Fadai
Ja, då får jag väl återgå till mitt vanliga mantra. KÖP ALDRIG HUS UTAN ATT TA IN BESIKTNINGSPROFFS! Och ha alltid besiktningsklausul i kontraktet. Att inte ta den kostnaden är bara dumsnålt.

• Gilla
Hammarfall och 7 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Ni kan knappast höga köpet baserat på ett fel som ni hade kunnat upptäcka vid er besiktning. När köpekontraktet upprättas åtar ni er att köpa huset. Om ni inte fullföljer så har säljaren rätt att få skadestånd . Det baseras på de kostnader som säljaren har för en ny försäljning och om säljaren eventuellt får en lägre köpeskilling. Detta kan bli dyrt för er del, så var försiktig för att välja denna väg
Försäljningen har skett privat mellan mig och säljare. Inga andra budgivare har varit inblandade utan det är jag och säljare som kommit överens om ett pris. Vid försäljning var det min idé att skriva kontrakt via mäklare och därför anlitade vi mäklare för skrivuppdrag. Känns som att ett rimligt skadestånd bör vara handpenningen eller liknande? Eller tror du att säljaren kan kräva betydligt mer om vi drar oss ut?

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Ja, då får jag väl återgå till mitt vanliga mantra. KÖP ALDRIG HUS UTAN ATT TA IN BESIKTNINGSPROFFS! Och ha alltid besiktningsklausul i kontraktet. Att inte ta den kostnaden är bara dumsnålt.
Jag sa åt mäklaren på telefonen att vi specifikt ville ha en besiktningsklausul.. dum och förvirrad som man är så reflekterade jag aldrig över att det inte fanns med när vi väl satt där med papperna. Kom på det långt efteråt.. Ibland får man lära sig den hårda vägen, och detta blir nog en sådan gång!

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
The sky is the limit.

Att häva ett avtal utan giltigt skäl kan bli obegränsat dyrt. Säljaren har rätt att gå helt skadeslös. Det innebär att du kan bli skyldig att betala, dels alla kostnader som säljaren får tills huset är sålt igen. Kapitalkostnader, driftskostnader, mäklararvode för nästa försäljning, och dessutom mellanskillnaden, om säljaren senare säljer till lägre pris.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
The sky is the limit.

Att häva ett avtal utan giltigt skäl kan bli obegränsat dyrt. Säljaren har rätt att gå helt skadeslös. Det innebär att du kan bli skyldig att betala, dels alla kostnader som säljaren får tills huset är sålt igen. Kapitalkostnader, driftskostnader, mäklararvode för nästa försäljning, och dessutom mellanskillnaden, om säljaren senare säljer till lägre pris.
Då är det billigare att köpa det och bränna ner skiten :crysmile: Det positiva i det hela är att huset bara köps för några hundra tusen

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P jackohl skrev:
Försäljningen har skett privat mellan mig och säljare. Inga andra budgivare har varit inblandade utan det är jag och säljare som kommit överens om ett pris. Vid försäljning var det min idé att skriva kontrakt via mäklare och därför anlitade vi mäklare för skrivuppdrag. Känns som att ett rimligt skadestånd bör vara handpenningen eller liknande? Eller tror du att säljaren kan kräva betydligt mer om vi drar oss ut?
Det bör finnas en para i ert kontrakt som kallas kontraktsbrott eller något liknande. Normalt står där i princip det som gäller vilket som för ersättning enligt lagstiftning. Om du som köpare inte fullföljer köpet får du betala säljarens extra omkostnader för en ny försäljning samt dessutom betala eventuell mellanskillnad om den nya försäljningen ger ett lägre belopp. Ersättningen tas i första hand från handpenning, men det är inte säkert att denna räcker om ersättningen blir hög. Om du ens funderar på att avstå köpet bör du söka juridiskt stöd, detta kan bli dyrt för dig, och då är det viktigt att veta vad som gäller.

• Gilla
andost
  • Laddar…
Som sagt, det kan bli väldigt dyrt att bryta ett kontrakt. Men i praktiken kan det vara rätt svårt för en part att få ersättning. Det handlar om vilka kostnader som kan bevisas.

Så länge det gäller handpenningen, så ligger bevisbördan på köparen. Om köparen anser att säljarens kostnader är lägre än handpenningen, så måste köparen bevisa att kostnaderna är så låga, om det skall gå att få tillbaka en del av handpenningen.

Om säljaren vill ha mer i ersättning än handpenningen, så måste säljaren bevisa att kostnaderna var högre. Och där faller ofta det högre anspråken. Om säljaren säljer igen för ex. 200 000 mindre än den avbrutna affären, så kan det vara svårt att bevisa att det inte gick att få bättre betalt osv.

Säljaren har troligen en försäkring på huset. Anmäl skadan dit.

• Gilla
Ammmi
  • Laddar…
Nu tänker jag fritt. Säljaren var inte på plats på angivet datum för att sälja huset. Vad händer om du hävdar att säljaren brutit kontraktet. Och du därför vägrar fullfölja köpet?

• Gilla
Christer Bill och 2 till
  • Laddar…
L lassaserik skrev:
Nu tänker jag fritt. Säljaren var inte på plats på angivet datum för att sälja huset. Vad händer om du hävdar att säljaren brutit kontraktet. Och du därför vägrar fullfölja köpet?
Kan vara värt att kolla med jurist, om du nu vill hoppa av affären. Säljaren har tydligen gjort sig skyldig till avtalsbrott. Men om det tillräckligt allvarligt för att motivera en hävning ör inte säkert.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ni har ej köpt huset innan köpekontraktet är skrivet, kontakta säljaren och mäklaren och förklara läget med skadan.
Säljaren äger huset så säljaren måste agera vad hen vill göra med vattenskadan.

• Gilla
Christer Bill och 3 till
  • Laddar…
Frågeformuläret som du beskriver är något som inte alla mäklare använder. Det är inget juridiskt bindande. Det är köparen som enlogt jordabalken har undersökningsplikt. Det ni kan försöka göra är att få skadan på säljarens försäkring. Har ni inte skrivit på några slutliga papper så är huset fortfarande inte ert. Vet att vissa har klausul att man kan hoppa av köpet innan sista pappren är påskrivna. Men man får då inte tillbaka handpenningen. Bör stå i de papper ni skrivit på tidigare.

T twoody skrev:
Ni har ej köpt huset innan köpekontraktet är skrivet, kontakta säljaren och mäklaren och förklara läget med skadan.
Säljaren äger huset så säljaren måste agera vad hen vill göra med vattenskadan.
Enligt första inlägget har köpekontrakt skrivits

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Och jag till mitt: det är ingen mening med att betala för en besiktningsman om man köper ett gammalt hus! Det gjorde vi, dumt nog, kostade oss massor av pengar och han missade totalt upprutten trossbotten i hela huset. Men han hade noterat det som riskkonstruktion, så han hade ryggen fri så klart.
Men det hade varit roligt att veta om en sån hade hittat ts' vattenskada, med de förutsättningar som ts beskriver!

• Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
1. Innan skriftligt köpekontrakt signerats har ej köpet fullföljts.
2. Kravet enl. punkt ett är helt unikt för fastigheter. Gäller ej för något annat köpeavtal för ex. lös egendom. enl. Jordabalken 4:1 ,
3. Handpenningen ligger risigt till, den kan ni få bråka om.
4. Begär jämkning av köpeskillingen enligt Jordabalken 4:2
5.Skriv inte på ytterligare papper
6. Betala inte in pengar
7. Skaffa en jurist, kanske går på ert rättsskydd i hemförsäkringen
Förhandlingstips:
-"Låg ljudnivå" , Vi är naturligtvis bekymrade över vad vi funnit. Hur tycker du att vi skall lösa detta?
Vi tycker fortfarande att det är ett trevligt hus men vill naturligtvis inte stå skadan för detta fel.
Om alla är smidiga här och "samarbetar" tror jag att det går bra. Jag tror dock inte att det finns som andra skrivit, något att hämta från säljarens försäkringsbolag. Dock kan det vara värt ett försök.
Skaffa en jurist ;)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.