sysmali
H Hybro skrev:
Allt kanske berodde på närheten till ordentligt eld och inte minst hög mysfaktor i alla väder.
Dåså, här har vi bevis att rök är bra för människan. Hybros släkt lever superlänge när dom eldar.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
U Unoren1 skrev:
Håller med ska lilla sverige rädda hela värden titta på kina brasilen ock alla andra arikanska som skitet idet om tänder en brasa i våra kaminer .vi är en liten del av att döda en massa folk .håll det till verkliheten för f..an
Hej och välkommen till Byggahus!

Hur många som dör i förtid pga vedeldning på de ställen du nämner tror jag inte nån vet med bestämdhet. Det verkar ju inte ens vara säkert belagt om det är fler här i Sverige än vad TS påstår.

K krfsm skrev:
Den innehåller både vedpannor och trivselbrasor. Sen om man läser lite andra dokument på SMHI så finns det viss osäkerhet, men eftersom det i materialet är en faktor 10 högre än personbilarna har jag svårt att tro att personbilarna kommer i närheten i alla fall.
Men om det är "residential heating" så antar iallafall jag att man räknar in all uppvärmning av bostäder, ex fjärrvärme, som kan eldas med allt från sopor till skog.
Var står det att detta är just endast vedpannor och kaminer? Dessa lär ju stå för en bråkdel av uppvärmningen av villor...

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Märklig attityd att försöka tramsa bort 700 människoliv.
Vad är källan?

• Gilla
JB581
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Men om det är "residential heating" så antar iallafall jag att man räknar in all uppvärmning av bostäder, ex fjärrvärme, som kan eldas med allt från sopor till skog.
Var står det att detta är just endast vedpannor och kaminer? Dessa lär ju stå för en bråkdel av uppvärmningen av villor...
Jag tror nog att det handlar om iaf en femtedel av villorna som har ved, pellets eller flis som uppvärmning

Säger som Magnus Uggla: Det är farligt att leva, man kan dö…

Men det farligaste är nog alla dessa domedagsprofeter som med mediernas hjälp skrämmer upp folk med alla tänkbara skräckscenarior. Inte konstigt att halva befolkningen går på antidepressiva.

• Gilla
JB581 och 4 till
  • Laddar…
B Bernt_Karlsson skrev:
Vad är källan?
Jag sökte rätt på källan och klistrade in i TS första inlägg.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Ni som sitter i era varma lägenheter ock gnölar om vedeldning vad tror ni om alla värmevärk som bränner sopor är det så hlälsosamt att sprida all rök där i från .man hör på nyhterna stän alla fönster o dörrar för nu brinner det en massa farlig rök om man då tänder en liten brasa i sin kamin jag tror inte att ca700 personer dör av det

F fribygg skrev:
Jag tror nog att det handlar om iaf en femtedel av villorna som har ved, pellets eller flis som uppvärmning
Men nu var det någon som postade en tabell och påstod att den avsåg vedeldning, när iaf jag tolkar texten/beskrivningen som fanns ("resedential heating") som att det även ex. inkluderar uppvärmning av en hyresrätt med fjärrvärme.....

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vad tråkigt !

Jag som gillar stenugnsbakat bröd och pizza, rökt makrill, lax och sik. Får väl sluta äta det då, så jag och mina grannar lever längre. Synd bara om dom som lever på att röka fisk och baka stenugnsbakad pizza går i konkurs. Eller ska dom ha någon form av fuskrök ? Hade tänkt skaffa mig en egen vedugn i trädgården, det är ju populärt nu, men det kanske jag ska glömma nu.

D djungelkatt skrev:
Småskalig vedeldning ligger som en självklar etta när det gäller ohälsa, död och utsläpp av gifter kopplat till både boende och energi.

Till stor del är detta ett tätortsproblem.
En enda så kallad trivselbrasa släpper ut ungefär lika mycket luftföroreningar som en bilresa till medelhavet. Eftersom röken ofta sprids i marknivå påveras luftkvaliteten för eventuella grannar mycket.

Vedeldning har till råga på allt större klimatpåverkan på kort sikt än någon annan tillgänglig energiform.

Återhållsamhet vore på sin plats! Eller tycker ni det är värt 700 pers om året?

[länk]

[länk]

[länk]
Köp bra grejer så har du en klimatneutral uppvärmning.

https://www.jotul.se/detta-ar-jotul/hallbarhet/vedeldning-det-klimatvanliga-alternativet

Med denna regering som har delat in dessa 4 områden i svergie .många år sedan var vi självförsöljande av el men nu är beronde av en massa länder vi hade inte en taxa på som mest 10 kr kw var är vi på väg .det talas om att släcka en del av svergie pga av att KÖPA el många fabriker står still pga för dyr el var är det som händer .många husägare eldar med ved för att klara värmen på vinten ock klara av el räkningen som kommer tänk om annars stannar sverige

En fråga till trådskaparen !

Har du kollat upp radonhalten där du bor ? Eller alla tillsatsämnen i maten du stoppar i dig ? Det är tusen ggr så hälsofarligt än den goda lukten från brasan med björkved.Håller med BjörnKraft, Köp bra grejer som förbränner allt till ingenting.

• Gilla
BjörnKraft och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hur bra tycker du att det illegala knarket fungerar i Sverige? Räddar det människoliv? Allt från brukare som överdoserar till gängen som "felskjuter" och spränger.
Det är väl ingen som påstått något om vare sig legalt eller illegalt knark i denna tråd?

Vad jag kan se handlar den om vedeldning?

Skillnaden är vad jag kan läsa mig till främst att vedeldning drabbar oskyldiga, dvs de som inte eldar.

Knark drabbar mest de som knarkar.

Totalt antal döda per år relaterat till våld är runt 100 så vedeldning verkar mycket farligare än knarkrelaterat våld.

https://bra.se/amnen/dodligt-vald#h-Utvecklingenavdodligtvald

RoTe
Sunn000 Sunn000 skrev:
Det är väl ingen som påstått något om vare sig legalt eller illegalt knark i denna tråd?

Vad jag kan se handlar den om vedeldning?

Skillnaden är vad jag kan läsa mig till främst att vedeldning drabbar oskyldiga, dvs de som inte eldar.

Knark drabbar mest de som knarkar.

Totalt antal döda per år relaterat till våld är runt 100 så vedeldning verkar mycket farligare än knarkrelaterat våld.

[länk]
Det var jag som tog upp det sörrö

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.