N Ny_husägare skrev:
Jag saknar också 1900-talet när man skulle vara helkund, pluskund och allt annat...
Det kan du fortfarande vara på LF, tveksamt om det lönar sej jämfört med att shoppa runt efter bästa pris på varje del..

G G.L. skrev:
Häng ut försäkringsbolaget offentligt
Jaha! Och när TS skrivit ett inlägg i Dumma-Folksamgruppen. Vad gör han sedan?

L lbgu skrev:
Folksam är ju 'rörelsens' bolag, och de tar väl hand om de sina. Var väl inte alltför länge sedan de satte en gammal sosseminister som VD/ordförande (ej kvar längre). Så en partibok i rätt parti kan ju inte skada i ett sådant företag.
Ja, "rörelsen" tar väl hand om de sina. Jag hade en dammsugare som kortslöt sig. Vid samtal med Folksam ställdes frågan om den brann med klar låga. När det framkom att jag ringde från Riksbyggen blev kommentaren: det var säkert en mycket klar låga. Inga problem med ersättningen. Som de flesta känner till ingår Riksbyggen också i "rörelsen".

• Wow
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag uppskattar försäkringsbolag som har ett kontor där jag kan gå in och träffa personer "öga mot öga" vilket Länsförsäkringar har i min stad. Det här med nätbolag är inte min grej.
Hade fått en skada, gick in och träffade en handläggare. Efter 15 minuter fanns pengarna på mitt konto. Finns det något annat bolag som kan slå Länsförsäkringar Norrbotten.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man kan väl säga så här, att en försäkring ersätter inte underhållskostnader utan enbart oväntade skador. Om ett badrum har passerat sin tekniska livslängd är inte en läcka oväntad så den ska inte ersättas. Om skadan ändå ska ersättas så sker ett åldersavdrag för badrummets värde, en viss avräkning per år som anges i villkoren. Till detta kommer principen att försäkringsbolag inte ersätter den del som har fallerat utan enbart följdskador. Sedan ett antal år verkar de flesta försäkringsbolag betrakta hela tätskiktet, underliggande vägg och kaklet som en enhet som fallerar om badrummet läcker någonstans. Och därmed ersätts inte inte detta. Det som ersätts är följdskador, t ex uttorkning av stomme utanför badrummet.

Ledsen om det ser lite mörkt ut med ersättning. Men det blir en bedömningsfråga från fall till fall och från handläggare till handläggare.
Det är visserligen rimligt med åldersavdrag, men försäkringsbolagen gör orimligt stora åldersavdrag (har alltför korta avskrivningstider). Att man efter x år bara får 50% ersättning trots att man betalar samma premie kan vara rimligt om risken för skada har dubblats, men alltför tidigt ger de ingen ersättning alls men tar ändå samma premie, vilket inte är skäligt. Man borde ha bättre möjlighet att välja vad man ska försäkra sig mot och betala premie därefter.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.