Svårt att säga hur stor skillnaden är men nog är den stor.Daytrader skrev:Skillnad då?
När vi ändå är inne på detta med processor och "vanlig" klyv. Ni som varit med en stund vad anser ni är tidsskillnaden per kubik mellan:
- motorsåg och klyv
- Processor typ, klipp eller kap
Givetvis beror allt på, men mellan tummen och pekfingret? När ni väl kapat 50cm längder med motorsågen hur många kubik får ni ihop på en dag eller i timmen med en vanlig "enkel" vedklyv?
Vänl,,,
Du kan ju i princip låta veden falla ner från transport bandet ner i vedboden om du kör med en processor.
Kör du med kap och separat klyv så blir det ju många lyft och moment mer.
Om vi bortser från bandet då, sådan investering hade inte tänkts göras =)
Utan själva momentet med att kapa med motorsåg, klyva. Kontra upp i maskin och kapa-klyva.
Vore intressant att se då jag står i beslutet att investera i motorsåg (ha nytta av) + en faxe klyv (biltema, jula m.m 7tons klyvar för 50cm sågas rejält av forummedlemmarna) för ca: 40-50 kubik per år.
?
Utan själva momentet med att kapa med motorsåg, klyva. Kontra upp i maskin och kapa-klyva.
Vore intressant att se då jag står i beslutet att investera i motorsåg (ha nytta av) + en faxe klyv (biltema, jula m.m 7tons klyvar för 50cm sågas rejält av forummedlemmarna) för ca: 40-50 kubik per år.
?
Att kapa det från 3m längder till 50cm med motorsåg kan inte ta så lång tid om diametern håller sig under 40cm.Andreas_Hansson skrev:
Kapade ca: 8kubik björk på 3h, diametern pendlade mellan 15-40cm.
Däremot tog det en förbannad tid att klyva det med en vanlig klyv, hade ca:15kbm al och asp som redan var kapad som också klyvdes sammtidigt och blandades i när jag travade det.
I år hade jag tid till det..men nästa gång hyr jag en riktigt vedmaskin istället. Har dock så stort vedlager nu att det blir först våren 2009.
/danso
1500 kr/ dygn är en uppgift jag har fått, men jag mins inte vad det var för maskin.
Martin
Martin
Hälje Gård (Närheten av Umeå, Klabböle) hyr ut en Hakki Pilke vedmaskin för 1300:- /dygn eller 1800:- /helg
Hälje Gård
Hälje Gård
Slänger in ett tips på en bra ved kärra 
Orsa Miljö & Fastighetsservice AB Klicka på svetsmek/vedkärra
Orsa Miljö & Fastighetsservice AB Klicka på svetsmek/vedkärra
Det räcker med att hyra den 1 dygn för att hinna med årsveden..Jesca_j skrev:
Hmmm då kostar vedeldningen 1300:-/år för hyra av maskinen + ca 1200:-/år för sotningen (ca 800:-/år för sotning + 800:- vartannat år brandskyddskontroll) vilket gör 2500:-/år sen ska veden fixas oxå..
Japp Ungefär som ett ton pellets2an skrev:
Sota kan man ju göra själv.
Frågor och svar om sotning - www.raddningsverket.se
Ja nästan, Här kostar 1 ton 2000:- nu men det lär nog stiga mer då den största draken på pelletsfronten här i norr (solett/Skellefteåkraft) köpt upp alla fjärrvärmeverk som byggs om till pelletseldning istället för flis idag..Andreas_Hansson skrev:
Blir bara så satans irriterad på att allt verkar bli nästan lika dyrt, Verkar omöjligt för en vanlig svensson att få billigt boende/uppvärmning..
Ibland vete fan om direktel inte ändå är billigast, Låg investering o lång livslängd för allt ska ju räknas in..
Flexibilitet är vad man måste använda sig av om man inte vill gå i andras ledband. Jag har tittat på en del hus där man haft flera öppna spisar med insatser och kakelugnar, ackumulatortankar, stor vedpanna och kanske dessutom en kökspanna. Sedan har man utöver det haft en luftvärmepump och direktverkande el-element.
Att bygga fast sig i en lösning utan alternativ är dyrt i längden.
Att bygga fast sig i en lösning utan alternativ är dyrt i längden.
El priset sticker väl upp snart nu när så många har skaffat värme pump.2an skrev:Ja nästan, Här kostar 1 ton 2000:- nu men det lär nog stiga mer då den största draken på pelletsfronten här i norr (solett/Skellefteåkraft) köpt upp alla fjärrvärmeverk som byggs om till pelletseldning istället för flis idag..
Blir bara så satans irriterad på att allt verkar bli nästan lika dyrt, Verkar omöjligt för en vanlig svensson att få billigt boende/uppvärmning..
Ibland vete fan om direktel inte ändå är billigast, Låg investering o lång livslängd för allt ska ju räknas in..
2008 kommer det delas ut färre utsläpps rätter av Eu. Vi får se vad som händer då..
Sol,Biobränsle "pellets eller ved" och isolering tror jag man ska satsa på i framtiden