47 579 läst ·
370 svar
48k läst
370 svar
Vedeldningsförbud
Hahah du är ju för rolig... handikapp... jag har murat med fassan sen jag var 9, rensade tegel långt innan dess, för att inte tala om träarbeten... På den tiden då man använde manuell hyvel. Du vet, efter skolan jobbar man hemma på gården. Barnarbete LOL. Många har det så här på landet faktiskt, fler än du tror
Kanske är fysik en effekt av det livslånga jobbet på gården istället för att kolla på videofilmer eller nåt (vad vet jag)? Karaktärsdanande är det ivarjefall 
Vi har de gamla spis-plattorna till gården och säkert resten också. Utom cement då HAHAHAHAHA (gissa varför
)
Trodde mest du satt inte med specifik information som du kunde dela med dig av

Vi har de gamla spis-plattorna till gården och säkert resten också. Utom cement då HAHAHAHAHA (gissa varför
Trodde mest du satt inte med specifik information som du kunde dela med dig av
Tyvärr inte, då löser du nog murningen och sotaren godkänner ju konstruktionen/installationen så den är säker innan du får börja elda.A aion skrev:Hahah du är ju för rolig... handikapp... jag har murat med fassan sen jag var 9, rensade tegel långt innan dess, för att inte tala om träarbeten... På den tiden då man använde manuell hyvel. Du vet, efter skolan jobbar man hemma på gården. Barnarbete LOL. Många har det så här på landet faktiskt, fler än du trorKanske är fysik en effekt av det livslånga jobbet på gården istället för att kolla på videofilmer eller nåt (vad vet jag)? Karaktärsdanande är det ivarjefall
Vi har de gamla spis-plattorna till gården och säkert resten också. Utom cement då HAHAHAHAHA (gissa varför)
Trodde mest du satt inte med specifik information som du kunde dela med dig av![]()
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
En eldstad med katalysator är givetvis fortfarande helt ok. Vi pratar om gamla Nibe plåtschabrak från 70-talet.F fribygg skrev:Förstå att du kanske har intressen i tillverkning eller försäljning av eldstäder.
Själv hävdar jag att valet av eldstad, bränsle och eldteknik har större betydelse en åldern på eldstaden.
Jag har en gammal gjutjärnskamin, Intrepid II från början av nittiotalet och tycker att dess katalytiska förbränning och effektivitet på 74,8% står sej rätt bra mot dagens eldstäder, dessutom är den hållbar och går att skaffa reservdelar till även i dag så det är knappast energislösande slit och släng.
"Årets kamin" är en designad contura har iofs väsentligt högre verkningsgrad med sina 81%, men det är ju en kamin utan katalytiskrening som inte är gjord för uppvärmning (konstruktion i stålplåt verkar mer avpassad för trivseleldning) betvivlar att ett byte till en sådan vore bättre miljömässigt eller ekonomiskt jämfört med renovering och katalysatorbyte på min snart 30åriga eldstad.
jag har en skyddsplåt över min spishäll så jag kan ställa dit grejer utan att de blir så varma.
Men annars så har det hänt att vi stängt av all elen och bara eldat för både mat och värme..
något som kommer ske igen om priset på el stiger över 2 kr per kWh...
Då blir det inte mycket lyse på..
Förstår inte vitsen med att ha lyse bara för lysets skull..
vissa saker driver jag med elverket istället..
Minst lika smidigt med nedgrävd kabel så verket står på bra avstånd.

Men annars så har det hänt att vi stängt av all elen och bara eldat för både mat och värme..
något som kommer ske igen om priset på el stiger över 2 kr per kWh...
Då blir det inte mycket lyse på..
Förstår inte vitsen med att ha lyse bara för lysets skull..
vissa saker driver jag med elverket istället..
Minst lika smidigt med nedgrävd kabel så verket står på bra avstånd.
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Fast det behöver väl inte nödvändigtvis vara dem som eldar med ved som dör? En vedeldare kan påverka luftkvaliteten i en ganska stor omgivning.Keiller skrev:
Håller med om att sådana påståenden är ganska värdelösa. Dessutom så borde man räkna i förlorade levnadsår eller liknande termer. Det är ganska stor skillnad på om det är 300 stockholmare dör 3 veckor tidigare än förväntat pga en livstid av vedeldning, eller om det är 300 spädbarn som dör.
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg