janwide
OK. Då är väll inte bostadsrättsföreningens försäkring inblandad. Ska bli intressant att höra vad överbesiktningen säger. Elen kan dom i vart fall inte godkänna.
Dubbelkolla med försäkringsbolaget så att dom inte betalar innan jobbet är godkänt.

• Gilla
Sebastian Aldheden
  • Laddar…
Bomljudet i väggar o golv kan dem inte heller godkänna. Listerna går hela vägen ner o golvet i badrummet också. S er n brunnen är ja väldigt skeptisk till.

• Wow
Huddingebo
  • Laddar…
Ja då ser det ut som den inte bara är dragen förbi jordfelsbrytaren, den måste i princip vara kopplad u
Fairlane Fairlane skrev:
Sen är det inte ett eluttag du har fått monterat utan en kopplingsdosa.
Jag uppfattade tidigare att det gällde ett uttag. I så fall är det solklart att det måste vara jordfelsbrytare, uttag i våtrum har aldrig varit godkänt utan jordfelsbrytare. En anslutningsdosa som vi har här blir mer lite tolkningsfråga. Vid nybygge eller ombyggnad måste all el i ett våtrum vara skyddad av jordfelsbrytare. men vid enklare renovering är det inget krav att införa jordfelsbrytare. Och det skulle kunna vara en tolkningsfråga om detta är en ombyggnad eller renovering. Nu var såvitt jag förstår hela badrummer, inkl. tvättmaskinen skyddat av jordfelsbrytare innan ombyggnaden/renoveringen, och då är det solklkart inte OK att koppla förbi jordfelsbrytare.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hela badrummet är rivet från topp till tå och nybyggt. Som resten av lägenheten förutom köket. Men det får dem inte tillbaka på plats för det lutar i golvet.

S Sebastian Aldheden skrev:
Hej har haft vattenskada och dem har rivit allt inlägenheten och byggt nytt nu har jag bomljud i golv och väggar på badrummet plus att dem satt in en spygattbrunn med synligt tätskick i brunnen och det är 35mm hål för vattenet och rinna ut. Har haft en oberoende besikningsmann som ej godkänt detta men byggarn säger att det är godkänt och har papper på det men jag har inte fått godkända dokument eller besiktningsmannen.. och nu har byggarn beställt överbesiktning vad säger ni?😅 plus. Dem dragit ny el som dem kopplat förbi huvudströmbrytaren i lägenheten😅
https://www.velltra.se/product/golvbrunn-purus-s-serie-minimax-lag-o-50-sida

Här har du att det är en golvbrunn och inte spygatt. Mycket annat ifrågasätter jag. Jag jobbar som besiktningsman.

Redigerat:
  • Gilla
Skoog77
  • Laddar…
Bomljud... är det kakel/klinker som det är bomljud från eller något inuti väggen?
Och hur ska de lösa avlopp för tvättmaskinen?

P petraihuset.se skrev:
[länk]

Här har du att det är en golvbrunn och inte spygatt. Mycket annat ifrågasätter jag. Jag jobbar som besiktningsman.
Såär det godkänt med 35mm utlopps hål i brummen i ett badrum med dusch och tvättmaskin? Som ej e påkopplat på den brummen än

P petraihuset.se skrev:
[länk]

För brunn som satt tidigare innan allt rev var större både djupare bredare och större hål för vattnet o rinna ut.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Bomljud... är det kakel/klinker som det är bomljud från eller något inuti väggen?
Och hur ska de lösa avlopp för tvättmaskinen?
Bomljud är från kaklet ja.. jaa det undrar ju ja med

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Flödesmässigt så uppfyller väl brunnen boverkets krav iaf, om nu det är tillräckligt.
Men klen dimension och mekaniskt vattenlås i duschen? Hur ofta får man rengöra den om man har långhåriga personer i hushållet? :(

Hur var tvättmaskinen kopplad till avloppet innan?
Var det ett separat avlopp till det så ska det väl återställas?

Hoppas du får en bra besiktningsman.

Svar ja en spygatt. Sitter där med 35mm utlopps hål.. bomljud hela badrummet väggar golv mm
Det där är ingen spygatt, du har ju lyft ut vattenlåset, det ligger ju vid sidan om på en av bilderna. Klart det luktar skit om du inte sätter i vattenlåset och fyller det med vatten

MultiMan
O Ole E skrev:
Det där är ingen spygatt, du har ju lyft ut vattenlåset, det ligger ju vid sidan om på en av bilderna. Klart det luktar skit om du inte sätter i vattenlåset och fyller det med vatten
Det är ett mekaniskt vattenlås som inte kräver vatten. Alltså inget "vattenlås" alls egentligen, utan en ventil.

Inget jag skulle vilja ha i duschen i en ordinarie bostad, men det är vad som är satt.

Såär det godkänt med 35mm utlopps hål i brummen i ett badrum med dusch och tvättmaskin? Som ej e påkopplat på den brummen än
Funder över hur mycket vatten det kan bli som skall ut grenom brunnen.

Om vi jämför med ett köksavlopp. Där är det godkänt med 50 mm (utvändigt) rör fram till diskbänkskåpet. Även om man brukar rekommendera att ha 70 mm till köket för att ge större marginal mot fettavlagringar i röret. Röret mellan vasken och avloppet är oftast 40 mm. men det förekommer 34mm. I köket har du typiskt vatten från kranen samtidigt som diskmaskinen pumpar ut vatten. Din duschblandare har knappast större flöde än en köksblandare, och man kan anta att en diskmaskin tömmer vatten i ungefär samma takt som en tvättmaskin.

Din golvbrunn är OK flödesmässigt, och att döma av monteringsanvisningen verkar det som även tätskiktet är korrekt monterat. Detta är en av de ovanliga brunnar där tätskiktet skall vara monterat under klämringen.

Det är lite oroväckande att din bes. man verkar ha fel när det gäller brunnen. Det kan göra att trovärdigheten vad gäller de andra anmärkningarna sjunker.

Hej har haft vattenskada och dem har rivit allt inlägenheten och byggt nytt nu har jag bomljud i golv och väggar på badrummet plus att dem satt in en spygattbrunn med synligt tätskick i brunnen och det är 35mm hål för vattenet och rinna ut. Har haft en oberoende besikningsmann som ej godkänt detta men byggarn säger att det är godkänt och har papper på det men jag har inte fått godkända dokument eller besiktningsmannen.. och nu har byggarn beställt överbesiktning vad säger ni?😅 plus. Dem dragit ny el som dem kopplat förbi huvudströmbrytaren i lägenheten😅
Hur gick de i torsdags/igår vad sa besiktningsmännen? Uppdatera oss 😄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.