J Jansson69 skrev:
Ok så du tillhandahåller och fäller han klyver👍
Jag tänkte nog köpa långveden och köra eller låta köra den genom en kap.

useless useless skrev:
PM2,5-partiklar i tätbebyggda områden är småskalig vedeldning (inget antagande, utan fakta utifrån lång tids mätning av luftkvaliteten på en massa ställen i Sverige).
Och inte trafik, tåg och bil då?

J
F fribygg skrev:
Jag tänkte nog köpa långveden och köra eller låta köra den genom en kap.
Ok inte mig emot!

Unikt namn
M Mr Stirling skrev:
Men det dör ca 2100 personer varje år av alkohol, kanske vore dags med lite återhållsamhet?
Men man behöver faktiskt inte trivselelda!

• Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
Nissens
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jodå, jag behöver det. 😊

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
"Man" behöver däremot elda för bostadsuppvärmning och varmvatten.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Underutvecklade lungor? Hur menar du nu, lungorna utvecklas in utero, dvs innan födelse.

För 100 år sedan, dvs 1925 hade första världskriget slutat och få personer bodde med djur inomhus och i sophögar.

För 100 000 år sedan levde folk i grottor och hade helt andra prioriteringar och livslängd än idag. Och jag kan försäkra dig om att dödligheten var oändligt mycket större än idag, men beroende på helt andra saker…
Lungorna fortsätter såklart att växa efter födseln. Vi går inte runt med bäbislungor hela livet.
Men de utvecklas sämre vid luftföroreningar och: ”Ingen nedre gräns för påverkan har observerats och därför är det fördelaktigt med så lite föroreningar som möjligt.”

Det går att läsa mer om det här nedan. Men som vanligt har NV kvar fokus på trafikutsläpp trots att det har visats att vedrök är en större utsläppskälla.

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/luft/barns-halsa-och-luftfororeningar/

Att det luktar eldrök dagligen hemma, på lekplatser och skolgård är en helt onödig risk vi inte borde behöva ta.

• Haha
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Leo_Martin Leo_Martin skrev:
Vad gäller då utsläpp från alla mopeder som levererar mat, hundratals om inte mer som snurrar nästan 20timmar om dagen, och 99% drivs med bensin blandat med tvåtaktsolja! Det luktar cancer i deras avgaser! Och sen alla tusentals bilar, diesel och äldre bensinbilar fyller ju våra gator med kolväte och kväveoxider, passerar dagligen bredvid dagis där leker våra barn utanför. Slutligen alla fordon speciellt elbilar( eftersom de är betydligt tyngre) bildar nanopartiklar från däckslitage som är mycket farliga för hjärnan och andra organ!
Trivselbrasa är inte ens i närheten av de här luftföroreningarna!
Nu finns det ju forskning som säger att vedutsläpp orsakar mer ohälsa och död än allt det du radat upp.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/luftfororeningar-fran-mysbrasor-skordar-liv

Men absolut, mopederna skulle ju enkelt kunna bytas mot el med en stor hälsovinst.

• Gilla
Snnica
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Att det luktar eldrök dagligen hemma, på lekplatser och skolgård är en helt onödig risk vi inte borde behöva ta.
Kan nästan tro att du bor i helvetet om det brinner överallt hos dig😂

• Gilla
  • Haha
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Ska börja sälja ”biologisk ved med extra hög energidensitet - klimatkompenserad med förstärkt mys-koefficient, specialutformat för trivseleldning”. Tror mig kunna få bra pris, säljs i små påsar som liknar julklappssäckar. Innehåller just din påse den förgyllda vedklabben har du (ingen) chans att vinna en resa till värmen!

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Att det luktar eldrök dagligen hemma,
Nä, skaffa en ordentlig vedpanna och ackumulatortankar så du bara behöver elda en gång i veckan.
Filter på ventilationen och en korrekt dragen skorsten hjälper oxå till att ta bort eller drastiskt minska inrykningen när man tänder.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ska börja sälja ”biologisk ved med extra hög energidensitet - klimatkompenserad med förstärkt mys-koefficient, specialutformat för trivseleldning”. Tror mig kunna få bra pris, säljs i små påsar som liknar julklappssäckar. Innehåller just din påse den förgyllda vedklabben har du (ingen) chans att vinna en resa till värmen!
Hur många påsar vill du köpa?

F fribygg skrev:
Jag tänkte att @Alfredo eller nån annan här skulle anmäla sitt intresse för att klyva..
Nej den här tråden har gjort mig avskräckt och det borde även gälla alla er andra före detta vedeldare. För allas bästa åtar jag mig att ta hand om all ved ni eventuellt skulle förfoga över så ska jag se till att den förstörs på ett säkert sätt! Den som lämnar minst en kubikmeter (stjälpt eller travad, jag är flexibel) av den farliga varan får själv sitta med i bastun och bevittna destruktionen. Öl finns att hämta i kylen! Korv blir utmärkt i ett foliepaket på stenarna, större volymer föranmäls. Handdukar finns. Tid bokas via PM.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
lasselätt och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej den här tråden har gjort mig avskräckt och det borde även gälla alla er andra före detta vedeldare. För allas bästa åtar jag mig att ta hand om all ved ni eventuellt skulle förfoga över så ska jag se till att den förstörs på ett säkert sätt! Den som lämnar minst en kubikmeter (stjälpt eller travad, jag är flexibel) av den farliga varan får själv sitta med i bastun och bevittna destruktionen. Öl finns att hämta i kylen! Korv blir utmärkt i ett foliepaket på stenarna, större volymer föranmäls. Handdukar finns. Tid bokas via PM.
Låter trevligt, funkar det med östgötsk ved?

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Nu finns det ju forskning som säger att vedutsläpp orsakar mer ohälsa och död än allt det du radat upp.

[länk]

Men absolut, mopederna skulle ju enkelt kunna bytas mot el med en stor hälsovinst.
Du kommenterar inte mitt inlägg om modern teknik. Det går att sätta katalysator på en kamin, idag kostar katalysator, syresensor och ett enkelt styrsystem inte mer än några tusenlappar. Men vedmotståndarna brukar inte vilja prata om sådant. Man undrar varför.

Exakt den här debatten fördes mot biltrafik på 70-talet, men så insåg man att vägen framåt var bättre rening och idag talar ingen om utsläpp längre. Det nya för EU-byråkraterna för att hålla sig relevanta är att tala om partikelutsläpp från däck och bromsar.Det här med partikelutsläpp är nämligen i mångt och mycket en arbetsmarknadspolitisk åtgärd.

Do som eldar med ved gör det oftast för att det är billigare än alternativen och de har låga inkomster. En lösning vore att äldre hus i glesbygd fick en subvention för att sluta elda med ved. Denna kan läggas som en extra avgift på elbilar, till exempel att man slopar det subventionerade förmånsvärdet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.