1 270 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Ventilation i vedeldad bastu
Hej
Jag har en fristående vedeldad bastu med ett basturum och ett sovrum bredvid.
Jag har en tillufts ventil lågt nära kaminen, frågan är då var frånluften ska vara?
Jag tänker att det egentligen inte är så stort behov under själva bastandet eftersom jag har en tilluft och kaminen drar ur en del luft och folk (mest barnen) gå och kommer konstant.
Då kanske det är bäst att sätta en högt i sovrummet som ventilerar under året när jag inte bastar tänker jag.
Jag har kollat runt en del men får många olika svar 😊
Jag har en fristående vedeldad bastu med ett basturum och ett sovrum bredvid.
Jag har en tillufts ventil lågt nära kaminen, frågan är då var frånluften ska vara?
Jag tänker att det egentligen inte är så stort behov under själva bastandet eftersom jag har en tilluft och kaminen drar ur en del luft och folk (mest barnen) gå och kommer konstant.
Då kanske det är bäst att sätta en högt i sovrummet som ventilerar under året när jag inte bastar tänker jag.
Jag har kollat runt en del men får många olika svar 😊
Ett gästsovrum med så låg användning tycker jag att du kan ventilera med korsdrag vid behov, om rummet upplevs instängt efter att man sovit där en natt kan man överväga att sova med öppet fönster, pilla bort tätningslist i ovankant på fönstret, montera spalt ventil i fönstret eller sätta en friskluftsventil genom yttervägg.M Mattsan33 skrev:
Upplever du några problem med luften i bastun?
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden