F fribygg skrev:
Det är kanske ännu miljövänligare att frysa?

Jag är inte beredd att prova själv men har ju inget emot om någon annan avstår värme, familjebildning och ett modernt bekvämt liv i miljöns namn.
Det intressanta är att många inte verkar förstå att yngla av sig endast kommer att leda till ett garanterat och ordagrant helvete för sin avkomma. Dessutom vill många att alla andra skall avstå sina önskemål men att de själva inte är beredda att göra uppoffringar.
 
Att värma sitt hus med lokalproducerat, fossilfritt biobränsle (ved på bonnasvenska) är väl en väldigt god gärning för klimatet? Knappast en uppoffring heller!

(Vad gäller barn har jag läst vad som står i Gamla Testamentet i Bibeln i första hand :rofl:. De hjälper gärna till med veden också!)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att värma sitt hus med lokalproducerat, fossilfritt biobränsle (ved på bonnasvenska) är väl en väldigt god gärning för klimatet? Knappast en uppoffring heller!

(Vad gäller barn har jag läst vad som står i Gamla Testamentet i Bibeln i första hand :rofl:. De hjälper gärna till med veden också!)
Då är det hög tid att uppdatera dig ;)
 
Jag är ganska uppdaterad, biobränsle och det där, och jag ägnar mig aldrig åt transatlantiska flygningar heller. Har aldrig ens suttit i ett flygplan!
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag är ganska uppdaterad, biobränsle och det där, och jag ägnar mig aldrig åt transatlantiska flygningar heller. Har aldrig ens suttit i ett flygplan!
Det är ju superbra, men om du hämtar info rörande barn från skapelseberättelsen så behövs det uppdatering där :)
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att värma sitt hus med lokalproducerat, fossilfritt biobränsle (ved på bonnasvenska) är väl en väldigt god gärning för klimatet? Knappast en uppoffring heller!

(Vad gäller barn har jag läst vad som står i Gamla Testamentet i Bibeln i första hand :rofl:. De hjälper gärna till med veden också!)
För klimatet, handelsbalansen och för skogen är det ju jättebra, men har du inte dåligt samvete att du inte bidrar med energiskatter och liknande till statskassan?
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har aldrig ens suttit i ett flygplan!
Det finns lämpliga plan på Fenomenmagasinet och Flygvapenmuseum i Linköping, de skapar inga nämnvärda utsläpp och Fenomenmagasinet rekommenderar jag om man har vägarna förbi
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det förändrar dock inte den initiala frågeställningen varför de riktiga bovarna inte kläms åt.
Flera av de största bovarna är raffinaderier. Utan dem blir det ändå ingen fossilbilskörning.
En annan stor grupp är kraftvärmeverken. Det miljövänliga alternativet till vedeldning.
Cementa är ju redan åtklämda. Och några träkåkar blir det ju inte heller utan skogsavverkning. Så vette f-n vad man skall bygga framtidens hus av.
Sen har vi ju stålindustrin, men de skall ju gå över till el har man hört.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är ju superbra, men om du hämtar info rörande barn från skapelseberättelsen så behövs det uppdatering där :)
Tänkte mera på den där om "föröka er och uppfyll jorden", då får en bläddra lite efter skapelseberättelsen, det är längre fram. Dock finns många intressanta infallsvinklar i skapelseberättelsen vad gäller synen på jorden och de som finns här på vårt gemensamma klot. (Inget om vedeldning, däremot.)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
den här tråden är ju kanon - jösses vad jag har flinat här vid datorn. :D

Om man nu ska snacka om vedeldning och utsläpp, så vill jag bara klargöra att det är en dj-la skillnad mellan att elda fel (=mycket rökbildning) i en gammal vedkamin som i princip eldar för kråkorna och att elda ordentligt (effektivt) i en modern, dubbel/trippel-brännande (eller liknande) vedkamin med konvektion. Röken märks inte på tomten av den senare (inte heller från kakelugnar, tullikivi etc)

Om alla eldade RÄTT, så skulle utsläppen från svenskarnas minimala vedeldning minska - detta mest till gagn för dem själva i sin direkta närmiljö (10 meter kring huset). Vårt eldande påverkar ingenting globalt alls.

Och de idioter som "myseldar" i städerna med våt ved/pyreldning och annat som bildar tjock rök, dvs folk som inte eldar tillräckligt ofta/mycket för att fatta vad de gör - de borde skickas på youtube-kurs HAHAHAH
(såhär var det när jag bodde i Köpenhamn vintern 2004 under de kallaste dagarna, men resten av vintern var det ok, dvs de som eldade varje dag visste vad de sysslade med)

just sayin'

uppgradera pannan/kaminen/spisen
elda rätt;)(y)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A aion skrev:
den här tråden är ju kanon - jösses vad jag har flinat här vid datorn. :D

Om man nu ska snacka om vedeldning och utsläpp, så vill jag bara klargöra att det är en dj-la skillnad mellan att elda fel (=mycket rökbildning) i en gammal vedkamin som i princip eldar för kråkorna och att elda ordentligt (effektivt) i en modern, dubbel/trippel-brännande (eller liknande) vedkamin med konvektion. Röken märks inte på tomten av den senare (inte heller från kakelugnar, tullikivi etc)


uppgradera pannan/kaminen/spisen
elda rätt;)(y)
Förstå att du kanske har intressen i tillverkning eller försäljning av eldstäder.

Själv hävdar jag att valet av eldstad, bränsle och eldteknik har större betydelse en åldern på eldstaden.
Jag har en gammal gjutjärnskamin, Intrepid II från början av nittiotalet och tycker att dess katalytiska förbränning och effektivitet på 74,8% står sej rätt bra mot dagens eldstäder, dessutom är den hållbar och går att skaffa reservdelar till även i dag så det är knappast energislösande slit och släng.

"Årets kamin" är en designad contura har iofs väsentligt högre verkningsgrad med sina 81%, men det är ju en kamin utan katalytiskrening som inte är gjord för uppvärmning (konstruktion i stålplåt verkar mer avpassad för trivseleldning) betvivlar att ett byte till en sådan vore bättre miljömässigt eller ekonomiskt jämfört med renovering och katalysatorbyte på min snart 30åriga eldstad.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Förstå att du kanske har intressen i tillverkning eller försäljning av eldstäder.
Nääää, jag är fysiker ;) och eldar själv. Och talar om för mina vänner att de behöver se över sina spisar/eldstäder och framförallt elda _rätt_. Gillar inte att komma upp på deras uppfart och så stinker det från röken... inte klokt ju LOL.

Med "äldre" menar jag sådana där spisar som var i vårt hus från 1840, där spisen själv var från ca 1930-60 och eldade i princip rakt ut. Ingen verkar ha använt den efter 1970... Visserligen i gjutjärn, men ändå. Den vi har investerat i nu gör det så otroligt mycket varmare med mindre antal vedklabbar och under längre tid. Den cirkulerar runt luften i kaminen. Blir mycket lite aska och ingen doft ute heller. Och det är vår primära värmekälla i 3 rum.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en plåtkamin, eller en glas-insats (om jag inte hade räknat på det först och kommit på ett sätt att mura omkring den så att jag kan ta upp värmen). Helst vill jag ha Tullikivis största klassiska modell som man kan laga en gryta mat i också - men vem tusan har råd med det... :rolleyes:

Årets modell hit eller dit. Smäck om du frågar mig. Brorsan bara garvar åt dem. Jag förutsatte i min kommentar att vi talar om _riktiga_ eldstäder, inte "sånt som är snyggt att se på HAHAHA.... Om en kakelugnsmakare var billigre, skulle jag ha en i varje rum som har skorsten ;)

blev bara lite trött på allt snack om utsläpp, eftersom jag upplever att det är själva eldningen som ställer till det ibland, och inte det faktum at svenskarna eldar. Så stå på er allihopa - och elda på! :)(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A aion skrev:
Nääää, jag är fysiker ;) och eldar själv. Och talar om för mina vänner att de behöver se över sina spisar/eldstäder och framförallt elda _rätt_. Gillar inte att komma upp på deras uppfart och så stinker det från röken... inte klokt ju LOL.

Med "äldre" menar jag sådana där spisar som var i vårt hus från 1840, där spisen själv var från ca 1930-60 och eldade i princip rakt ut. Ingen verkar ha använt den efter 1970... Visserligen i gjutjärn, men ändå. Den vi har investerat i nu gör det så otroligt mycket varmare med mindre antal vedklabbar och under längre tid. Den cirkulerar runt luften i kaminen. Blir mycket lite aska och ingen doft ute heller. Och det är vår primära värmekälla i 3 rum.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en plåtkamin, eller en glas-insats (om jag inte hade räknat på det först och kommit på ett sätt att mura omkring den så att jag kan ta upp värmen). Helst vill jag ha Tullikivis största klassiska modell som man kan laga en gryta mat i också - men vem tusan har råd med det... :rolleyes:

Årets modell hit eller dit. Smäck om du frågar mig. Brorsan bara garvar åt dem. Jag förutsatte i min kommentar att vi talar om _riktiga_ eldstäder, inte "sånt som är snyggt att se på HAHAHA.... Om en kakelugnsmakare var billigre, skulle jag ha en i varje rum som har skorsten ;)

blev bara lite trött på allt snack om utsläpp, eftersom jag upplever att det är själva eldningen som ställer till det ibland, och inte det faktum at svenskarna eldar. Så stå på er allihopa - och elda på! :)(y)
Jag uppfattar det som okunskap, ointresse och lathet som gör att det hos vissa står stickande rök ur skorstenen, är eldarn dålig hjälper det knappt med en bra eldstad.
Är eldaren intresserad, veden torr och för ändamålet och eldstaden lämplig kan man elda bra även om man har en enkel rörspis med enkla luckor och 150år gammalt tegel, visst vore det gott med 2 ton finsk täljsten, eller ett ton kakelungsmakaruppsatt kakelugn, men en fattigmanskakelugn kan man mura själv och det går att nå god förbränning och fin effektivitet i en sådan utan att man behöver vara yrkesman, känner man bara till Cronstedts princip med fem kanaler från 1700talet går det att mura själv med tegel och lera från den egna tomten eller åtminstone socknen om man bor på fastighet utan lera.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
Ja du har rätt, det sitter i skallen det där med eldandet, och det var så jag menade från början. (y)

F fribygg skrev:
...en fattigmanskakelugn kan man mura själv och det går att nå god förbränning och fin effektivitet i en sådan utan att man behöver vara yrkesman, känner man bara till Cronstedts princip med fem kanaler från 1700talet går det att mura själv med tegel och lera från den egna tomten eller åtminstone socknen om man bor på fastighet utan lera.
Har du en ritning/skiss på en sådan? Eller en länk till bra information?
Jag har ett upplag av eldfast tegel (lång historia), och kan mura, så kanske kan jag fixa det här om det inte är alltför komplicerat. Har dock aldrig murat för eldstad tidigare och har rätt stor respekt för eld och att det kan gå snett - vill ju inte elda upp mitt hus , eller att någon riskerar att göra det i framtiden :crysmile:
 
A aion skrev:
Ja du har rätt, det sitter i skallen det där med eldandet, och det var så jag menade från början. (y)



Har du en ritning/skiss på en sådan? Eller en länk till bra information?
Jag har ett upplag av eldfast tegel (lång historia), och kan mura, så kanske kan jag fixa det här om det inte är alltför komplicerat. Har dock aldrig murat för eldstad tidigare och har rätt stor respekt för eld och att det kan gå snett - vill ju inte elda upp mitt hus , eller att någon riskerar att göra det i framtiden :crysmile:
Google är din vän, jag hävdar efter vad jag sett och läst att det ska vara vanligt mur tegel och kan nog fixa både luckor, spjäll begagnat och lera att mura med.

Är du noggrann och läser på kan du nog mura själv trots dit 'handikapp' som akademiker, jag hävdar med bestämdhet att en klar majoritet av alla kakelugnar och rörspisar som finns i riket är murade av folk med max 7år i folkskolan. Är du osäker lejer du en hantverkare med förbehållet att du ska vara med och hantlanga. Då får du lära under arbetet och kan förhoppningsvis minska antalet inköpta timmar oxå.
 
  • Haha
aion
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.