12 197 läst ·
38 svar
12k läst
38 svar
Hur lång tid tar det att lava ved? + 7 tips om vedhantering
På konsumentens sida
· 3 625 inlägg
Att elda med ved kan innebära en hel del tidskrävande jobb. Du kan köpa veden huggen, torkad och klar. Men hur lång tid tar det egentligen att hämta veden och flytta den till ditt vedlager där hemma, där du lavar upp den?
Du kan läsa artikeln här: Hur lång tid tar det att lava ved? + 7 tips om vedhantering
Du kan läsa artikeln här: Hur lång tid tar det att lava ved? + 7 tips om vedhantering
Redigerat av moderator:
Har hållit på med ved hela mitt vuxna liv.
Jag har annat att göra än pynta och lava ved.
För det fyller ingen annan funktion än just pynta.
Jag har typ en stor täckt binge, som jag fyller med vedträn, transporterade med en vedtransportör. Ca 20 kbm kastad ved per år.
Detta vid midsommartid efter det att veden sågats och kluvits på plats strax utanför bingen i mars.
Legat i vårsol och vind och torkat. Dragit över presenning vid långvarigt regn.
Oftast blir björkstockarna körda direkt hem till huset med lastbil.
Ett eller två lastbilslass utan släp åt gången.
Inget tidskrävande finlir här.
Minsta möjliga arbetsinsats utan vedprocessor.
Har så mycket annat att pyssla med.
Jag har annat att göra än pynta och lava ved.
För det fyller ingen annan funktion än just pynta.
Jag har typ en stor täckt binge, som jag fyller med vedträn, transporterade med en vedtransportör. Ca 20 kbm kastad ved per år.
Detta vid midsommartid efter det att veden sågats och kluvits på plats strax utanför bingen i mars.
Legat i vårsol och vind och torkat. Dragit över presenning vid långvarigt regn.
Oftast blir björkstockarna körda direkt hem till huset med lastbil.
Ett eller två lastbilslass utan släp åt gången.
Inget tidskrävande finlir här.
Minsta möjliga arbetsinsats utan vedprocessor.
Har så mycket annat att pyssla med.
Redigerat:
Tar du dig en bit längre norrut i Småland och förbi Kronoberg övergår "lava ved" till att "floa ved i en veflo" 😉
När det gäller tid, inte aning tyvärr. Var tar man veden i skogen och körvägar, vad kan man ta sig fram med.
Hur grov är den, sågas och klyvas.
Måste det transporteras mellan sågning, klyv och plats där man "floar veden"?
När det gäller tid, inte aning tyvärr. Var tar man veden i skogen och körvägar, vad kan man ta sig fram med.
Hur grov är den, sågas och klyvas.
Måste det transporteras mellan sågning, klyv och plats där man "floar veden"?
Köper björkved typ 3 eller 4 meters längd. 15 kbm FUB.
Ordnar transport hem.
Sågar veden med ordentlig motorsåg. Givetvis med all personlig skyddsutrustning.
Hydraulisk större vedklyv Faxe.
Ej Biltema liten snigelmaskin. Tar alltför lång tid.
Klyver gärna för hand med en större Fiskars X27 klyvyxa.
En smäll på upp till 20 cm kubbar räcker. Går mycket snabbt och lätt att klyva rå björkved
Grövre ved lyfter jag först upp på en ordentlig huggkubbe.
5 meters vedtransportör.
Ordnar transport hem.
Sågar veden med ordentlig motorsåg. Givetvis med all personlig skyddsutrustning.
Hydraulisk större vedklyv Faxe.
Ej Biltema liten snigelmaskin. Tar alltför lång tid.
Klyver gärna för hand med en större Fiskars X27 klyvyxa.
En smäll på upp till 20 cm kubbar räcker. Går mycket snabbt och lätt att klyva rå björkved
Grövre ved lyfter jag först upp på en ordentlig huggkubbe.
5 meters vedtransportör.
