86 943 läst ·
108 svar
87k läst
108 svar
Vedklipp, funkar det?
i fall man vill läsa lite jämförelse med vedmaskiner/vedprocessorer kan man ladda ner följande
http://www.smp.nu/download.aspx?id=632056206495625000
döp om den till vedmaskin.pdf eller liknande så får man 50 sidor läsning om en massa maskiner
http://www.smp.nu/download.aspx?id=632056206495625000
döp om den till vedmaskin.pdf eller liknande så får man 50 sidor läsning om en massa maskiner
Intressant där med Stockbordet, verkar underlätta en del. Tyvärr har jag ingen tillgång till "skotare" som kan lägga upp stockarna på bordet och ingen snäll granne heller 
Men ett sådant måste jag konstrurea för framtiden och införskaffa en ATV + skotarvang, vilken perfekt motivering för frugan "men du förstår hur enkelt det blir att lyfta upp veden till vedmaskinen?" hehe
Vänl,,,
Men ett sådant måste jag konstrurea för framtiden och införskaffa en ATV + skotarvang, vilken perfekt motivering för frugan "men du förstår hur enkelt det blir att lyfta upp veden till vedmaskinen?" hehe
Vänl,,,
Jag skulle vilja ha en jämförelse mellan alla märken på vedklippar eller lite utlåtande från någon som kör dem. Jag menar även från de som köpt Bonnet, Hammars, Torsbyugnens, Kellfri, och andra.bjs skrev:
mvh Torgny
Togge75 skrev:
Sök runt lite här.
http://www.skogsforum.se/ tycker mig läst om att någon hade kellfri klippen och var inte så nöjd med den.
jag har ju en baklastare för att lägga upp stockarna med, men jag har tänkt bygga ett stativ där jag sätter en elvinsch för att kunna lyfta stockarna från uppläggningsbordet till klippbordet, dom grövre är lite bångstyriga att brottas med. sen ska jag köpa en timmergrip till baklastaren, det blir lite vingligt med pallgafflarna.
tjena pellefant min baklastare har 2meter mellan gafflarna funkar kanon mina stockar som kommer hem är 3meter långa tjockleken är cirka 10 till 15 cm blir inte tungt det är bara att köra fram direkt till bordet och rulla av
I en annons jag såg så säger de att Kellfriklippen har 18 ton tryckkraft och 29cm kapdiameter max och det är ungefär vad de andra har också så man blir ju lite undrande. Bonnet är snäppet dyrare men jag vill ju helst inte "köpa maskinen i säcken" om man säger så, utan ha utlåtande från ägare och helst även testat ett exemplar själv.
//Torgny
//Torgny
Hyrde en PW-klipp + band över helgen. Har klippt 25-30kbm 3-metersstock. Vet ej hur mycket det blir staplat än, ligger bara i en stor hög just nuDaytrader skrev:Jaha PW maskin plus Transportör kom hem i onsdags eftermiddag.
Som det är nu så faller ungefär 1 av fyra klippta bitar isär, resten åker upp på högen som runda halvspruckna 50cm kubbar. Dessa går att bryta isär med lite handkraft. Här är momentet jag inte trodde skulle finnas i så stor utsträckning men har nu alltså stått och dragit isär varje kubb till 2-4 vedträn.
Ni med Klipp, blir det verkligen så illa som här hos oss, eller är det så det blir och det fungerar som så även för er erfanra klippare?
Vänl,,,
Tobbe (som funderar på vad han köpt förnågot egenligen)
Vi körde mest björk och en hel del gran. Gran är inga problem, men björken är värre.
1 av 10 kanske delar på sig helt.
3/10 var så små att jag inte brydde mig om att de inte delade på sig helt.
4/10 slet vi isär.
2/10 gick inte att slita isär, så de fick vi ta med yxa.
Vi var en som körde klippen.
Två som bar fram (30cm stock är tunga!).
Två som slet isär de klippta bitarna.
En som stod med yxan.
Alla hade fullt upp hela tiden, förutom möjligtvis en av de två som bar fram när det var lite smalare stockar. Det är bra att ha hjälp med att vända runt och skjuta på stockarna som ska in i maskinen.
Alltså sju pers till vedhanteringen i två dagar. Med så mycket folk blir flaskhalsen hur snabbt maskinen klipper/klyver.
Nu har vi 5-10kbm 3-metersstock kvar som är större än 30cm i diameter. De får vi ta med motorsåg och vanlig vedklyv någon annan gång.
P.S. Ursäkta trådlyftet, men det som står i tråden är fortfarande aktuellt, och jag hoppas min erfarenhet kan vara intressant för framtida läsare som funderar på vilken vedmaskin de ska köpa/hyra