Majgårdarna
Min maskin har två hastigheter på klyven.När det går lätt så går den fort "svag"och när det går tungt sakta "stark". Ved som man inte behöver klyva kapar man bara.Man aktiverar inte klyven.När det har blivit en bunt så aktiverar man klyven"drar handtaget i botten" och trycker i väg veden till transportbandet.

Åk och prov kör några maskiner så hittar du nog någon favorit

Vi gjorde iordning närmare 40 kubik på ca 10h med den här maskin

Nolima AB

Helt suverän att jobba med.

Hyr maskinen en dag eller två så har du veden klar sedan.
Då slipper du den stora "onödiga" utgiften att köpa en maskin som står & skräpar 360 dagar/år.
Bara ett tips.

/ Josse

Har provkört en Bilke. Den går väldigt fort, det är bara hur fort man hinner mata som begränsar. Nackdelarna är att den klyver bara veden i två delar vilket begränsar hur grovt man kan köra mer än vad maskinen klarar. Utmatningsbandet är kort. Det blir mycket skräp och flisor.

Tack Josse för tippset.
Var det Pilkemaster eller Superpilke 2000 som du använde? Jag håller med om att det är svårt att motivera köp av så dyr maskin för att bara fixa sin egen ved. I så fall får man väll hyra ut den eller börja sälja ved om den investeringen skall bära sig.

Tack också du Matss, bra inlägg från dig som alltid... ;)
Jag funderar på Bilken. Vet du om den klyver även sista biten på en 3 m stock? Eller trillar den bara genom när den far igenom "trumman"?
Om man eldar med panna så tycker jag inte att det är så stor nackdel att den bara klyver i två delar. Eftersom den bara tar 22 cm så blir de två bitarna inte större än att det funkar att elda med dem i panna, (tror jag - har ju ännu inte någon panna).

Martin

Jag har haft en del som varit ganska grovt, sånt som sågverken inte vill ha. Då är maskinen meningslös, för det går ändå inte in.
Enda anledningen till att ha sånt virke är att det är ganska billigt, för det är "ingen" som vill hantera det.
Såga från två håll med motorsåg och sen spräcka med slägga/kil, så går det ganska smidigt.
Fast det trädet där sågarna inte räckte igenom förrän sju meter över roten var lite jobbigt... Hjullastaren lyfte i fel ände när vi skulle plocka upp nedersta tremetersbiten, innan vi lyckades få loss rotvältan.

Sen spar man ju ett kort på gymmet också!

apersson850 skrev:
Sen spar man ju ett kort på gymmet också!
Jo, det gör man. Jag har jobbat med ekstock på 60 cm och den är inte helt lätt den heller. Men skam den som ger sig.
Martin

Smokehead skrev:
Här finns en annan variant.

Kombinerad vedklyv , vedkap (vedklipp)
Har du jobbat med den själv? Blir det inte väldigt mycket småflisor från den?

Martin

Gjorde i ordning tio kubik granved med en sån här maskin förra vintern. Det gick bra det med. :)

• vedmaskin.jpg
Min bergvärmepump drog de in med en sån här, den var medelsnabb...

• 56002918-01.jpg
daniel_168 skrev:
Gjorde i ordning tio kubik granved med en sån här maskin förra vintern. Det gick bra det med. :)
Klyvningen gick väl bra gissar jag, men själva kapningen måste ha tagit tid ;-)

daniel_168 skrev:
Jag beundrar dig. Tyvärr så är det många som har börjat med en yxa och kommit på att det är alldeles för mycket arbete och lägger av med ved överhuvudtaget. Så yxan är bra för några få men långt ifrån alla.

Martin

Jag kommer inte att hugga ved med yxa resten av livet, men förra vintern hade jag stort behov av att "släppa ut lite ånga" så att säga, och då var det bra att avreagera sig på frusen ved. Kapningen tog lite tid, speciellt som jag började med en skog på 3000 m2, en partner 351 inköpt för ett par tusen på Coop och nämnda yxa. En höst, vinter och slutligen vår senare hade jag tio kubik upphuggen ved och hur mycket träd som helst som ligger i ett gigantiskt plockepinn (fick hjälp av en grävare i slutfasen av "pinnplockandet").

Kör med en Pilke 2X. Fungerar utmärkt. Producerar ca 10m2 /timme, men då behövs det en skotare för att fylla på bordet och lastväxlarflak att själpa veden i.

• vedliten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.