Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Hej alla,
I mina funderingar på hur jag skall få isär veden så är det en påfallande skillnad i pris på att köpa en vedprocessor baserad på såg + klyv + transportband, typ Japa och Bala, och att skaffa sig en vedklipp som klyver och klipper i ett steg. Om man "bara" skall producera för det egna husbehovet ligger investeringen på en klipp klart bättre till. Det jag undrar
* Har ni någon erfarenhet av dessa?
* Håller de?
* Klarar de verkligen att klippa 30 cm ved?
* Blir klyvningen bra?
* Tips på märken med bra kvalitet?
//Per
P.S. Det är en sån här jag menar. D.S.
I mina funderingar på hur jag skall få isär veden så är det en påfallande skillnad i pris på att köpa en vedprocessor baserad på såg + klyv + transportband, typ Japa och Bala, och att skaffa sig en vedklipp som klyver och klipper i ett steg. Om man "bara" skall producera för det egna husbehovet ligger investeringen på en klipp klart bättre till. Det jag undrar
* Har ni någon erfarenhet av dessa?
* Håller de?
* Klarar de verkligen att klippa 30 cm ved?
* Blir klyvningen bra?
* Tips på märken med bra kvalitet?
//Per
P.S. Det är en sån här jag menar. D.S.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Har du en klipp så ska du ha ett transportband också. Världens bästa kompis, ställer alltid upp och gör skitgöra, klagar aldrig på ont i ryggen, släpper alltid alla klabbar på samma ställe och gör väldigt fina toppiga högar. Hjälper också till att bära in i vedboden och in i pannrummet.
Prototypen
Prototypen
Köp en PW-vedmaskin istället.
Klipper mycket fortare!
Tittade själv på Brännhultsklippen innan jag bestämde mig.
Den har stor kolvdiameter och får hög kraft men för dåligt flöde på hydraulpumpen.
PW fungerar kanon och jag använder en gammal skogskärra som uppläggsbord.
Får i 2-3 gripar och kan sedan enkelt rulla över veden på vedklippen= inga tunga lyft!
Klipper mycket fortare!
Tittade själv på Brännhultsklippen innan jag bestämde mig.
Den har stor kolvdiameter och får hög kraft men för dåligt flöde på hydraulpumpen.
PW fungerar kanon och jag använder en gammal skogskärra som uppläggsbord.
Får i 2-3 gripar och kan sedan enkelt rulla över veden på vedklippen= inga tunga lyft!
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Jag postar min lilla marknadsöversikt här också: Jag har ägnat några timmar åt att kolla igenom klippar idag och de är förledande lika i prestanda. Är det någon som har tips (jajavet, har en annan tråd om detta men kan lika gärna fortsätta här.) Är det kinaimporter från samma fabrik allihopa?
Kellfri
Vi är säljare av vedklippar, vedmaskiner, vedklyvar och vedkapar
Mobil vedklyv (Bonnetklippen, förekommer också under namnet Brännhultsklippen Vedprocessor, Vedklipp
Emeco Vedklipp
Torsbyugnen
Vedklipp 18T - 17.995kr : Lövångers Maskin
Kraftiga vedklyvar, vedtransportörer och vedklippar.
vedmaskiner vedklyv vedkap vedtransportör - Per Wikstrand Ab
Det enda som förefaller skilja är motoreffekten vilket i sin tur påverkar i vilken hastighet som kniven kan uppnå. Med en 7,5 hästarsmotor så tjänar man tydligen några sekunder per klippcykel upp och ned.
Edit, gjorde en tabell över de olika grejorna längst ner och det verkar som att PW, en av Hammarsmodellerna och Emeco har större effekt.
[Edit: himla skumt, det nya forumet fixar till namn på länkarna, jag har således inte skrivit reklamtexten/länknamnen utan det hände på nåt automatiskt sätt]
Kellfri
Vi är säljare av vedklippar, vedmaskiner, vedklyvar och vedkapar
Mobil vedklyv (Bonnetklippen, förekommer också under namnet Brännhultsklippen Vedprocessor, Vedklipp
Emeco Vedklipp
Torsbyugnen
Vedklipp 18T - 17.995kr : Lövångers Maskin
Kraftiga vedklyvar, vedtransportörer och vedklippar.
vedmaskiner vedklyv vedkap vedtransportör - Per Wikstrand Ab
Det enda som förefaller skilja är motoreffekten vilket i sin tur påverkar i vilken hastighet som kniven kan uppnå. Med en 7,5 hästarsmotor så tjänar man tydligen några sekunder per klippcykel upp och ned.
Edit, gjorde en tabell över de olika grejorna längst ner och det verkar som att PW, en av Hammarsmodellerna och Emeco har större effekt.
