Jag ser nu, när jag tittar på ritningarna att badrummet på övervåningen delvis är över köket. Vart går avloppet ner från det övre badrummet. Borde gå ner i ett hörn i det nedre badrummet.
men enklast är att vänta på försäkringsbolaget. Låt dom fixa allt i stället för att såga hål i taket.
Du kan ju alltid ta ur vattenlåset och ta en bild med mobilkameran in i avloppsröret.
Något har onekligen skett som troligen hänger samman med renoveringen av det nere badrummet.

• Gilla
Waggan
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag ser nu, när jag tittar på ritningarna att badrummet på övervåningen delvis är över köket. Vart går avloppet ner från det övre badrummet. Borde gå ner i ett hörn i det nedre badrummet.
men enklast är att vänta på försäkringsbolaget. Låt dom fixa allt i stället för att såga hål i taket.
Du kan ju alltid ta ur vattenlåset och ta en bild med mobilkameran in i avloppsröret.
Något har onekligen skett som troligen hänger samman med renoveringen av det nere badrummet.
det finns ett utrymme mellan kök och badrum på markplan med rör som man kan se genom en inspektionslucka i hallen. Jag tror rören går ner där från badrummet där uppe. Besiktningsmannen kollade in snabbt där igår och såg inga fel. Ja vi får vänta in försäkringsbolaget som ska höra av sig nästa vecka! Om det är något som ”vår” firma har gjort fel under renoveringen så får man ju hoppas att det går att bevisa och gå på deras eller vår försäkring..

GoC GoC skrev:
detta är bilder tagna från inspeltionsluckan i det utrymmet mellan kök och badrum.

• Bild på installationer genom inspektionslucka, visar rör, kablar och en apparat med vred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom inspektionslucka med synliga rör och isolering mellan kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är byggt efter att huset var byggt och inrymmer bara shunt och pump till golvvärmen och elrör

GoC GoC skrev:
Det där är byggt efter att huset var byggt och inrymmer bara shunt och pump till golvvärmen och elrör
jaha hehe, så bra koll hade jag.. då vet jag inte vart rören går ner från övervåningen! Hoppas jag lyckas få tag på en firma med kamera som kan lista ut vart problemet är. Min sambo känner han som äger firman som gjorde badrummet på markplan, ska kolla om dom har något sånt. Det är en ganska stor firma så värt att fråga, och samtidigt kolla vad dom tror gällande läckan..

Kan vara en råtta som gnagt hål innifrån med, inte de vanligaste orsaken men vart med om det flera gånger:surprised::sweat:

P Patzie skrev:
Kan vara en råtta som gnagt hål innifrån med, inte de vanligaste orsaken men vart med om det flera gånger:surprised::sweat:
Det har jag inte ens tänkt på :surprised: det är min största rädsla efter vattenskada.. vad jag hört så har Värmland mer problem med möss än råttor i år.. hoppas verkligen det inte är det! Men tack för varningen..

7ender
K Kalao skrev:
Vi satte alltså på duschen i 30 sekunder igår och det rann det endast från spotten i vardagsrummet, inget i sovrummet.
Ta ut spotten (var beredd på att det kan komma en del vatten) och kolla om ni ser nåt elrör. Spola i dusch och se om vattnet kommer ur elröret.

Själv hade jag av nyfikenhet borrat ett litet hål i badrumstaket på nedervåningen för att se om det står vatten där.

7ender
K Kalao skrev:
vi var en hemförsäkring som även täcker om badrummet inte är gjort av en firma, är då utökad självrisk.
Det är förvånande! Vet du hur mycket? Vi har Folksam och jag kommer så så småningom göra om badrummet.

Ren gissning men eftersom läckan började efter renovering av nedre badrummet och att stammen kan ligga i väggen till nedre badrummet så kan ett arbete på stammen dragit isär det övre badrummets golvbrunnsanslutning. I 70-tals gipshyddor så finns plast som diffusionsspärr i mellanbjälkslagret så vattnet har en bra bit att rinna innan det hittar ner vid spotlighten. Köp inspektionskamera typ USB-endoskop så kan ni titta in i innertaket om det ligger vatten på plasten. Endoskopet kräver endast 5mm borrhål.

• Gilla
Kalao
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Det är förvånande! Vet du hur mycket? Vi har Folksam och jag kommer så så småningom göra om badrummet.
detta gäller Folksam villaförsäkring stor. Då är självrisken 10 000kr om jag förstått det rätt om en firma inte gjort det. Killen jag pratade med på Folksam bekräftade även detta igår, dock sa han inte hur hög självrisken var utan det har jag för mig jag läst på deras hemsida.

• Gilla
Lande och 1 till
  • Laddar…
O
Försäkringen täcker om ev skada är att räkna som fackmannamässigt utförd hos samtliga bolag. Skälva skadeorsaken ersätts ej, men väl följdskador pga skadeorsaken.
På detta har man ofta ett max åldersavdrag och detta är 10000:- i folksam villastor.
Alla rörinstallationer äldre än 29år/11månader är utförsäkrade.
Tätskikt och ytskikt har olika ålder innan utförsäkring.
Till detta har man kostnader för Branchanpassning.
Det är om utförandet är felaktigt som man kan få problem med utförsäkrade detaljer och förhöjda avgifter.

• Gilla
Kalao
  • Laddar…
X
Rätt åt dig! köper man ett hus med ett ny renoverat badrum, frågar man väll om det finns kvalitetsdokument eller utförlig dokumentation, och tar man inte reda på detta, så blir ju detta ofta konsekvensen, fattar inte folk som lägger flera miljoner, utan att kontrollera!

dessutom att döma av hantverket av dom få bilderna du la upp, så kan inte deras polare kalla sig plattsättare, men det va säkert billigt både för dom och dig, sen blev det dyrt Grattis! Du har precis lärt dig en läxa den svåra vägen

D
X xzyllion skrev:
Rätt åt dig! köper man ett hus med ett ny renoverat badrum, frågar man väll om det finns kvalitetsdokument eller utförlig dokumentation, och tar man inte reda på detta, så blir ju detta ofta konsekvensen, fattar inte folk som lägger flera miljoner, utan att kontrollera!

dessutom att döma av hantverket av dom få bilderna du la upp, så kan inte deras polare kalla sig plattsättare, men det va säkert billigt både för dom och dig, sen blev det dyrt Grattis! Du har precis lärt dig en läxa den svåra vägen

Dummaste inlägget på länge!

• Gilla
pennybridge och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.