Jag körde rätt mycket vedklipp förr, och knepet är som sagt att vrida ett kvarts varv samtidigt som man matar fram stocken.
Det första momentet på varje stock är att göra bara en klyvning i änden på stocken, d.v.s. bara mata fram den precis till klippkniven så att klyvkniven får jobba utan att det klipper. När kniven sedan gått upp så kör man frammatning med 90° vridning på resten av stocken.

• Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
det finns ingen klipp med automatisk frammatning också? Man skulle ju bara behöva en kolv till egentligen.

Hej!
På grova stockar klyver man först som beskrivs ovan och sedan vrider man 90 grader varje gång och helst åt samma håll.
Det går lättare att dra upp grova stockar om det sitter en rejäl rulle i början av rullbanan.
Jag har tagit bort rullen som satt där man har sina händer då det var lätt att klämma sig när stockarna inte var helt raka.
I över 15 år har jag klippt 25-30 kubik per år och gillar fortfarande min klipp. Det går väldigt fort om man har lagom tjocka, lagom långa kvistfria björkar avverkade på vintern.
En annan fördel är att om veden är fuktig så trycker klippen ut stora mängder vatten ur veden. Veden blir dessutom sprickig och torkar fortare. Nackdelen är att den inte blir lika vacker om det är vikitgt.
Min bästa uppgradering var ett 7,5m 20cm brett transportband, det ökade produktiviteten rejält.

• Gilla
Scout
  • Laddar…
Masajäkel Masajäkel skrev:
Återupplivar denna gamla tråden ang vedklipp.
Har precis köpt en, vet ej märke men ser ut som typ en PW modell. Hade stått orörd i 4 år och jag köpte den + en transportör otestad för 5000kr så blev glad när allt funkade 😊
Har provkört nu, aldrig använt vedklipp tidigare men tycker det är väldigt smidigt och ska bli skönt att ta en paus från motorsågen.
Nu till min fråga:
Finns det nåt tillbehör som gör det möjligt att klyva de större stockarna dubbelt i samma moment? Typ som en fyrklyvskniv?
När man kör med transportör vill man ju att bitarna ska bli lagom stora direkt de hamnar på bandet.
Tänker mig det talar mot fysikens lagar att klyva från olika håll men måste vara fler som har samma önskan och kanske det finns nån klurig en därute som lyckats tillverka nåt?
1. Makalöst att denna tråd fortfarande lever 🤣
2. Tekniken för att uppnå den effekt du är ute efter är att vrida stocken 90 grader, typ, vid varje klyvning. Du kan börja med att ”näbba” stocken med den klyvkil som sitter på inmatnings sidan och sen för du in stocken till längdstopp samtidigt som du vrider och klipper. Fortsätt på samma sätt så får du till det. Bidragande är också de skjuvkrafter som uppstår som också skapar sprickor.[edit] ser nu att flera har svarat 😅

• Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.