[Edit: himla skumt, det nya forumet fixar till namn på länkarna, jag har således inte skrivit reklamtexten/länknamnen utan det hände på nåt automatiskt sätt]
jag har köpt en hembygd vedklipp med transportband, på den siter tuben under bordet vilket gör att den inte blir lika hög som andra klippar. hastigheten på kniven beror inte på motorstorleken utan på vilket flöde pumpen har och på cylinderns "volym" samt kolstångens diameter. jag testade min innan köp med en färsk björk, bara 1 timme gammal på sommaren, 21cm diameter. den klippte den utan att "sacka" och björken "sprack" ca 1 meter i längsled. nackdelen med min klipp är att den bara tar max 21 cm på höjden men 31 cm på bredden, men det ska jag fixa genom att byta till en tub med längre slag. annars så är jag helnöjd med den!
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Det är svårt att hitta uppgifter om flödet. PW anger 24 liter/minut och Emeco 27 liter/minut. Hammars uppger att med den lilla maskinen går ner på 6 sekunder och upp på 2 sekunder (samma uppgifter har också Torsby). Hammars variant med den stora motorn (och förmodligen då också högre flödet?) sluter på 4,5 och går upp på 1,5 sekunder. I övrigt finns inga uppgifter.
Min ranking just nu: 1. Emeco/PW, 3. Hammars/Torsby, 5. Resten
Jag trillade över en utvärdering av 10 olika typer av vedprocessorer där granskningen gjordes utifrån ett arbetsmiljöperspektiv, http://www.smp.nu/download.aspx?id=632056206495625000
Min ranking just nu: 1. Emeco/PW, 3. Hammars/Torsby, 5. Resten
Jag trillade över en utvärdering av 10 olika typer av vedprocessorer där granskningen gjordes utifrån ett arbetsmiljöperspektiv, http://www.smp.nu/download.aspx?id=632056206495625000
Jag har kört mycket med Hammars klipp och den har aldrig strulat. Vet ej vilken storlek på motorn det var.
Såg att den var rejält pris sänkt!
Klipp öppningen på Emco klippen är tydligen 365mm. Kanske inte är så dumt.
http://user.tninet.se/~onv570l/pdf/vedbrochyr.pdf
Såg att den var rejält pris sänkt!
Klipp öppningen på Emco klippen är tydligen 365mm. Kanske inte är så dumt.
http://user.tninet.se/~onv570l/pdf/vedbrochyr.pdf
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Andreas_Hansson skrev:
Fördel Emeco, det hade jag missat. Jag har uppdaterat tabellen. Undrar bara om de lovar att klippa typ 35 cm-stockar också. Jag skall ringa och kolla i morgon.
Har provat en billigare Hammarsklipp. Där gick en del grejer sönder och bordet såg ut som en banan efter nåra år. Men den var tillverkad runt 1990 tror jag.
Har även hyrt en Emco enligt ovanstående broschyr som verkar betydligt tåligare. Stor klippöppning är bra, jag kapade det grova i en-meters-längder och klippte/klyvde. Grovt virke ger mest m3/h även om det inte känns så. Men det går inte att klippa mer än drygt 30 cm eftersom veden måste ha plats att spricka isär.
Emcon tog dom 300 kr/dygn för inklusive transportband och reparationer. Då kan man aldrig räkna hem att köpa en själv. Det blir en pay-off på 100 år om man använder den några dar per år
Hyr några olika innan du köper i alla fall
Har även hyrt en Emco enligt ovanstående broschyr som verkar betydligt tåligare. Stor klippöppning är bra, jag kapade det grova i en-meters-längder och klippte/klyvde. Grovt virke ger mest m3/h även om det inte känns så. Men det går inte att klippa mer än drygt 30 cm eftersom veden måste ha plats att spricka isär.
Emcon tog dom 300 kr/dygn för inklusive transportband och reparationer. Då kan man aldrig räkna hem att köpa en själv. Det blir en pay-off på 100 år om man använder den några dar per år
Hyr några olika innan du köper i alla fall
Den klipper utan problem en seg, kvistig 30-32 cm stock. Själva klippningen är inget problem. Men stocken får inte vara så grov att yxan kilar fast. Stoppar du i en 36 cm så tar det stopp när halva stocken sitter klämd mellan yxa och sida. Det går dock att köra upp kniven och vrida stocken lite grann. Upprepar man detta går det till slut när det börjar falla bort vedbitar.slipperman skrev:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Jag har tagit betydligt mer irrationella köpbeslut än så. Bara känslan att ha den när man behöver utan att behöva krångla gör att payoff-kalkyler tenderar att komma på skam. ); Vem vet, jag kanske börjar hyra ut maskiner. Ha-begäret drar just nu åt Emeco-hållet. Skall kolla vad de har för pris och levtid på den.Matss skrev:
Här är också en sammanställning över småskalig skogsutrustning (från 2004 så priserna är väl aningen daterade): http://www-ssko.slu.se/~diwa/Del 12 Vedprocessorer 2004-09-09.pdf
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg