Om man måste stapla om veden fler gånger så sparar man tid att bunta den enligt Awitras metod. Se Multikapen
Det är inga problem att själv fixa en vagga där man lägger veden och buntningen kan man göra med endast ett snöre. Enda nackdelen är att jag är den enda i familjen som orkar lyfta buntarna.
Ska man flytta veden med hjälp av skottkärra eller personbilssläp så går lastning och lossning snabbt och man kan lasta "med råge". En bra metod om man orkar lyfta buntarna alltså.
Det är inga problem att själv fixa en vagga där man lägger veden och buntningen kan man göra med endast ett snöre. Enda nackdelen är att jag är den enda i familjen som orkar lyfta buntarna.
Ska man flytta veden med hjälp av skottkärra eller personbilssläp så går lastning och lossning snabbt och man kan lasta "med råge". En bra metod om man orkar lyfta buntarna alltså.
Samma problem här. Fullt i vedskjulet som rymmer 45m3 och det går åt ca 20-25.Andreas_Hansson skrev:
Ca 5kubik färdig kluvet som inte får plats och ca 10m3 som svärfar inte orkade samla ihop nu när han var klar med timmret efter stormen.
Tur att svärfar har en sådan här som jag kan låna när jag vill.
Snabba ved maskiner är nog kul men har man inget att lyfta blöt större ved är det
inte så lätt att få tempo på ved pruduktionen. Jag och min far och en bekant köpte nydligen en PW klipp som jag tycker funkar bra i förhållande till investeringen.Men som sagt blöta stockar är tunga att få fram till rullbordet så nästa projekt får bli att bygga ett bord som lastbilen kan lägga veden på.Bordet ska vara i samma höjd som klippen. Klippen ska jag ställa i änden på bordet som ska luta lätt mot klippen.
Bordet ska bli 7-8m långt.
Någon som gort något liknande.?
Bordet ska vara byggt av 2"7 i tre rader som skuvas på plintar.
inte så lätt att få tempo på ved pruduktionen. Jag och min far och en bekant köpte nydligen en PW klipp som jag tycker funkar bra i förhållande till investeringen.Men som sagt blöta stockar är tunga att få fram till rullbordet så nästa projekt får bli att bygga ett bord som lastbilen kan lägga veden på.Bordet ska vara i samma höjd som klippen. Klippen ska jag ställa i änden på bordet som ska luta lätt mot klippen.
Det är ett bord till svärfars maskin, lägger av ca 5m åt gången med griplastaren på traktorn.aprilia-tobbe skrev:Snabba ved maskiner är nog kul men har man inget att lyfta blöt större ved är det
Hur är svärfars bord konstruerat? Hur långt är det ?
Jag behöver få plats med ca 7-8 m . Min ved leverantör vill kunna tömma hela sin ved vagn när han levererar.
Jag behöver få plats med ca 7-8 m . Min ved leverantör vill kunna tömma hela sin ved vagn när han levererar.
Kolla in denna sidan 10 tror jag det var.aprilia-tobbe skrev:
http://www.balaagri.se/Broschyrer/Vedhantering.pdf
Nu vet jag ju inte om det är exakt dessa måtten, då han svetsat ihop sitt själv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden