J Jansson69 skrev:
Har inte hängt med det sista men hur eldar man med el?
Man installerar ett filter som tar bort bokstaven ”d” ur ”eld”.

• Gilla
  • Haha
djungelkatt och 3 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Det tycker jag inte går bra. Tur nog uppmärksammas det iaf både politiskt och medialt.

41 dödade 2024 i skjutningar - hemskt och så jävla onödigt.

Ca 700 döda av vedrök - så jävla onödig och tragiskt att ingen tar det på allvar.

Hur tänker du när du skämtar om 700 dödsfall per år?
Hur tänker du alls med din inlägg?

H hellem skrev:
jag brukar bara slå huvudet i min carport när jag har cykelhjälm på för att jag saknar periferi seendet uppåt.
Det löses genom att hjälmen (eller i vart fall den där skärmen framtill) tillverkas av genomskinligt material, typ plexiglas.

D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?

[länk]

[länk]

[länk]
Finns en poäng i detta men det är lite som rätten att bära vapen i USA. En medärvd rättighet som man inte ändrar på i första taget.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vid förbränning av ved bildas dock flera luftföroreningar som är hälsofarliga för människor att andas in.Småskalig förbränning av ved och pellets är en relativt stor källa till utsläpp av miljö- och hälsoskadliga luftföroreningar i Sverige.

Dessa föroreningar kan leda till problem i andningsvägarna och hjärt-kärlsystemet. Flera typer av PAH:er är cancerframkallande, av dessa är bens(a)pyren den mest studerade. Barn och äldre är särskilt känsliga för luftföroreningar, men också astmatiker och andra människor som lider av luftrörs- och andningsbesvär.

Ovan text är från Naturvårdsverket, källa se länk
https://www.naturvardsverket.se/amn.../paverkan-pa-halsa-och-miljo-fran-vedeldning/

Det finns två ord ”barn” och ”äldre” i ovan text. Var och en bildar sig själv en uppfattning om den meningen där de två orden finns. Skriv i tråden er uppfattning och tolkning av Naturvårdsverkets text. Ni som eldar får gärna också skriva om det finns barn och äldre i er vedeldade bostad eller i er grannes hus och om det finns det hur ni resonerar om det.

• Gilla
djungelkatt och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Tack @Marlen Eskilsson för länkarna!!!

Jag ser framför mig hur Umeå universitet nu kommer få ett stort tillskott av forskningspengar och att deras hotade forskningsmiljöer (som bedriver forskning kring partiklar och hälsa) nu inte kommer behöva läggas ner pga bristande finansiering.

Jfr akrylamid-historien om någon är intresserad…

Ja, man kan visa det mesta med epidemiologi och statistik. Och gemene man kan inte tolka data eller statistik. Jag kan bara konstatera att som fd forskare är jag inte är imponerad, och kommer inte heller sluta elda eller börja oroa mig för att eldning ger demens.

• Gilla
Henrik Stv och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara en kort liten fråga då. Har ska det vara med alla värmeverk som antingen eldas med olja eller sopor, för att generera el och värme. Ska dom stängas av helt då. Visserligen så renas avgaserna en del, men sammantaget med den mängden utsläpp, så överstiger dessa med råge, det som kommer från vedeldning. Så lite på fel spår är du.
Sen om du inte förlikar dig med vedelning, så flytta ut i skogen och lev OFFGRID eller med elellement som får sin el tillverkad långt bort från dig.
Det visar bara på din okunnighet om både vedeldning och hur reningen fungerar i värmeverk.

Jag föreslår att alla vedeldare flyttar ut i skogen istället så kan ni njuta röken från vedelsningen.
D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?

[länk]

[länk]

[länk]
För inte så länge sedan tyckte vi det var ok med föräldrar som rökte inomhus. Nu har vi ny kunskap kring vad stoft och partiklar kan orsaka för skada. Är det verkligen så att vi är så futtiga som människor att vi tar oss rätten att förstöra barns lungor som sedan kanske ska leva med astma resten av sina liv för att spara pengar. Fy så futtigt!!!

