K Kirre2 skrev:
Och jag till mitt: det är ingen mening med att betala för en besiktningsman om man köper ett gammalt hus! Det gjorde vi, dumt nog, kostade oss massor av pengar och han missade totalt upprutten trossbotten i hela huset. Men han hade noterat det som riskkonstruktion, så han hade ryggen fri så klart.
Men det hade varit roligt att veta om en sån hade hittat ts' vattenskada, med de förutsättningar som ts beskriver!
En besiktningsman hade troligtvis inte hittat skadan då de kräver att alla rum/golvbrunnar m.m. är lätt åtkomliga vid besiktning. En besiktningsman hade alltså bara skrivit "Ej besiktningsbart" i protokollet och gått vidare till nästa rum.
Jag har anlitat besiktningsman en gång vid husköp samt varit med på ett par olika överlåtelsebesiktningar och ingen har direkt ingett nått stort förtroende.

Då min far skulle sälja sitt hus besiktigades det (varudeklarerat) och den besiktningsmannen gjorde faktiskt ett gott intryck. Han hade med sig en praktikant i tidiga 20årsåldern också som gått bredvid honom i en vecka. När vi sedan sålde vårt hus en månad senare så ville säljaren såklart besiktiga kåken innan och gissa vem som dyker upp, praktikanten. Fast ensam den här gången. Så på en månad anser Anticimex att man lärt sig tillräckligt för att utföra överlåtelsebesiktningar på egen hand.
Då det fanns lite påväxt på vinden ville köparna gärna veta vad det innebar och hur man åtgärdade detta och p.g.a. sin oerfarenhet hade praktikanten inga som helst svar att komma med. Det tog dessutom nästan 3 veckor för köparna att få protokollet.

• Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
P jackohl skrev:
Hej!

Vi har skrivit köpekontrakt (att vi ska köpa huset + att vi har betalt handpenning och delat på mäklarkostnad) via mäklare för köpet av ett hus från år 1901.
Vi har själva varit förbi vid några tillfällen och själva besiktat huset utan besiktningsman.

Igår skulle vi ha våran tillträdesdag, men pga problem hos säljaren kunde dom inte delta och själva slutgiltiga papperna skrevs inte under och köpet slutfördes inte.

Vi fick iallafall åka till huset för att mäta och kika runt lite extra igår. Då upptäcker vi att det är en väldigt stor och gammal vattenskada i tvättstugan. Vi bar ut torktumlaren och flyttade tvättmaskinen, vilket inte varit möjligt medan säljaren hade fulla rummet med grejer.

Bakom tvättmaskinen finns en gjutjärnsgolvbrunn som var helt fylld med skit.. glas, mynt, rost, glaskulor, olja.. 100% stopp och ser så ut att ha varit under många år. Vi lyfte på mattan runt golvbrunnen och ser då att det i stort sett inte finns något kvar där annat än lite ruttet trä, sen är det bara tomrum och en pöl med vatten ca 4cm djup. Allt är ruttet sedan länge och golvbrunnen helt ut funktion då den inte rensats.

Jag rensar golvbrunnen helt men det är ändå stopp någonstans längre ner i röret. När man spolar i två kranar i huset eller i tvättmaskinen så rinner ALLT vatten ner i golvet runt golvbrunnen och ner på backen.

Vattenskadan är väldigt omfattande och har sannolikt spridit sig till badrummet som är rummet intill.

I köpekontraktet har säljaren skrivit under frågan
"4. Har ni observerat eller haft anledning att misstänka brister eller fel i det invändiga eller det utvändigt el-, vatten-, eller avloppssystemet? När?"
Med: "Nej".

Och frågan
"9. Har ni observerat eller haft anledning att misstänka några andra fel i fastigheten som köparen bör upplysas om?"
Med: "Vet ej"

Mina funderingar är då följande:
Vad har säljaren för skyldigheter att besvara frågorna med sanning, då det är uppenbart att säljaren måste ha känt till felet?

