danso skrev:
Priserna har stigit här nere i Skåne efter stormarna, samt att det har poppat upp en hel del "vedföretag" som roffar åt sig veden och säljer till hutlösa priser. Tex. 350-380kr stjälpt mått för brasved!!!
Tidigare gav jag 125-150kr för björk och ner emot 100kr för blandad löv i 3m längder. Nu vill vedhandlarna ha minst 165+moms för bjöken i längder och eftersom dom köper veden ifrån bönderna/skogsägarna så tar dom också mer betalt för den ved dom har kvar om dom ens har något över.

/danso
Ja du ser, Även dom som säljer ved ser ju att det går ta mer betalt då andra energislag stiger i pris..

Majgårdarna
Nu har väl dom flesta som köper en ved maskin skog och kan dra maskinen på skogs kontot.

Jag köpte av skogsägaren, som själv avverkat. Känner en gubbe med timmerbil här intill, så han körde och hämtade. Pjätteryd - Traryd är inte så långt.

2an skrev:
Ja du ser, Även dom som säljer ved ser ju att det går ta mer betalt då andra energislag stiger i pris..
Annserad själv ut lite "brasved" som blivit av stumparna på lite för långa stockar i helgen. Pris: 300kr stjälpt mått, folk ringde som galningar. Sålde allt direkt, vilket resulterade i att jag har nästan två årsförbrukningar ved för ca:500kr+arbete utan egen skog ;)

Edit: Och inga småstumpar att kladda med i pannan, bara fina bitar som är 50cm.
/danso

Majgårdarna
Man kanske ska köra Björk veden i 30 cm bitar och sälja den istället för att elda upp den

Andreas_Hansson skrev:
Man kanske ska köra Björk veden i 30 cm bitar och sälja den istället för att elda upp den
Ja, lägger man bitarna i småsäckar om 40 liter och säljer dessa för 70 spänn stycket, så har man råd med vilken elräkning som helst...samtidigt som man ju inte har råd att elda upp veden.
Tur att man tycker det är kul att elda!

Tobbefonsterfixare skrev:
ingen som har testat denna!?
Ekonomiskt sett så skulle denna kunna funka att köpa skälv utan att dela med en massa grannar och dyligt..
Kombinerad vedklyv , vedkap (vedklipp)
Jag har hyrt en sån (lite kraftigare/dyrare maskin) några gånger och kört upp en lastbil (25 m3 mätt på lastbilen) på en dag med en medhjälpare. Han som hyrde ut tog 300 kr/dygn inklusive transportband och reparationer! Med dom priserna så lönar det sig inte att köpa själv...

Går snabbt om det inte är väldigt kvistigt virke då funkar en klyv som klyver längs hela vedbiten bättre.

Tobbefonsterfixare skrev:
ingen som har testat denna!?
Ekonomiskt sett så skulle denna kunna funka att köpa skälv utan att dela med en massa grannar och dyligt..
Kombinerad vedklyv , vedkap (vedklipp)
Jag har en kraftigare model som inte används så mycket längre.
men funkar utmärkt har använts sen -93 100 tals meter ved .
en stor fördel är att den är tyst bara veden som jämrar sej.

Andreas_Hansson skrev:
En sån här yxa kanske räcker :-)
[länk]

KIRVES: Heikki Vipukirves
Den verkar ju helhäftig. Undra hur det är att jobba upp 30 m³ med den. Har du själv provat den? Det gick ju riktigt fort, men det är ganska anstängande att stå och svinga yxan i längden, även om man inte måste ta i för full kraft.

Martin

Majgårdarna
Jag antar att veden dom klyver är blöt och frusen..

Har aldrig sett den live.Verkar inte säljas i Sverige

Men skulle va kul att testa den

Skulle vilja se hur det går med en vresbjörkklabb.

Tänk på att det är ett proffs bakom yxan som träffar exakt rätt varje gång.

Prototypen

storahuset skrev:
Om man skall ha traktor, griplastarvagn, vedmaskin, bord för veden, transportör, och kontainer att få veden i så är det inte så svårt att komma upp i 0,5 miljoner. Men visst kan man låna och få grannarna att hjälpa till så blir det billigare.
Martin
Det var just det jag menade att man INTE behövde ;)

Skillnad då?

När vi ändå är inne på detta med processor och "vanlig" klyv. Ni som varit med en stund vad anser ni är tidsskillnaden per kubik mellan:

- motorsåg och klyv
- Processor typ, klipp eller kap

Givetvis beror allt på, men mellan tummen och pekfingret? När ni väl kapat 50cm längder med motorsågen hur många kubik får ni ihop på en dag eller i timmen med en vanlig "enkel" vedklyv?

Vänl,,,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.