Produkter som diskuteras: "klyvyxa"
Klyvyxa 2000 gram 800 mm Bahco
Stål för vedklyvning
539 kr inkl moms
Läs mer
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Kul artikel. Hur lång tid det tar för mig har jag faktiskt inte någon aning om. Jag tar lite i taget när jag har lust och hinner, men så eldar jag inte heller några jättemängder, kanske 3 kubikmeter om året.
Jag förstår poängen med att lava veden på kärran för att få med sig så mycket som möjligt varje resa, men jag undrar om det inte är bättre att bara lassa på. Troligtvis en extra resa då, men en resa tur och retur verkar ta 40 minuter och men frågan är om det inte går fortare totalt att strunta i att stå och finlira på platsen där veden hämtas. Dessutom minskar risken för överlast.
Jag förstår poängen med att lava veden på kärran för att få med sig så mycket som möjligt varje resa, men jag undrar om det inte är bättre att bara lassa på. Troligtvis en extra resa då, men en resa tur och retur verkar ta 40 minuter och men frågan är om det inte går fortare totalt att strunta i att stå och finlira på platsen där veden hämtas. Dessutom minskar risken för överlast.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Har tillräckligt stor tomt för att vara självförsörjande.
Fäller och drar fram med lastmaskinen, lyfter upp med gafflarna och kvistar och kapar till kubbar.
Lyfter fram vedklyv och IBCkorgar och slänger direkt i korgarna som sen får torka med takplåt ovanpå.
Lyfter vid behov upp IBCkorgarna på bakre altanen och slänger in veden genom en lucka och travar under trappen 3 meter från braskaminen.
Det är det smidigaste jag kan göra med mina förutsättningar och behov.
/W
Har tillräckligt stor tomt för att vara självförsörjande.
Fäller och drar fram med lastmaskinen, lyfter upp med gafflarna och kvistar och kapar till kubbar.
Lyfter fram vedklyv och IBCkorgar och slänger direkt i korgarna som sen får torka med takplåt ovanpå.
Lyfter vid behov upp IBCkorgarna på bakre altanen och slänger in veden genom en lucka och travar under trappen 3 meter från braskaminen.
Det är det smidigaste jag kan göra med mina förutsättningar och behov.
/W
Köpte ca 6.3m3 ved tog ca 30 min att lasta och 45-60 min att lossa och stapla, totalt fyra vändor på två pers.Redaktionen skrev:
Att elda med ved kan innebära en hel del tidskrävande jobb. Du kan köpa veden huggen, torkad och klar. Men hur lång tid tar det egentligen att hämta veden och flytta den till ditt vedlager där hemma, där du lavar upp den?
Du kan läsa artikeln här: Ved - flytta, trava, lava, stapla - hur lång tid tar det?
Fick hemkört 5 kubik tippat på uppfarten i våras. Och det tog mig typ från kl 16-20 att köra den från uppfarten, bak garaget och lava upp. (har stöd på båda sidor så behöver inte mer än att lägga upp det)
Typ 4 timmar.
Köpte 13 kubik av en kompis, det blev ett par släp, lite fler än jag trodde pga att det var för brant backe för att lasta rejält. Lastning av ca 1,5-2 kubik tog 30 minuter ensam. I med det var lagt fint på släpet så föste jag bara över i skottkärran snabbt.
Så lossning och stapla i vedboden tog nog 40-50 minuter per lass.
Just när jag får det hemkört så måste det undan rätt snabbt, hatar när det ligger på framsidan av huset
Typ 4 timmar.
Köpte 13 kubik av en kompis, det blev ett par släp, lite fler än jag trodde pga att det var för brant backe för att lasta rejält. Lastning av ca 1,5-2 kubik tog 30 minuter ensam. I med det var lagt fint på släpet så föste jag bara över i skottkärran snabbt.
Så lossning och stapla i vedboden tog nog 40-50 minuter per lass.
Just när jag får det hemkört så måste det undan rätt snabbt, hatar när det ligger på framsidan av huset
Jag kör kil(ar) alltid på plats när veden blir för grov/tung för att lyfta utan att skada ryggen. Yxa funkar väl knappast (uppriktig fråga, jag har relativt enkel yxa, aldrig testat fiskars), om veden är riktigt grov/vresig (t.ex. 60cm diameter ekved).F fribygg skrev: