Det här blir min första post här på Byggahus forumet. Jag har kikat runt en del här innan jag registrerade mig.

Tanken är att bygga förrum och bastu i vårt gamla uthus i stugan. Jag bifogade en pdf med första utkast på skisser på bastun. Placeringen av dörr/aggregat och lavar är inte bestämd ännu. Budget för det här bygget är så liten som möjligt så alla tips och råd som håller budget liten är jag mycket tacksam för! :)

Byggnade är från 30-40 talet och har sticktak med pannplåt lagt utanpå och kan egentligen bäst beskrivas som ett dubbelgarage (4,70x6,10)
Halva byggnaden är isolerad men inte uppvärmd och den delen kommer att vara orörd. Den andra halvan är tanken att bygga bastun i. Så ca 2.35x6.10 finns att nyttja till förrum och bastu. Jag hade tänkt behålla "garageporten" som är två gamla trädörrar. Och lämna ett utrymme före förrummet för vet och diverse redskap. Bastun är tänkt för 2-6 personer.

Väggarna:
Mot ytterväggarna hade jag tänkt regla på 45x45, sen board och ytterligare reglar 45x45, och slutligen fästa innerpanelen. Dubbla luftspalter och granpanel på insidan. Innerväggen (mellanväggen) som är isolerad hade jag tänkt sätta 45 reglar och sen granpanel.
Låter detta vettigt?

Golvet:
Byggnaden står på en gjuten kantbalk och i den delen som bastun ska byggas är det "jordgolv". Marken består av sand, sand och sand. Här hade jag tänkt att gräva ur ca 30-40 cm och göra en stenkista med 070 grus. Eventuellt ett dräneringsrör i botten som går ut ur byggnaden. Bastunaggregatet hade jag tänkt gjuta en kvadratisk platta åt som man "lägger" på gruset och sen ställer aggregatet på.
Sen en trätrall i gran eller asp på golvet. Användningen av bastun är natuligtvis att njuta av bastun men också för att tvätta sig med vatten värmt i bastun.

Taket
Taket är jag osäker på. Men samma som ytterväggarna kanske men med större avstånd till yttertaket.

Sen en liten mer detaljfundering. Vilka lösningar använder ni bastu och ingen ström för belysning?

Bastun är tänkt att användas året om. Vinter som sommar (stugan står i inlandet i Norrbotten).

d^_^bq(;^;)p

Luftspallt på 45 mm känns lite onödigt mycket.

Tänk igenom bredden på 2 meter. Lavarna bör ju va c:a 500-600 mm djupa och sedan ett avstånd till kaminen.

Har själv ingen el / belysning i min friståenda bastu.
Ska lösa det genom dels skenet från kaminen och sedan hänga ett par fotogenlycktor på var sin sida om fönstret, givetvis på utsidan.

Få se om jag kan förklara hur vi hade lavarna, utan bild. Vi hade dessutom ett elaggregat men för lavarna fungerar det lika.

Vi hade kraftiga "tvärslåar" att lägga bastulavarna lösa på, de övre gick bara så långt ut som laven var djup och de undre var dubbelt så djupa. Då kan du skjuta in den undre under den övre och på så sätt få mera plats i bastun eller du kan lägga båda bredvid varandra på den låga nivån (ungarna älskade det)
Hoppas det blev begripligt

Redigerat:
HawkEye: Du har rätt, det blir för trångt att ha lavarna den där vägen. Då blir det att sätta lavarna mot ytterväggen och istället ha bastuaggregatet i bredd med dörren på skiljeväggen. Det kanske är att föredra med tanke på drag från dörren också?

morsan: Det var ett bra tips! För eftersom vi ska tvätta oss i bastun så kommer det att behövas lite plats att röra sig på i slutet av bastusessionen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.