Jag har, som framgår nedan, sol, ved och el.
Någorlunda flexibelt.

Hej
Vad tror ni om Kellfris nya vedklipp, priset är ju bra men hur är den jämfört med tex PW-klippen?

Kellfri

MVH
Lennart

LennartS skrev:
Hej
Vad tror ni om Kellfris nya vedklipp, priset är ju bra men hur är den jämfört med tex PW-klippen?

Kellfri

MVH
Lennart
Jag har ägnat några timmar åt att kolla igenom klippar idag och de är förledande lika i prestanda. Är det någon som har tips (jajavet, har en annan tråd om detta men kan lika gärna fortsätta här.) Är det kinaimporter från samma fabrik allihopa?

Kellfri
Vi är säljare av vedklippar, vedmaskiner, vedklyvar och vedkapar
Mobil vedklyv (Bonnetklippen, förekommer också under namnet Brännhultsklippen Vedprocessor, Vedklipp
Emeco Vedklipp
Torsbyugnen
Vedklipp 18T - 17.995kr : Lövångers Maskin
Kraftiga vedklyvar, vedtransportörer och vedklippar.
vedmaskiner vedklyv vedkap vedtransportör - Per Wikstrand Ab

Det enda som förefaller skilja är motoreffekten vilket i sin tur påverkar i vilken hastighet som kniven kan uppnå. Med en 7,5 hästarsmotor så tjänar man tydligen några sekunder per klippcykel upp och ned.

[Edit: himla skumt, det nya forumet fixar till namn på länkarna, jag har således inte skrivit reklamtexten/länknamnen utan det hände på nåt automatiskt sätt]
//Per

Måste bara lägga upp denna länk, vilken maskin! :-)
jag gillar 12-bitars klyvningen...
Palax Power 100 S

Kellfri har en även kap/klyv för 25.000kr exkl moms dvs. halva priset mot en Japa 300.
Men på kellfrin sitter det el el-såg istf hydrauldriven och det ingår ingen transportör heller.
Hur mycket sämre är en el-såg? Någon som vet.
För priset var ju riktigt bra

Förövrig så måste man kanske bocka bort "Automaticly retrieve titles from external links" när man skriver svar, om man inte vill att länkarna ska ändra namn

Hocke skrev:
Kellfri har en även kap/klyv för 25.000kr exkl moms dvs. halva priset mot en Japa 300.
Men på kellfrin sitter det el el-såg istf hydrauldriven och det ingår ingen transportör heller.
Jag tror att det är kopia på en gammal Kisavedmaskin, vet en som har en Kisa och den fungerar bra som hobby maskin och på den sitter det en Sthil elmotorsåg.

/Peter

Majgårdarna
Hocke skrev:
Jag har kollat på både kellfrin och Japan och köpte en japa 300.
Jag gav ca 46 000 ink moms för den. skulle du få ge 60 000?

Japan har hydrauliskt driven kedja.Inte mycket som kan krångla
El sågen som sitter på kellfrin ser ju lite leksak ut. Hur länge håller en sådan?
På japan har klyven 2 hastigheter.Om du kör tunt eller lätt klyvet går den fort med liten kraft.Och saktare med mer kraft om det går tungt.
Ska man köpa en vedmaskin är ju transport band ett måste. Det blir fullt jäkligt snabbt framför maskinen.

Jag var på en visning på Lantmanna, och då var priset på japa 300; 44.000 + moms = 55.000 kr och det kändes lite vär dyrt, iofs skulle jag få 10% i rabatt om jag beställde då.
Men skulle man få japan för 46' så blir prisskillnaden bara 15' och då blir det ett annat läge. Har även fått nys på demokörd Woodmax Hawk för 47.500 kr inkl moms, och den är väldigt lik Japan fast den går att köra 50 cm ved (i broschyren till Japan står det att den kör max. 45cm! Stämmer det Andreas?)

Majgårdarna
Hocke skrev:
Jag var på en visning på Lantmanna, och då var priset på japa 300; 44.000 + moms = 55.000 kr och det kändes lite vär dyrt, iofs skulle jag få 10% i rabatt om jag beställde då.
Men skulle man få japan för 46' så blir prisskillnaden bara 15' och då blir det ett annat läge. Har även fått nys på demokörd Woodmax Hawk för 47.500 kr inkl moms, och den är väldigt lik Japan fast den går att köra 50 cm ved (i broschyren till Japan står det att den kör max. 45cm! Stämmer det Andreas?)
Jag tror det är exakt lika maskiner. Japp det stämmer med 45cm. Det är dock lätt att kapa lite på stoppet så kan man köra 50cm. Det har dom nog gjort på Woodmaxen.

Andreas_Hansson skrev:
El sågen som sitter på kellfrin ser ju lite leksak ut. Hur länge håller en sådan?
Den elsågen tror jag inte är någon leksak. Det är Stihls största elsåg och den tror jag funkar mycket bra och håller många år.

Martin

Majgårdarna
storahuset skrev:
Den elsågen tror jag inte är någon leksak. Det är Stihls största elsåg och den tror jag funkar mycket bra och håller många år.
Martin
Nåväl
Men den är nog inte lika underhålsfri som hydrauliskt driven kedja

Vi hyrde en PilkeMaster helt suverän maskin.
Gjorde iordning våran årsförbrukning på 1,5dag.
Min åsikt är att det är bättre att hyra, än att köpa sig en egen.
Då tappar man lixom vinsten med ved eldningen.

Nolima AB

/ Josse

Josse74 skrev:
Vi hyrde en PilkeMaster helt suverän maskin.
Gjorde iordning våran årsförbrukning på 1,5dag.
Min åsikt är att det är bättre att hyra, än att köpa sig en egen.
Då tappar man lixom vinsten med ved eldningen.

Nolima AB

/ Josse
Nån som vet var man hyr en i närheten av Orust?

/F

Tar i stort sätt bara stora träd, använder motorsåg, och en bensindriven klyv.
Lyfter inte speciellt mycket, då jag klyver på stället, jag kan fälla klyven. Ett stort träd kan ha många kubik, och jag tycker det går tillräckligt fort, och så slipper jag stora tunga fordon.
En moppe räcker, tar ett halvt ton åt gången. Jag kan välja om jag sågar plank eller ved.

Majgårdarna
I dag fick jag hem ett lastbils lass ved..
Påsken är räddad :)

• ved07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.