Min maskin har två hastigheter på klyven.När det går lätt så går den fort "svag"och när det går tungt sakta "stark". Ved som man inte behöver klyva kapar man bara.Man aktiverar inte klyven.När det har blivit en bunt så aktiverar man klyven"drar handtaget i botten" och trycker i väg veden till transportbandet.
Åk och prov kör några maskiner så hittar du nog någon favorit
Åk och prov kör några maskiner så hittar du nog någon favorit
Har provkört en Bilke. Den går väldigt fort, det är bara hur fort man hinner mata som begränsar. Nackdelarna är att den klyver bara veden i två delar vilket begränsar hur grovt man kan köra mer än vad maskinen klarar. Utmatningsbandet är kort. Det blir mycket skräp och flisor.
Tack Josse för tippset.
Var det Pilkemaster eller Superpilke 2000 som du använde? Jag håller med om att det är svårt att motivera köp av så dyr maskin för att bara fixa sin egen ved. I så fall får man väll hyra ut den eller börja sälja ved om den investeringen skall bära sig.
Tack också du Matss, bra inlägg från dig som alltid...
Jag funderar på Bilken. Vet du om den klyver även sista biten på en 3 m stock? Eller trillar den bara genom när den far igenom "trumman"?
Om man eldar med panna så tycker jag inte att det är så stor nackdel att den bara klyver i två delar. Eftersom den bara tar 22 cm så blir de två bitarna inte större än att det funkar att elda med dem i panna, (tror jag - har ju ännu inte någon panna).
Martin
Var det Pilkemaster eller Superpilke 2000 som du använde? Jag håller med om att det är svårt att motivera köp av så dyr maskin för att bara fixa sin egen ved. I så fall får man väll hyra ut den eller börja sälja ved om den investeringen skall bära sig.
Tack också du Matss, bra inlägg från dig som alltid...
Jag funderar på Bilken. Vet du om den klyver även sista biten på en 3 m stock? Eller trillar den bara genom när den far igenom "trumman"?
Om man eldar med panna så tycker jag inte att det är så stor nackdel att den bara klyver i två delar. Eftersom den bara tar 22 cm så blir de två bitarna inte större än att det funkar att elda med dem i panna, (tror jag - har ju ännu inte någon panna).
Martin
Jag har haft en del som varit ganska grovt, sånt som sågverken inte vill ha. Då är maskinen meningslös, för det går ändå inte in.
Enda anledningen till att ha sånt virke är att det är ganska billigt, för det är "ingen" som vill hantera det.
Såga från två håll med motorsåg och sen spräcka med slägga/kil, så går det ganska smidigt.
Fast det trädet där sågarna inte räckte igenom förrän sju meter över roten var lite jobbigt... Hjullastaren lyfte i fel ände när vi skulle plocka upp nedersta tremetersbiten, innan vi lyckades få loss rotvältan.
Sen spar man ju ett kort på gymmet också!
Enda anledningen till att ha sånt virke är att det är ganska billigt, för det är "ingen" som vill hantera det.
Såga från två håll med motorsåg och sen spräcka med slägga/kil, så går det ganska smidigt.
Fast det trädet där sågarna inte räckte igenom förrän sju meter över roten var lite jobbigt... Hjullastaren lyfte i fel ände när vi skulle plocka upp nedersta tremetersbiten, innan vi lyckades få loss rotvältan.
Sen spar man ju ett kort på gymmet också!
Jag beundrar dig. Tyvärr så är det många som har börjat med en yxa och kommit på att det är alldeles för mycket arbete och lägger av med ved överhuvudtaget. Så yxan är bra för några få men långt ifrån alla.daniel_168 skrev:
Martin
Jag kommer inte att hugga ved med yxa resten av livet, men förra vintern hade jag stort behov av att "släppa ut lite ånga" så att säga, och då var det bra att avreagera sig på frusen ved. Kapningen tog lite tid, speciellt som jag började med en skog på 3000 m2, en partner 351 inköpt för ett par tusen på Coop och nämnda yxa. En höst, vinter och slutligen vår senare hade jag tio kubik upphuggen ved och hur mycket träd som helst som ligger i ett gigantiskt plockepinn (fick hjälp av en grävare i slutfasen av "pinnplockandet").
Jag kan rekomendera en kurs i motorsågskörning. Kolla in sidan Sakerskog (Välkommen till projektet Säker Skog) då blir det mindre plockepinn kanske.
Martin
Martin