47 580 läst ·
370 svar
48k läst
370 svar
Vedeldningsförbud
Appendix skrev:
Att säga till en svensk att denne inte kan elda är lika illa som att säga åt en man hur han ska köra bil. Det är ett väldigt känsligt ämne.
Se bara tråden om dumhatten som eldar som fan så att grannarna störs. Hans största problem upplever han att grannarna ringer på. Hur tycker du hans grannar ska agera?
Här har kommunen skickat ut till alla innehavare av eldstäder att det är 2x4 timmar som gäller i planlagt område eller sammanhängande bebyggels. Att man ska prata med grannen först men att de även kommer göra tillsyn vid anmälan och då är det den som får klagomål på sig som får betala.
Saken är den. Vi har en granne med ackumulatortank som eldar ett par kubik varje år i sin vedpanna. Hennes eldande luktar aldrig.
Men sen har vi de som alltid har kraftigt synlig rök från sin skorssten. Och där det inte sällan luktar som av bränt gummi.
Iaf. Den som kan elda rätt känner ju inte grannarna ens av att denne eldar.
Detta med 2 x 4 timmar har hanterats i kanalen RIKS och på swebbtv.
Riks ringer upp den aktuella kommunen som tvingas medge att man får elda betydligt mer mer.
Det är alltså bara snack.
Skulle vilja se den kommun som ger sig på tant Berit som eldar flr mycket i villan när elen kostar 4kr.
Du vet att Riks är högerextrem propaganda va?jannekjuyckken skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ryker ur skorstenen och Stora gula lågor.Norrtull skrev:
Vad menar min herre. Svårt tända utan att det ryker, och svårt elda med annan fär än gula lågor. Missuppfattar jag något.
#
Grunden är såklart som du säger att man kör med torr ved. Jag har två tankar om just det.
1. Ved torkar snabbare än folk tror om man hanterar den rätt. Staplar på tex lastpallar, öppet runt om men plåtskiva på toppen när det regnar eller hela tiden i slutet på torkprocessen.
Sen när det ligger under 25% kan man lasta in det i vedbod om man har en riktig vedbod. Inte flrråd eller källare alltså.
Jag har vedbod med plåttak, tre stängda väggar och baksidan är varannan bröda bara så fritt för luften.
Ved torkar sämre i aug o sept. Typ den kan torka av att ligga i solen men annars går det sakta då. Under resterande 10 månader om året är ved nere under 25 på 8 veckor om man klyvt att hyffsat bra.
Under 20 är veden sen klar att elda.
2. Just nu i energikrisen har det dykt upp många vedsäljare på facebook, blocket m.m. såna med ett kontantkort och någon taskig bild. Deras ved är sällan torr även om dom skriver det. 800kr för kubiksäck hemleverans. Deras kundgrupp kan inte så mycket om ved och är inte så bra eldare. Det är i dessa fall som upplagt för grannfejder pga stinkande sureldning och upptjärade skorstenar som börjar brinna framåt februari.
#
Dom som blivit uppkörda och hem blöt ved får helt enkelt ta tjuren vid hornen. Fixa fram lastpallar. Stapla luftigt, öpnna sidor och plåt på toppen. Om man kan/orkar är det ju bra att klyva en delnen gång till.
Då går det nog elda i januari februari.
Tar man in veden några dagar intid så kommer det få bra. Köp fuktmätare på fultema eller Jula.
Det blir massa jobb man ska slippa nör man betala såna hemska priser. Men när olyckan är framme gäller det att lösa problemet.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Haha, nej!RoTe skrev:
Det är lättsmält och granskande samhällsinfo typ. SD ligger delvis bakom kanalen. Men jättebra nyheter o samhällsinfo.
Samma sak med swebbtv. Bra samhällsinfo.
Ta det för vad det så är det bra media.
Men visst är det mycket samhällskritik.
Dock är båda kanalerna stenhårt på den enskilda människans sida....och tydligt positionerade FÖR VEDELDARE.
Det finns inte en möjlighet att du kan torka ved ute nu. Det händer bara inte.jannekjuyckken skrev:
Ryker ur skorstenen och Stora gula lågor.
Vad menar min herre. Svårt tända utan att det ryker, och svårt elda med annan fär än gula lågor. Missuppfattar jag något.
#
Grunden är såklart som du säger att man kör med torr ved. Jag har två tankar om just det.
1. Ved torkar snabbare än folk tror om man hanterar den rätt. Staplar på tex lastpallar, öppet runt om men plåtskiva på toppen när det regnar eller hela tiden i slutet på torkprocessen.
Sen när det ligger under 25% kan man lasta in det i vedbod om man har en riktig vedbod. Inte flrråd eller källare alltså.
Jag har vedbod med plåttak, tre stängda väggar och baksidan är varannan bröda bara så fritt för luften.
Ved torkar sämre i aug o sept. Typ den kan torka av att ligga i solen men annars går det sakta då. Under resterande 10 månader om året är ved nere under 25 på 8 veckor om man klyvt att hyffsat bra.
Under 20 är veden sen klar att elda.
2. Just nu i energikrisen har det dykt upp många vedsäljare på facebook, blocket m.m. såna med ett kontantkort och någon taskig bild. Deras ved är sällan torr även om dom skriver det. 800kr för kubiksäck hemleverans. Deras kundgrupp kan inte så mycket om ved och är inte så bra eldare. Det är i dessa fall som upplagt för grannfejder pga stinkande sureldning och upptjärade skorstenar som börjar brinna framåt februari.
#
Dom som blivit uppkörda och hem blöt ved får helt enkelt ta tjuren vid hornen. Fixa fram lastpallar. Stapla luftigt, öpnna sidor och plåt på toppen. Om man kan/orkar är det ju bra att klyva en delnen gång till.
Då går det nog elda i januari februari.
Tar man in veden några dagar intid så kommer det få bra. Köp fuktmätare på fultema eller Jula.
Det blir massa jobb man ska slippa nör man betala såna hemska priser. Men när olyckan är framme gäller det att lösa problemet.
Jag klöv upp 1 kubik extra för 6 veckor sedan. Legat luftigt under snetak av plåt.D Daniel 109 skrev:
23-25 % fukt igår kväll
Ibland måste man våga ompröva de gamla "sanningarna".
Men visst häller man det i en stor jävla hög på gräsmattan utan regnskydd lär det inte torka.
Jag har varken minusgrader eller torra vägar. Det är rent ut sagt blött överallt ute.