Hej har haft vattenskada och dem har rivit allt inlägenheten och byggt nytt nu har jag bomljud i golv och väggar på badrummet plus att dem satt in en spygattbrunn med synligt tätskick i brunnen och det är 35mm hål för vattenet och rinna ut. Har haft en oberoende besikningsmann som ej godkänt detta men byggarn säger att det är godkänt och har papper på det men jag har inte fått godkända dokument eller besiktningsmannen.. och nu har byggarn beställt överbesiktning vad säger ni?😅 plus. Dem dragit ny el som dem kopplat förbi huvudströmbrytaren i lägenheten😅

• IMG_8697.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8696.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_8700.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_8701.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_8702.jpeg
    Skapa konto
BirgitS
Det finns ju en risk för att överbesiktningen är partisk. Kan ju vara bra att fråga om din besiktningsman kan komma ut igen och vara med på besiktningen.

• Gilla
HenrikeT och 3 till
  • Laddar…
janwide
Låter som någon speciallösning för att det inte ska bygga så mycket på höjden. Bör vara 75 mm rör i duschavlopp. Vad var det på gamla?
El innan huvudbrytaren låter livsfarligt. Är den avsäkrad? Jordfelsbrytare? Är elen kopplad innan mätaren också?

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju en risk för att överbesiktningen är partisk. Kan ju vara bra att fråga om din besiktningsman kan komma ut igen och vara med på besiktningen.
De ska han.

janwide janwide skrev:
Låter som någon speciallösning för att det inte ska bygga så mycket på höjden. Bör vara 75 mm rör i duschavlopp. Vad var det på gamla?
El innan huvudbrytaren låter livsfarligt. Är den avsäkrad? Jordfelsbrytare? Är elen kopplad innan mätaren också?
Innan var det standard för alla i föreningen har samma efter stammbytet. Ingen aning har påstår att han har godkända papper på allt men jag har inte fått något på 2 månader efter både samtal mail och sms. Så ska bli spännande om dem bara dyker upp nu på torsdag.😅

En golvbrunn för dusch kan ha 50mm rör (ytterdiameter), Jag gissar att ditt rör är det. Golvbrunn från badkar skall ha 75mm utlopp.

I en dusch kan du aldrig få ut så mycket vatten att ett 50mm rör inte sväljer det. När du släpper ut vatten ur ett badkar så är utloppet från karet ofta 40mm, men vattnet kommer då ut med tryck, så man behöver ha grövre rör för att det inte skall bli översvämning i brunnen.

Att tätskiktet tittar fram under klämringen är (normalt) fel. Men jag har för mig att det finns något udda fabrikat av brunn där tätskiktet faktiskt skall ligga under ringen. Men även det (OM det är enligt monteringsanvisning), skulle kunna vara en konstruktion för lägre bygghöjd.

Haf du fått se hans "skriftliga bevis"?

Det där med elen låter ju extremt illa? Så illa att jag undrar om det är ett missförstånd?

Kan du lägga upp mer rörande elen? Ex. bild på elcentralen där det är kopplat från?

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Ofta står det en typbeteckning i plasten i botten av brunnen, hittar du den så är det bara att ladda ned monteringsanvisningen.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En golvbrunn för dusch kan ha 50mm rör (ytterdiameter), Jag gissar att ditt rör är det. Golvbrunn från badkar skall ha 75mm utlopp.

I en dusch kan du aldrig få ut så mycket vatten att ett 50mm rör inte sväljer det. När du släpper ut vatten ur ett badkar så är utloppet från karet ofta 40mm, men vattnet kommer då ut med tryck, så man behöver ha grövre rör för att det inte skall bli översvämning i brunnen.

Att tätskiktet tittar fram under klämringen är (normalt) fel. Men jag har för mig att det finns något udda fabrikat av brunn där tätskiktet faktiskt skall ligga under ringen. Men även det (OM det är enligt monteringsanvisning), skulle kunna vara en konstruktion för lägre bygghöjd.

Haf du fått se hans "skriftliga bevis"?

Det där med elen låter ju extremt illa? Så illa att jag undrar om det är ett missförstånd?

Kan du lägga upp mer rörande elen? Ex. bild på elcentralen där det är kopplat från?
Det är inte 50mm det är 35mm utlopps hål rör. Du ser det på bilden.

Sen elen har dem gjort nytt uttag i badrummet det gammla finns ej och dragit synlig kabel och gjort ett nytt hål i hallen där dem anslutit elen och kopplat förbi huvudströmbrytaren.

• Gilla
Arnem56
  • Laddar…
S Sebastian Aldheden skrev:
Det är inte 50mm det är 35mm utlopps hål rör. Du ser det på bilden.
Jo men 50mm gäller utvändig diameter. Vet inte vilken innerdiameter det blir, men kanske inte riktigt så lite som 35mm. Osäker.

Rördianeter anges (alltid?) i ytterdiamter. Men ovasett så skulle jag gissa att byggaren har rätt om att dimensionen är godkänd.

• Gilla
Grävarn1
  • Laddar…
anslutit elen och kopplat förbi huvudströmbrytaren.
Det är det som känns helt orimligt. Bild skulle vara bra.

Hur har det konstarerats att det är draget förbi huvudströmbrytaren?

H hempularen skrev:
Det är det som känns helt orimligt. Bild skulle vara bra.

Hur har det konstarerats att det är draget förbi huvudströmbrytaren?
Ingen aning inte fått någon info inga papper eller nått har ingen anslutning till tvättmaskins slang för vatten tappningen heller plus bomljud osv. Men googlar man så är inte spygatt brunn godkänd i badrum? Den är inte kopplad på något vattenlås heller så det stormar ut luft och luktar faan i lägenheten.

Düsseldorff
Det är alltså en spygatt på riktigt?? De går såklart inte att använda i badrum eftersom de, vilket TS noterat, saknar vattenlås. Låter helt vrickat att installera en sådan.

• Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Den är inte kopplad på något vattenlås heller så det stormar ut luft och luktar faan i lägenheten.
Vad är det då på bild 3?
Det är inte jordfelsbrytaren du tror är huvudbrytare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.