P
D djungelkatt skrev:
Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.
D djungelkatt skrev:
Ja det ser jag som självklart. Vart vill du komma med det?
Du kanske skulle läsa ditt inlägg #1 igen och läsa på lite om kemin i fotosyntesprocessen.
Sen kan du försöka förklara hur uppeldning av trä skapar mer kol än vad trädet du eldar upp har tagit upp från omgivningen under livstiden.

• Gilla
  • Wow
Fiano1 och 6 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du kanske skulle läsa ditt inlägg #1 igen och läsa på lite om kemin i fotosyntesprocessen.
Sen kan du försöka förklara hur uppeldning av trä skapar mer kol än vad trädet du eldar upp har tagit upp från omgivningen under livstiden.
En fördel med att elda upp virket är att det inte ruttnar och skapar metan av delar av kolet. Metanet har en 30 ggr så hög klimatpåverkan som koldioxid.

Så allt beror helt på hur man räknar på sakerna.

• Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
S
K krfsm skrev:
Baserat på att enligt den här länken så är 90% av flerbostadsfastigheterna i Göteborg anslutna till fjärrvärme, så innebär det att 10% inte är det. Jag antar att det du ser i modelleringen ovan är panncentraler i flerbostadshus snarare än febrilt vedeldande.

Hela den rapporten handlar om modellering, utgående från utsläppsdata. Så det är uttryckligen "vår modellering av hur luftföroreningarna fördelar sig givet de data om utsläpp vi har".

edit: Beroende på exakt vilket urval det är så kan det vara "bostäder och lokaler", och då kan man tänka sig att skolor, sporthallar och liknande också ingår. De är troligen inte heller vedeldare.
Jag misstänker att av de 10% som inte har fjärrvärme så är det en ganska liten del som fortfarande kör med panncentral i huset.
Majoriteten av de bostäder som inte värms med fjärrvärme i tätorter har troligen värmepumpar istället. Ofta bergvärme.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Jag misstänker att av de 10% som inte har fjärrvärme så är det en ganska liten del som fortfarande kör med panncentral i huset.
Majoriteten av de bostäder som inte värms med fjärrvärme i tätorter har troligen värmepumpar istället. Ofta bergvärme.
Nu var det iofs flerbostadshus en som nämnden. För villor är siffran lägre, även om en mycket stor del av villorna i Göteborg också har fjärrvärme, åtminstone i de centralare delarna av staden.

S
pacman42 pacman42 skrev:
En fördel med att elda upp virket är att det inte ruttnar och skapar metan av delar av kolet. Metanet har en 30 ggr så hög klimatpåverkan som koldioxid.

Så allt beror helt på hur man räknar på sakerna.
Ja. Men miljökämparna är inte så intresserade av korrekt data och logiskt korrekta slutsatser.
Dom anser till exempel att vi ska äta mindre kött pga att korna är stora klimatbovar.
Men om vi inte äter upp dom så blir dom ju fler och det är ju deras fisande som är problemet.
så lösningen borde väl i så fall vara att vi försöker äta upp allihop så dom inte kan gå runt och fisa och förstöra klimatet.

Hur det nu skulle kunna vara korna som förstör klimatet när det faktiskt funnits massor av idisslande djur sedan långt innan vår klimatkris blev på tapeten.

Det är visserligen en bra idé att inte förstöra miljön men man ska också betänka att allt vi gör påverkar miljön så man får välja dom alternativ som påverkar miljön mindre.
Och där är vedeldning inte någon av de värre problemen. Mer än att om man klumpar ihop väldigt många vedeldare på liten yta så kommer det att lokalt bli mycket föroreningar i luften . Men ur ett globalt perspektiv är ved faktiskt ett biobränsle och har noll klimatpåverkan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Här är en forskningsidé:

Ta reda på hur många som dör i förtid av den stress och oro som myndigheters forskningsartiklar och pressreleaser orsakar i befolkningen.

Det borde finnas trovärdiga hälsokonsekvensberäkningar för stress och oro att använda, och genom att välja/skapa modeller för hur befolkningen exponeras för forskningsartiklar, pressreleaser, och påföljande mediarapportering borde man kunna komma fram till något intressant.

Med väl valda antaganden kan man tillskriva artikeln som är föremål för tråden fler förtida dödsfall än vad artikeln kommer fram till för vedeldning.

Någon som är sugen på att göra denna forskning? Jag skulle gärna själv göra det, men under min egen forskarutbildning inom ett helt annat område använde jag helt andra metoder, och jag orkar inte sätta mig in i detta för att kunna göra ett trovärdigt arbete. Och helt ärligt är jag hellre ute och hugger ved.
Och hur tror du man kommit fram till den data som anges. Genom att gissas. Och det är inte gjort av några amatörtyckare. Läs istället den forskning som gjorts och gissa mindre.

Claes Sörmland
S Sigge1960 skrev:
Och hur tror du man kommit fram till den data som anges. Genom att gissas. Och det är inte gjort av några amatörtyckare. Läs istället den forskning som gjorts och gissa mindre.
Ja i grund och botten är det gissningar man har använt för att beräkna dessa 700 dödsfall per år. Det är en räkneövning, en servettskiss. Ingen har någonsin observerat dessa 700 döda per år. Det finns alltså ingen data att tala om.

Gissa mindre och läs på!

• Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bakterie skrev:
Här är en forskningsidé:

Ta reda på hur många som dör i förtid av den stress och oro som myndigheters forskningsartiklar och pressreleaser orsakar i befolkningen.

Det borde finnas trovärdiga hälsokonsekvensberäkningar för stress och oro att använda, och genom att välja/skapa modeller för hur befolkningen exponeras för forskningsartiklar, pressreleaser, och påföljande mediarapportering borde man kunna komma fram till något intressant.

Med väl valda antaganden kan man tillskriva artikeln som är föremål för tråden fler förtida dödsfall än vad artikeln kommer fram till för vedeldning.

Någon som är sugen på att göra denna forskning? Jag skulle gärna själv göra det, men under min egen forskarutbildning inom ett helt annat område använde jag helt andra metoder, och jag orkar inte sätta mig in i detta för att kunna göra ett trovärdigt arbete. Och helt ärligt är jag hellre ute och hugger ved.
Du får väl köpa in denna kalkyl från IVL Svenska Miljöinstitutet AB på samma sätt som Naturvårdsverket gjorde, de kan säkert göra detta som uppdragsforskning åt dig.

Ett problem som miljövårdande myndigheterna skapat själva är att jag inte tror på dom längre utan ser på dom som hus fyllda med aktivister som helt tappat sitt myndighetstänk.

Det räcker med ett fåtal tillfällen där tjänstemännen blir påkommna med egna agendor (Slite), medvetna (?) "fel"översättningar från EU-direktiv (https://www.tn.se/hallbarhet/45037/...-sveriges-feloversattning-av-fageldirektivet/) eller beställda rapporter för att jag tyvärr har väldigt svårt att tro på något dom säger.

Är du nervös för luftföroreningar så är inte tätbebyggt område det bästa, och det är inte främst vedrökens fel utan allt annat dammande och utsläppande av jox från trafiken.
Se astmaförekomsten i vedröksosande och lunttät landsbyggd jämfört med eldningsfria innerstaden.

• Gilla
  • Älska
Urban R och 2 till
  • Laddar…
Brukar läsa på forskning.se och där finns lite om vad man ska tänka på när man läser om forskning.
(kan ha länkats tidigare då tråden börjar bli lång nu).

https://forskning.se/fatta-forskning/

Redigerat:
Vedrök kan inte vara nåt växande problem, det har väl eldas i hundratals år och betydligt mycket mindre nu jämfört med tidigare år. Godis och snabbmat är t.ex. farligare än vedrök då mer än 10ggr fler dör av fetma relaterade orsaker varje år

Claes Sörmland
J J-banan skrev:
Vedrök kan inte vara nåt växande problem, det har väl eldas i hundratals år och betydligt mycket mindre nu jämfört med tidigare år. Godis och snabbmat är t.ex. farligare än vedrök då mer än 10ggr fler dör av fetma relaterade orsaker varje år
Det är ett krympande problem. Men den som är beredd att arbeta med förbud som politisk metod kan ju naturligtvis skynda på den naturliga processen att veden fasas ut.

• Gilla
Urban R
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja i grund och botten är det gissningar man har använt för att beräkna dessa 700 dödsfall per år. Det är en räkneövning, en servettskiss. Ingen har någonsin observerat dessa 700 döda per år. Det finns alltså ingen data att tala om.

Gissa mindre och läs på!
Det är känt att partiklar i olika storlekar oavsett källa skadar lungor och tränger in i blod- och hjärnbarriären. De har hittats där. Om man då känner till via luftmätningar hur mycket partiklar som finns inom et område, eller via tester hur mycket som släpps ut från en skorsten eller läcker in i en bostad så kan man utifrån det göra beräkningar på hur många som är utsatta för vissa nivåer. Visst, beräkningar men med fakta i botten.

Det är väl ändå ingen som i dagsläget tvivlar på att det är ohälsosamt att röka. Kunskapen om PM 2,5 -10 är ny forskning då man tidigare inte kunnat mäta upp storleken på partiklarna. Jag tycker inte att jag gissar däremot läser in och tar till mig den forskning som finns. Vil du läsa mer se länkar. Tack för mig, nu lägger jag ner.

https://www.imm.ki.se/Datavard/Rapporter/IVL B2197_Exponering_2010.pdf

https://www.regeringen.se/contentas...ning-och-analys-av-utslapp-fran-vedelning.pdf

• Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sigge1960 skrev:
Det är känt att partiklar i olika storlekar oavsett källa skadar lungor och tränger in i blod- och hjärnbarriären. De har hittats där. Om man då känner till via luftmätningar hur mycket partiklar som finns inom et område, eller via tester hur mycket som släpps ut från en skorsten eller läcker in i en bostad så kan man utifrån det göra beräkningar på hur många som är utsatta för vissa nivåer. Visst, beräkningar men med fakta i botten.
Och inget av det som du beskriver finns i rapporten som kommer fram till de 700 extra dödsfallen per år. Har du ens läst rapporten eller hittar du på helt fritt?

Sprid inte osakligheter!

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D djungelkatt skrev:
Nu finns det ju forskning som säger att vedutsläpp orsakar mer ohälsa och död än allt det du radat upp.

[länk]

Men absolut, mopederna skulle ju enkelt kunna bytas mot el med en stor hälsovinst.
Varför ältar du detta som om det gäller all vedeldning? I dina fina länkar står det tydligt att det inte gäller modernare eldstäder.

Så, det gäller ju det att de med äldre eldstäder uppdaterar till nyare. Då kan man fortsätta elda och utsläppen minskar drastiskt. 😊

Win-win - som man säger på nysvenska. 😊

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.