Vad händer nu om vi inte skriver under slutgiltiga köpet pga detta? Blir vi betalningsskyldiga eller ligger det på säljaren?

Tillträdesdag var igår men inga papper skrevs ju under då säljare inte kunde infinna sig. Jag har kontaktat mäklare idag som skulle återkomma med svar, men hon återkom inte.

Vad bör nästa logiska steg i detta vara?

Väldigt tacksam för svar!!
Fy vilken mardröm! Också just skrivit på avtal o betalat handpenning på ett hus och är väldigt nyfiken på ev svar här ang detta.

• Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
Enklast är väl bara att låta säljarens försäkringsbolag åtgärda vattenskadan, det är därför man har en villaförsäkring.

Till er som tror att mäklaren är en ”hen” så står det i första inlägget att det är en hon.

• Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
P jackohl skrev:
Då är det billigare att köpa det och bränna ner skiten :crysmile: Det positiva i det hela är att huset bara köps för några hundra tusen
Det låter som ett lågt pris.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gör en riktig besiktning och begär mer tid annars vet ni ju inte om fler fel dyker upp som säljaren oavsiktligt eller ej svarat på finns. I så gamla hur som inte är renoverade finns säkert mycket som kan överraska.
Skriv inte på ngt. före en besiktning, Kan bli hur dyrt som helst!

• Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
Tombrittberg
K Kirre2 skrev:
Och jag till mitt: det är ingen mening med att betala för en besiktningsman om man köper ett gammalt hus! Det gjorde vi, dumt nog, kostade oss massor av pengar och han missade totalt upprutten trossbotten i hela huset. Men han hade noterat det som riskkonstruktion, så han hade ryggen fri så klart.
Men det hade varit roligt att veta om en sån hade hittat ts' vattenskada, med de förutsättningar som ts beskriver!
Håller med Kirre2. Vet flera fall där besiktningsmän missat grova fel. Och fall där besm. vägrade använda sin försäkring p. g. a. hög självrisk när köparen upptäckte felet.
Besikta gammalt hus är inte lätt.

• Gilla
Peder Andersson och 1 till
  • Laddar…
K krillan skrev:
Enklast är väl bara att låta säljarens försäkringsbolag åtgärda vattenskadan, det är därför man har en villaförsäkring.

Till er som tror att mäklaren är en ”hen” så står det i första inlägget att det är en hon.
Och hur mycket av en sån skada täcker försäkringen?

Är huset 120 år gammalt borde man förvänta sig fel. Utrymmen som är överbelamrade med saker kan ju varken säljare eller köpare inspektera. Men det verkar ju också som om du fått huset billigt, så vid en prövning i rätten kanske du ändå inte får något. Så där gar du sannolikt inget att hämta.

Men om du vill köra hardcore ska du hävda kontraktsbrott från säljarens sida och att HP ska gå åter. Anledningen till detta är att du inte fått tillträde som avtalat.
Du kan samtidigt erbjuda att teckna nytt avtal, men då till lägre pris.
Risken du löper är såklart att säljaren blir sur och hoppar av. Men man kan ju inte ha kakan och äta den.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P jackohl skrev:
Hej!

Vi har skrivit köpekontrakt (att vi ska köpa huset + att vi har betalt handpenning och delat på mäklarkostnad) via mäklare för köpet av ett hus från år 1901.
Vi har själva varit förbi vid några tillfällen och själva besiktat huset utan besiktningsman.

Igår skulle vi ha våran tillträdesdag, men pga problem hos säljaren kunde dom inte delta och själva slutgiltiga papperna skrevs inte under och köpet slutfördes inte.

Vi fick iallafall åka till huset för att mäta och kika runt lite extra igår. Då upptäcker vi att det är en väldigt stor och gammal vattenskada i tvättstugan. Vi bar ut torktumlaren och flyttade tvättmaskinen, vilket inte varit möjligt medan säljaren hade fulla rummet med grejer.

