102 425 läst ·
1 187 svar
102k läst
1,2k svar
Vedrök dödar ca 700 personer om året!
Vart bor du i landet?D djungelkatt skrev:
Vad bor du i för typ av område? Gammalt, nytt, stort, litet?
Eldar alla grannar som galningar?
Vi bor på landet och har bara två nära grannar, dom eldar ibland ser jag från skorstenarna, precis som vi, men tror aldrig jag tänkt att det är något som nått mig på marken. Det gör det kanske indirekt, men märker det definitivt inte. Och SÅ mycket eldar vi ju inte, det är ju ibland, kalla kvällar framförallt. Förstår inte hur det kan vara ett sånt problem där ni bor så nyfiken på hur ni bor.
Men även om jag tänker på kompisar som bor i större bostadsområden så har jag aldrig någonsin ens tänkt på att det är rök i de områdena... kanske eldar vi inte här omkring alls lika mycket som på andra platser i landet.
Vart kommer den forskningen ifrån ? De är ju inte precis så avliden kommer in på obduktion och konstaterar att den här personen dog av vedrök 🙄🤣😂D djungelkatt skrev:
Socialdemokrati har dödat livsglädjen hos hundratusentals människor varje år och ändå är den laglig. Visst är det förjävligt, men det är som det är...
Bra kommentar!Claes Sörmland skrev:
Hela diskussionen är meningslös utan riktiga fakta att utgå ifrån.
Visst borde vi minska partikelutsläppen.
Börja med de vetenskapligt bevisade största bovarna.
T. Ex äldre dieselbilar och tung trafik
En dag på stan och det sticker i näsan!
I Sverige dör det 250 personer om dagen.D djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.
Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.
Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?
[länk]
[länk]
[länk]
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Fast så enkelt är det inte. Det finns inte en enda sjukdom idag som endast beror på vedeldning.useless skrev:
I stort sett (givetvis finns undantag) alla sjukdomar är multifaktoriella. Inhalation av nanopartiklar kan kanske vara en bidragande orsak i vissa sjukdomar, men det är mycket svårt att direkt bevisa det och att kunna dra direkta orsakssamband.
Exempel; Man vet att i länder där öppen eld används för matlagning, och där kvinnor i stort sett står för all matlagning, där får kvinnor i större grad KOL än i länder där man använder elektrisk värme för matlagning. Men alla kvinnor i U-länder får inte KOL.
Om man obducerar personer som levt hela sitt liv i Mexico City (mycket smog) ser man sotpartiklar på lungorna. Vissa lungsjukdomar är vanligare där, men det är fortfarande en övervägande majoritet av individerna som aldrig har problem m lungorna trots hög exponering. Båda exemplen visar tydligt att det inte finns en självklar korrelation mellan inhalation och sjukdom.
Med det sagt vill jag betona att medicinsk forskning alltid går framåt och det hela tiden kommer nya rön. Vi får hela tiden veta mer och nya saker. Men orsaker till sjukdom är sälla enkel eller unifaktoriell…
Jaha????useless skrev:
Vilka sjukdomar kan vedeldningen orsaka?
Vilka andra källor kan orsaka dessa sjukdomar?
Hur vet man vedeldningens andel av dessa skador?
Hur vet man hur mycket partiklar andats in och typ och skadligheten de har haft för dessa personer?
Hur mycket förkortades individens liv? Hur ser uträkningen ut?
Många fler frågor kan ställas…
Utan relevanta data från trovärdiga undersökningar så blir det bara en massa tyckande och gissande…
Här är en forskningsidé:
Ta reda på hur många som dör i förtid av den stress och oro som myndigheters forskningsartiklar och pressreleaser orsakar i befolkningen.
Det borde finnas trovärdiga hälsokonsekvensberäkningar för stress och oro att använda, och genom att välja/skapa modeller för hur befolkningen exponeras för forskningsartiklar, pressreleaser, och påföljande mediarapportering borde man kunna komma fram till något intressant.
Med väl valda antaganden kan man tillskriva artikeln som är föremål för tråden fler förtida dödsfall än vad artikeln kommer fram till för vedeldning.
Någon som är sugen på att göra denna forskning? Jag skulle gärna själv göra det, men under min egen forskarutbildning inom ett helt annat område använde jag helt andra metoder, och jag orkar inte sätta mig in i detta för att kunna göra ett trovärdigt arbete. Och helt ärligt är jag hellre ute och hugger ved.
Ta reda på hur många som dör i förtid av den stress och oro som myndigheters forskningsartiklar och pressreleaser orsakar i befolkningen.
Det borde finnas trovärdiga hälsokonsekvensberäkningar för stress och oro att använda, och genom att välja/skapa modeller för hur befolkningen exponeras för forskningsartiklar, pressreleaser, och påföljande mediarapportering borde man kunna komma fram till något intressant.
Med väl valda antaganden kan man tillskriva artikeln som är föremål för tråden fler förtida dödsfall än vad artikeln kommer fram till för vedeldning.
Någon som är sugen på att göra denna forskning? Jag skulle gärna själv göra det, men under min egen forskarutbildning inom ett helt annat område använde jag helt andra metoder, och jag orkar inte sätta mig in i detta för att kunna göra ett trovärdigt arbete. Och helt ärligt är jag hellre ute och hugger ved.
Synd att människan lärde sig göra upp eld. Det var där det började.D djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.
Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.
[länk]
[länk]
[länk]
Ett ganska ....... påstående! T.o.m. forskarna är mindre säkra än du. Dom använder ord som "kan" och "riskerar att".D djungelkatt skrev:Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.
[länk]
[länk]
[länk]
Flygskam fossilbil skam fossilmopedskam...osv osv..undrar hur många stressade människor det finns relaterade till gammelmedias nyhetsbombande gällande detta ?B bakterie skrev:Här är en forskningsidé: