24 501 läst ·
120 svar
25k läst
120 svar
Vattenskada nytt badrum
Förra veckan var du domare. Du verkar ju kunnig och du behöver ju inte vara ärlig men om du hänvisar till det kunde du ju hålla koll på vilket det är.Düsseldorff skrev:
Jag tror dessa försäkringsärenden är rena drömmen för oseriösa hantverkareBirgitS skrev:
Man tar jobbet, kan fakturera rejält, säljer jobbet till Spliffen&Jannes Bygg AB. Tar 30% rakt ner i fickan för några telefonsamtal...
Plus man får betalt utan något problem. Försäkringsbolaget hänvisar kunden till hantverkaren. Problem solved...
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Lägg upp en bild av elcentralen. Jag vidhåller att det låter hel orimligt att de skulle lyckats koppla in badrummet före jordfelsbrytaren. Det är ganska svårt att göra en sådan koppling. Mycket enklare att göra rätt. Så därför hoppas jag at det är någon form av missförstånd.
Men här var en tråd för en del år sedan där en fuskande badrumsfirma hade lagt golvvärme och av okunnighet (troligen) kapat kabeln. Sedan när de kopplade på strömmen så löste jordfelsbrytaren. Då kopplade de om, förbi jordfelsbrytaren. Med resultat att den boende fick en rejäl stöt vid duschning. Exakt hur felet såg ut fick vi aldrig veta i tråden. Men där hade alltså hantverkaren först kopplat rätt, men för att dölja fusket med golvärmen kopplat om i centralen.
Men här var en tråd för en del år sedan där en fuskande badrumsfirma hade lagt golvvärme och av okunnighet (troligen) kapat kabeln. Sedan när de kopplade på strömmen så löste jordfelsbrytaren. Då kopplade de om, förbi jordfelsbrytaren. Med resultat att den boende fick en rejäl stöt vid duschning. Exakt hur felet såg ut fick vi aldrig veta i tråden. Men där hade alltså hantverkaren först kopplat rätt, men för att dölja fusket med golvärmen kopplat om i centralen.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 112 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 112 inlägg
Förra veckan? Det var ganska många år sedan jag var domare. Jag har jobbat på försäkringsbolag de senaste sju åren. Men innan det var jag domare.Farstatjej90 skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 112 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 112 inlägg
Ja det e ju olika firmor som varit där som han lejt det vet jag och fårt bekräftat.Farstatjej90 skrev:
Jag tror dessa försäkringsärenden är rena drömmen för oseriösa hantverkare
Man tar jobbet, kan fakturera rejält, säljer jobbet till Spliffen&Jannes Bygg AB. Tar 30% rakt ner i fickan för några telefonsamtal...
Plus man får betalt utan något problem. Försäkringsbolaget hänvisar kunden till hantverkaren. Problem solved...
Förstår vad du menar men jordfelsbrytaren är helt orörd ser exakt likadan ut sen vi lämnade fastigheten som den gör nu det är en modell äldre med skruv säkringar.H hempularen skrev:Lägg upp en bild av elcentralen. Jag vidhåller att det låter hel orimligt att de skulle lyckats koppla in badrummet före jordfelsbrytaren. Det är ganska svårt att göra en sådan koppling. Mycket enklare att göra rätt. Så därför hoppas jag at det är någon form av missförstånd.
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Men jordfelsbrytaren är ju knappast något med skruvsäkringar?
Det är nog väldigt svårt för många av oss att beskriva för en fackman, detta oavsett vilken.Alfredo skrev:
Alfredos synpunkt är mitt i prick.
Vi är emotionellt laddade vid ett problem,vi går igång....försöker beskriva vad vi tycker självklart för någon annan men vi är inte så lyhörda, tycker att mottagaren självklart ska förstå och själv vill man ju sk ihop det .