• Haha
  • Älska
djungelkatt och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Att avstå eller minska eldningen.
Avstår du så minskar du dina utsläpp med ca 100%.
Det där var nog det dummaste jag läst på länge. Så om jag slutar elda i min kamin så är jag 100% miljövänlig. Allt annat man gör då? Kör bil till jobbet, smörjer in gångjärnen med 5/56, skiter i toaletten. Det är helt plötsligt 100% rent det med?

Ditt argument håller inte. Att elda är helt enkelt inte alls farligt så länge du inte tänker hoppa in i elden eller boffa all rök som möjligen uppstår. Men det är nog inga friska personer som gör sådant.

F fribygg skrev:
Stör sej
..är väl fiskarter?😉

• Gilla
UrbOls
  • Laddar…
L Luganerdig skrev:
Det där var nog det dummaste jag läst på länge. Så om jag slutar elda i min kamin så är jag 100% miljövänlig. Allt annat man gör då? Kör bil till jobbet, smörjer in gångjärnen med 5/56, skiter i toaletten. Det är helt plötsligt 100% rent det med?

Ditt argument håller inte. Att elda är helt enkelt inte alls farligt så länge du inte tänker hoppa in i elden eller boffa all rök som möjligen uppstår. Men det är nog inga friska personer som gör sådant.
Du behöver läsa på eller är du expert så ser vi gärna din forskning publicerad här.

S Sigge1960 skrev:
Du behöver läsa på eller är du expert så ser vi gärna din forskning publicerad här.
Man behöver inte vara expert för att förstå att om man slutar elda så är man inte 100% mer miljövänlig. Tror en treåring till och med förstår det.

P
J JPW skrev:
Det enda som har betydelse är hur lång total livstid som dessa 700 förtidsdöda förlorat. Är det 700 nyfödda som dör eller är det 700 gamla personer som dör något år i förtid? Någon som vet?
Sådana frågor är för jobbiga att undersöka, enklare att höfta till siffrorna lite, det är exakt 700 som dör 'förtida', inte 699 eller 701 enligt svammelkatten.

L Luganerdig skrev:
Man behöver inte vara expert för att förstå att om man slutar elda så är man inte 100% mer miljövänlig. Tror en treåring till och med förstår det.
Nej, så klart man inte blir 100% mer miljövänligt. Det beror på vad du sysslar med för övrigt. Det är inte heller klart hur många du har i din när miljö som påverkas. Du påverkas och om du har familj och barn som du delar bostad med så påverkas ni alla. Det är inte bara röker genom skorstenen som är problemet.

S Sigge1960 skrev:
Nej, så klart man inte blir 100% mer miljövänligt. Det beror på vad du sysslar med för övrigt. Det är inte heller klart hur många du har i din när miljö som påverkas. Du påverkas och om du har familj och barn som du delar bostad med så påverkas ni alla. Det är inte bara röker genom skorstenen som är problemet.
Exakt. Var det inte det jag skrev eller?

M Mathias Sigtuna skrev:
Läkares arbete är främst att bota symptom inte att förebygga sjukdom.
Om sjukdomarna förebyggs effektivt riskerar läkaren bli arbetslös.
I Sverige har vi 46 000 yrkesverksamma läkare, varje år utexamineras ytterligare 1.400 nya läkare.

Det du skriver är en konspirationsteori, en dold illvillig agenda tillskrivs en hel yrkesgrupp utan några som helst bevis. Det är fullständigt omöjligt att tusentals människor sinsemellan och i hemlighet har kommit överens om en annan målsättning än den offentligt antagna och kända med sitt yrke.

Tilliten i vårt samhälle skadas och polariseringen är problematisk, ta ditt ansvar genom att inte delta och sprida lögnerna vidare.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.