Jag leker med tanken på att bygga en liten vedeldad bastu på villatomten. Villatomten i det här fallet ligger i ett vanligt villaområde.

Jag tänker mig en liten bastu som går relativt fort att värma upp. Säg 4-5kvadrat invändigt.

Vilka formella regler gäller för detta?
Jag antar att själva byggnaden går som friggebod. Dvs det behövs varken byggov eller bygganmälan för den så länge jag inte installerar det vedeldade aggregatet. Så i princip borde jag först kunna bygga själva bastun(friggeboden). Sedan göra en bygganmälan avseende installation av det vedeldade aggregatet? Eller?

Hur nära annan byggnad ,tex bostadshuset, får en sådan här bastu stå. Hur hög måste skorstenen vara?

Har grannar något att säga till om när det gäller en sådan här eldstad? De kan ju rent teoretiskt störas av röklukt osv.

Bump i förhoppning.

Det är korrekt vad gäller tillstånden ja.

Vad gäller höjden ska den minst sticka upp en meter över takgenomföringen. Sen gäller lite olika regler i förhållande till nocken beroende på taktyp.

Grannen har inga andra rättigheter rent byggmässigt än för andra friggebodar (alltså veto inom 4,5 meter om du inte har bygglov) men däremot kan det finnas kommunala miljöregler som begränsar eldning. Dessa kan grannen i så fall åberopa om du bastar ofta.

Hur nära en annan byggnad får en friggebod stå. Med och utan eldstad? Om man har ett 7 meter högt hus på tomten. Kan det påverka kravet på skorstenshöjd på bastuns eldstad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.