Bakom tvättmaskinen finns en gjutjärnsgolvbrunn som var helt fylld med skit.. glas, mynt, rost, glaskulor, olja.. 100% stopp och ser så ut att ha varit under många år. Vi lyfte på mattan runt golvbrunnen och ser då att det i stort sett inte finns något kvar där annat än lite ruttet trä, sen är det bara tomrum och en pöl med vatten ca 4cm djup. Allt är ruttet sedan länge och golvbrunnen helt ut funktion då den inte rensats.

Jag rensar golvbrunnen helt men det är ändå stopp någonstans längre ner i röret. När man spolar i två kranar i huset eller i tvättmaskinen så rinner ALLT vatten ner i golvet runt golvbrunnen och ner på backen.

Vattenskadan är väldigt omfattande och har sannolikt spridit sig till badrummet som är rummet intill.

"4. Har ni observerat eller haft anledning att misstänka brister eller fel i det invändiga eller det utvändigt el-, vatten-, eller avloppssystemet? När?"

Och frågan
"9. Har ni observerat eller haft anledning att misstänka några andra fel i fastigheten som köparen bör upplysas om?"

Vad har säljaren för skyldigheter att besvara frågorna med sanning, då det är uppenbart att säljaren måste ha känt till felet?

Vad händer nu om vi inte skriver under slutgiltiga köpet pga detta? Blir vi betalningsskyldiga eller ligger det på säljaren?

Tillträdesdag var igår men inga papper skrevs ju under då säljare inte kunde infinna sig. Jag har kontaktat mäklare idag som skulle återkomma med svar, men hon återkom inte.

Hej
Det som är ”lovat” när ni skrivit under och betalat handpenning - är egentligen att säljaren måste sälja till er. Ni måste inte köpa. Ni har ju heller inte slutfört köpet. Ni kan därför dra er undan köpet. Häva det. Vilket jag skulle ha gjort.
Kanske värt att förlora handpenningen för?
(Har dessa säljaren gjort så här tidigare, funderar jag även...)

Ni har undersökningsplikt men har ni kunnat komma åt avloppet tidigare i ”alla åtkomliga utrymmen”
Föreslår att ni tar reda på vad det kostar (med råge) att åtgärda detta avlopp. Lägg på alla kostnader, bilresor, hantverkare, material- allt.

Pruta därefter köpeskillingen med samma summa, eftersom nu tidigare inte kunnat komma åt utrymmet och för att säljarna inte torde kunnat vara omedvetna om detta stora problem ( troligtvis en nödlögn)
Sannolikheten att säljarna drar sig ur är ganska stor. Vilket kanske är sen bästa lösningen för er.

• Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
P jackohl skrev:
Vet ej vad det var för typ av besiktning men han sa att det hade något med deras försäkring att göra. Möjligtvis en överlåtelsebesiktning då.
Antog att alla besiktningar var av samma omfattning som den som gjordes när vi flyttade in i huset vi hyr just nu. Då kollades fukt lite överallt och alla golvbrunnar och ventilation. Därför tänkte jag att en besiktningsman inte bör ha missat en som vattenskada som vi upptäckte i huset vi ska köpa.

Vi missade det eftersom rummet var knökfullt med grejer, och torktumlaren var tvungen att bäras ut ur rummet innan det fanns tillräckligt utrymme för att flytta tvättmaskinen och komma åt golvbrunnen. Med det menar jag inte att det inte var mitt ansvar, utan jag var helt enkelt inte tillräckligt noga tyvärr..
Anticimex har säkert inte besiktigat utrymmet om det var fult med skräp
Då de ej flyttar massa saker , utan skriver på rapporten att utrymmet ej kunna besiktigat pga ej åtkomligt.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P jackohl skrev:
Hej!

Och frågan

Här är ett liknande fall:
https://www.lawline.se/answers/problem-med-avlopp-i-fastighet-dolt-fel

• Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
Det ni hittat nu faller nog dessvärre under undersökningsplikten.
Jag tror att ni får svårt att backa ut nu, det regleras i avtalet vad som händer och jag tror inte att säljaren tänker backa där.
Ni hade t ex kunnat begära att säljaren röjde rummet, hade man vägrat då så hade läget kanske varit lite annorlunda, då kan man hävda att säljaren försökt dölja felet.
Nu skulle jag säga att ni gjort för lite för att komma åt delar av fastigheten som man vet är känsliga.
Om golvbrunnen är "original" och det i listan över åtgärder som genomförts inte finns noteringar om stambyte eller motsvarande senaste 50-60 åren är det dessutom så att avloppet även på pappret lever på övertid, vilket ni som köpare borde känna till.

Men mäklaren har formellt en skyldighet att hjälpa och bistå även er.
Jag tycker ni ska prata med mäklaren och säga att ni är oerhört besvikna att säljaren uppenbarligen inte varit sanningsenlig. Föreslå att priset korrigeras "eftersom det är uppenbart att säljaren inte varit ärlig i sin försäkran".
Men vänta er inte att det blir så, säljaren kan ju vara ett fä.

Rättsläget är nog annars att det är ni som blir av med en peng om ni kliver av affären.
Är den pengen mindre än det kostar att fixa avloppet mm så kanske det är värt det. Ett allvarligt problem i ett gammalt hus kommer ju sällan ensamt, speciellt inte om det beror på uselt underhåll.

P jackohl skrev:
Hej!

Och frågan

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C
T Teddielee skrev:
Det som är ”lovat” när ni skrivit under och betalat handpenning - är egentligen att säljaren måste sälja till er. Ni måste inte köpa. Ni har ju heller inte slutfört köpet. Ni kan därför dra er undan köpet. Häva det. Vilket jag skulle ha gjort.
Kanske värt att förlora handpenningen för?
Nej nej nej, ett köpekontrakt är naturligtvis ömsesidigt som redan påpekats flera gånger i tråden.
Att backa ur köpet på grunder som inte har stöd i köpekontraktet är ett avtalsbrott. Vilket så klart är ett tänkbart alternativ, men då måste man förstå konsekvenserna.
Handpenningen är ingen fullständig säkerhet mot köparens kontraktsbrott. Ett skadestånd kan landa på både mer eller mindre än handpenningen. Så det går inte att säga att man bara riskerar att förlora handpenningen.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ni har ej köpt huset innan köpekontraktet är skrivet, kontakta säljaren och mäklaren och förklara läget med skadan.
Säljaren äger huset så säljaren måste agera vad hen vill göra med vattenskadan.
Läs TS inlägg #1, första raden
"Vi har skrivit köpekontrakt"

Svårt att missa enl min mening...

P jackohl skrev:
Vet ej vad det var för typ av besiktning men han sa att det hade något med deras försäkring att göra. Möjligtvis en överlåtelsebesiktning då.
Antog att alla besiktningar var av samma omfattning som den som gjordes när vi flyttade in i huset vi hyr just nu. Då kollades fukt lite överallt och alla golvbrunnar och ventilation. Därför tänkte jag att en besiktningsman inte bör ha missat en som vattenskada som vi upptäckte i huset vi ska köpa.

Vi missade det eftersom rummet var knökfullt med grejer, och torktumlaren var tvungen att bäras ut ur rummet innan det fanns tillräckligt utrymme för att flytta tvättmaskinen och komma åt golvbrunnen. Med det menar jag inte att det inte var mitt ansvar, utan jag var helt enkelt inte tillräckligt noga tyvärr..
Det var väl en sån där besiktning dom gör när man tecknar ny försäkring, bla hos Folksam. Kommer hem en snubbe från Anticimex och kollar runt lite. Knappast värt namnet.

• Gilla
Peder Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.