinner i min kamin brinner vid hög temperatur och då blir det inget metan. Nu eldar jag inte särskilt ofta i kaminen, men när jag eldar så gör jag det naturligtvis ordentligt, annars är det ju ingen poäng att elda.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?

[länk]

[länk]

[länk]
Tack så mycket för det tänkvärda inlägget!

Otroligt vilken massa otäcka, barnsliga och löjliga svar har skrivits här!

• Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Usch ja, alla dessa vedeldare som bor på Götgatan. De borde skämmas!
Ja bo bland Söderdrägget. Fy skäms. Flytta in till stan för f-n!

• Haha
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Rafael Ospino Rafael Ospino skrev:
Absolut! En cigarett innehåller knappt ett halvt gram lignin och cellulosa. Mängden emissioner står naturligtvis i proportion till mängden brännbara ämnen. Ett vedträ på ett kilo ger ungefär lika mycket som tio limpor cigaretter. Jag har absolut inget mot vedeldning, men vi måste inse att det är viktigt att elda rätt...
Man får inte blanda ihop koncentration med volym.

Ulltand Ulltand skrev:
Va! Kan det finnas så många tyska mellanchefer i landet!
Det här måste jag berätta!

Pajje113 Pajje113 skrev:
Tror definitivt vedeldade människor dör i förtid
Det var så häxorna dog på 1600-talet!

• Haha
MrDizzy
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
en mycket stor del av villorna i Göteborg också har fjärrvärme,
Nej, det där har vi gått igenom för länge sen.

K karlmb skrev:
Nej, det där har vi gått igenom för länge sen.
15% av alla villor i Göteborg har fjärrvärme. Närmare 50% av villorna i den tättbebyggda delen av Göteborg har fjärrvärme. Första siffran fick jag från Göteborg Energi. Andra siffran har jag fått genom att själv definiera vilka stadsdelar som ingår i tättbebyggda delar av Göteborg och genom att räkna antalet villor där.

S steffo_b skrev:
Jag vet inte vart du fått det ifrån men uppenbarligen så har du inte lyssnat på kemilektionerna.
Ved och fossila bränslen har likheten att båda ger värme genom förbränning av kolväteföreningar. förbränning av kolväteföreningar ger upphov till samma mängd CO2 för samma mängd energi oavsett vilket kolväte det är frågan om. Skillnaden är bara hur lätt dom brinner.

Den enda skillnaden är att vedeldning ger upphov till koldioxid som innehåller kol som redan är med i kretsloppet medan fossila bränslen tillför kol som sedan länge varit bundet i marken.
Nej. Olika kolkedjor har olika bindningsenergi och avger därmed olika mkt energi vid förbränning. Se NVs emissionstabell för mängd CO2 per genererad energi (träbränslen ligger högt):

Excel-tabell som visar CO2-utsläpp för olika bränslen 2023, med kolumner för ämne, år, bränsle, sektor, och utsläppsfaktorer i kg per GJ och MWh.

D djungelkatt skrev:
Det finns andra sätt nuförtiden att ventilera ett hus på.
Visst finns det det. Vi har t.ex ofta öppna fönster under varma årstiden. Åtminstone nattetid.
I både kök och badrum finns möjlighet att använda elektrisk frånluftsläkt. Inga stämningshöjare precis, men de sköter sin sak. Användning av dessa höjer inte luftkvaliteten i resten av huset eftersom de, när de används, inkräktar på det naturliga luftflödet genom ventilationskanalerna i den varma skorstenen som finns mitt i huset.
PS. När man eldar ved får man efteråt en jättefin glöd som lämpar sig ypperligt för grillning, det får man inte om man värmer och ventilerar med el. DS

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.